Pieśń do Matki Boskiej w Podkamieniu „Najświętsza niebios i ziemi królowa” Stanisława Ledóchowskiego w druku „Inscriptiones Sancti Montis Sacratissimi Rosarii” (Lwów 1724)

Recenzowany

Oksana Shkurgan


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Zachowane w polskich zbiorach dwa egzemplarze druku Inscriptiones Sancti Montis Sacratissimi Rosarii (Lwów 1724) pozwoliły potwierdzić autorstwo Stanisława Ledóchowskiego herbu Szaława (ok. 1666-1725), marszałka generalnego konfederacji tarnogrodzkiej, wojewody wołyńskiego (od 26 marca 1724 r.), w odniesieniu do pieśni poświęconej Matce Boskiej Podkamienieckiej, zatytułowanej Najświętsza niebios i ziemi królowa. Tekst (składający się z 11 zwrotek), zachowany w źródle drukowanym we Lwowie, miał być śpiewany na melodię pieśni maryjnej Bądź pozdrowiona Panienko Marya. Ćwierć wieku później tekst omawianej tu pieśni, dedykowanej Najświętszej Maryi Pannie z Podkamienia, ukazał się anonimowo w edycji zatytułowanej Pieśni o Nayświętszey Maryi Pannie (Lwów 1752). W edycji tej jedną z sześciu pieśni wykonanych na cześć figury NMP w Podkamieniu, koronowanej w tamtejszym klasztorze dominikanów 15 sierpnia 1727 r., była także Pieśń XXX anonimowego autorstwa, przypisywana w literaturze przedmiotu Ledóchowskiemu. Problem autorstwa tej ukraińskiej pieśni wymaga dalszych badań.



Pobierz


Opublikowane
2024-11-26

Cited By / Share

Shkurgan, O. (2024). Pieśń do Matki Boskiej w Podkamieniu „Najświętsza niebios i ziemi królowa” Stanisława Ledóchowskiego w druku „Inscriptiones Sancti Montis Sacratissimi Rosarii” (Lwów 1724). Muzyka, 62(3), 111–118. https://doi.org/10.36744/m.3928

Autorzy

Oksana Shkurgan 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Statystyki

Abstract views: 55
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Oksana Shkurgan

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.