Pieśń do Matki Boskiej w Podkamieniu „Najświętsza niebios i ziemi królowa” Stanisława Ledóchowskiego w druku „Inscriptiones Sancti Montis Sacratissimi Rosarii” (Lwów 1724)
Oksana Shkurgan
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Zachowane w polskich zbiorach dwa egzemplarze druku Inscriptiones Sancti Montis Sacratissimi Rosarii (Lwów 1724) pozwoliły potwierdzić autorstwo Stanisława Ledóchowskiego herbu Szaława (ok. 1666-1725), marszałka generalnego konfederacji tarnogrodzkiej, wojewody wołyńskiego (od 26 marca 1724 r.), w odniesieniu do pieśni poświęconej Matce Boskiej Podkamienieckiej, zatytułowanej Najświętsza niebios i ziemi królowa. Tekst (składający się z 11 zwrotek), zachowany w źródle drukowanym we Lwowie, miał być śpiewany na melodię pieśni maryjnej Bądź pozdrowiona Panienko Marya. Ćwierć wieku później tekst omawianej tu pieśni, dedykowanej Najświętszej Maryi Pannie z Podkamienia, ukazał się anonimowo w edycji zatytułowanej Pieśni o Nayświętszey Maryi Pannie (Lwów 1752). W edycji tej jedną z sześciu pieśni wykonanych na cześć figury NMP w Podkamieniu, koronowanej w tamtejszym klasztorze dominikanów 15 sierpnia 1727 r., była także Pieśń XXX anonimowego autorstwa, przypisywana w literaturze przedmiotu Ledóchowskiemu. Problem autorstwa tej ukraińskiej pieśni wymaga dalszych badań.
Autorzy
Oksana ShkurganInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Statystyki
Abstract views: 55PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Oksana Shkurgan
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Oksana Shkurgan, Recepcja pieśni o. Tymoteusza Szczurowskiego w środowiskach katolickich dziewiętnastowiecznej Warszawy , Muzyka: Tom 65 Nr 1 (2020)
- Oksana Shkurgan, Pieśni o. Tymoteusza Szczurowskiego w „Śpiewniku kościelnym” ks. Michała Marcina Mioduszewskiego , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Oksana Shkurgan, Pieśni ihumena krystynopolskiego o. Kornela Sroczyńskiego w nowo odnalezionym druku „Chwała Boga cudownego w świętym Onufrym” (Lwów 1773) , Muzyka: Tom 62 Nr 1 (2017)