Motet Costanza Festy (?) „O altitudo divitiarum”: nowe sugestie dotyczące jego kontekstu źródłowego, atrybucji i przeznaczenia
Abstrakt
W rękopisie VatS 38, sporządzonym w l. 1550–63, znajdują się dwa anonimowe motety – Gaude felix ecclesie (ff. 114v–122r) i O altitudo divitiarum (ff. 122v–126r). Joseph Llorens w swoim katalogu rękopisów muzycznych kapeli sykstyńskiej uznał je za kompozycje Costanza Festy (c. 1490–1545) i obydwa zamieścił w jego Opera omnia. Llorens pominął jednak fakt, że pierwszy z utworów – z tekstem Gaude felix Florentia i przypisany Andreasowi de Silva (zm. ok. 1530) – został prawdopodobnie skomponowany z okazji wyboru papieża Leona X w 1513 r. i znajduje się w rękopisie RomeV 35-40 (rękopis Vallicelliana). Z drugiej strony, analiza motetu O altitudo divitiarum, jego cechy stylistyczne, konteksty liturgiczny i historyczny skłoniły mnie do postawienia hipotezy, że motet – jeśli faktycznie Festy – być może został skomponowany na uroczystości towarzyszące podpisaniu traktatu pokojowego w Nicei w 1538 r. z udziałem papieża Pawła III, cesarza Karola V i francuskiego króla Franciszka I. Byłaby to zatem druga – obok powszechnie znanego sześciogłosowego motetu Cristóbala de Moralesa Jubilate Deo omnis terra – kompozycja skomponowana na tę właśnie szczególną okoliczność.
Statystyki
Abstract views: 73PDF downloads: 28
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wojciech Odoj

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Odoj, Florencja, papież Klemens VII i cesarz Karol V. Studium kontekstualne motetu „Dominator caelorum” Jeana Conseila/Costanza Festy (?) , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)
- Wojciech Odoj, Rebus z „Missa Ludovicus Dux Wirtenbergensis” Teodora Riccia rozwiązany? , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Wojciech Odoj, Motet „In amara crucis ara” Josquina w „Zielonym kodeksie Viadriny” , Muzyka: Tom 61 Nr 3 (2016)