Wzmianki o muzyce z czasów Stanisława Augusta w gazetach pisanych ze zbiorów biblioteki im. Wróblewskich Litewskiej Akademii Nauk w Wilnie
Ryszard Mączyński
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2961-1329
Abstrakt
Artykuł poświęcony został prezentacji wzmianek dotyczących życia muzycznego, zawartych w zespole polskich gazet pisanych pochodzących okresu panowania Stanisława Augusta, znajdujących się w zbiorach Biblioteki im. Wróblewskich Litewskiej Akademii Nauk w Wilnie (fond 17, numery: 201, 214, 215, 216, 218). Choć lata ramowe owego zasobu obejmują okres 1765-1794, to najbardziej kompletny jest zbiór z lat osiemdziesiątych XVIII wieku. Muzykalia nie są w nim zbyt obfite, zaledwie dziesięć doniesień odnoszących się wyłącznie trzech lat: 1780 (sześć adnotacji), 1782 (jedna), 1784 (trzy). Nie może zatem ulegać wątpliwości, iż dla autorów gazet pisanych zagadnienia te nie stanowiły przedmiotu szczególnego zainteresowania. Analizując konkretne wzmianki muzyce i muzykom poświęcone nietrudno też dostrzec, że wcale nie na kwestiach estetycznych koncentrowała się uwaga piszących, lecz zawsze w tle pojawiały się jakieś sprawy natury finansowej, dotyczące kosztów czy gratyfikacji.
Podawane wiadomości najczęściej dotyczyły wydarzeń w realiach ówczesnej Rzeczypospolitej nadzwyczajnych. Stąd też w większości przypadków nie odkrywają faktów całkowicie nowych, dotychczas skądinąd zupełnie nieznanych. Ich wartość źródłowa polega na tym, że naświetlają je z nieco innej, dotąd nieujawnionej strony. Uwagę anonimowych dziennikarzy gazet pisanych przykuwały najbardziej spektakularne zdarzenia rozgrywające się w Warszawie. Zwłaszcza koncerty szeroko znanych już w Europie wirtuozów skrzypiec: Włochów – Gaetana Pugnaniego i Giovanniego Battisty Viottiego (1780), Chorwata – Ivana Mane Jarnovicza (1782) oraz Niemca – Friedricha Ludwiga Bendy (1784). Krótki przedział czasowy, w jakim się odbyły, pozwalał dokonywać porównań, konstatowano więc, że Viotti przewyższa swego nauczyciela Pugnaniego, podobnie też Jarnović oceniany był jako „nierównie lepszy jak Pugnani”. Próżno byłoby wszakże oczekiwać bardziej fachowych analiz kunsztu wykonawczego.
Do spektakularnych wydarzeń w Warszawie należało również, wspomniane w wileńskich gazetach pisanych, wykonanie 2 i 4 kwietnia 1784 roku w teatrze zamkowym oratorium Giovanniego Paisiella La Passione di Gesù Cristo, skomponowanego do libretta Pietra Metastasia. Autor doniesienia wyraźnie zaakcentował postać portugalskiej śpiewaczki Luísy Rosy de Aguiar Todi, która uchodziła podówczas za jeden z największych talentów wokalnych Europy, a swoją partię odtworzyła „z podziwieniem i prawie zachwyceniem słuchających”. Podkreślono również udział twórcy dzieła w roli dyrygenta oraz niewymienionych już z nazwiska „innych sławnych śpiewaków włoskich” uczestniczących w prezentacji.
Pozostałe wzmianki w wileńskiej prasie pisanej w przeważającej mierze odnosiły się do reprezentowanej w Warszawie opery włoskiej, nie do konkretnych wszakże spektakli, lecz raczej do delikatnej relacji między antreprenerem a spektatorami, wyrażającej się w ustanawianych na nie cenach biletów. Trzecią stroną aktywnie uczestniczącą w owych zmaganiach byli urzędnicy państwowi: marszałek lub kanclerz. Konsekwencją zaś opisywanych zdarzeń stało się zarządzenie, wydane w 1786 roku przez Władysława Gurowskiego, marszałka wielkiego litewskiego, regulujące ceny wstępu do teatru, po 6 złotych polskich za miejsce stojące na parterze, po 7 – za miejsce w loży. Niejednokrotnie jednak koszty przygotowania przedstawień okazywały się nadto wysokie, wpływy zaś z biletów zakupionych przez teatralną publiczność – zbyt niskie, co w rezultacie musiało antreprenerów prowadzić do bankructwa.
Autorzy
Ryszard MączyńskiUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-2961-1329
Statystyki
Abstract views: 16PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ryszard Mączyński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ryszard Mączyński, Adeodato Barochius – zakonnik augustiański wielu talentów. Glossa do artykułu o życiu muzycznym w warszawskim kościele św. Marcina , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)