Roger Scruton a sprawa polska
Krzysztof Guczalski
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1419-5748
Marcin Trzęsiok
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Abstrakt
W wydawanej przez PWM serii Biblioteka Res Facta Nova w 2024 r. ukazała się Estetyka muzyki Rogera Scrutona w przekładzie Zbigniewa Skowrona. Przedmiotem tej recenzji nie jest jednak myśl Scrutona, lecz problemy przekładu. Na przykładzie reprezentatywnych fragmentów książki ukazano cały szereg poważnych przeinaczeń sensu zdań angielskich, a także mankamentów stylistycznych.
Słowa kluczowe:
estetyka muzyki, Roger Scruton, problematyka przekładuBibliografia
Buhler, James. „Review of Roger Scruton, The Aesthetics of Music […]”. Music Theory Online 5, nr 3 (1999), https://www.mtosmt.org/issues/mto.99.5.3/mto.99.5.3.buhler.html, dostęp 24 VII 2024.
DOI: https://doi.org/10.30535/mto.5.3.2
Google Scholar
Goehr, Lydia. „The Aesthetics of Music, by Roger Scruton […]”. Journal of the American Musicological Society 52, nr 2 (1999): 398–409.
DOI: https://doi.org/10.1525/jams.1999.52.2.03a00080
Google Scholar
Granat, Zbigniew. „The Aesthetics of Music. By Roger Scruton […]”. Notes 56, nr 2 (1999): 363–366.
DOI: https://doi.org/10.2307/899998
Google Scholar
Richter, Goetz. „The Question of Music: Reflections on Roger Scruton’s The Aesthetics of Music”. Literature & Aesthetics 10 (2000): 149–164.
Google Scholar
Scruton, Roger. The Aesthetics of Music. Oxford–New York: Oxford University Press, 1997.
Google Scholar
Scruton, Roger. Estetyka muzyki. Przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2024 (= Biblioteka Res Facta Nova 4).
Google Scholar
Scruton, Roger. Przewodnik po filozofii dla inteligentnych. Przekł. Stanisław Sowa. Warszawa: PWN, 2000.
Google Scholar
Scruton, Roger. Zrozumieć muzykę. Przekł. Katarzyna Marczak. Kraków: InCanto, 2021.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof GuczalskiUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-1419-5748
Autorzy
Marcin TrzęsiokAkademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Statystyki
Abstract views: 158PDF downloads: 203
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Guczalski, Marcin Trzęsiok
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Guczalski, Dlaczego muzyka opiera się na skalach? , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Krzysztof Guczalski, Małgorzata Szyszkowska, Wsłuchując się w muzykę. Studium z fenomenologii słuchania, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)