Zapisywanie nazwisk w książkach muzycznych. Studia przypadków z kolekcji Viadriny w Gabinecie Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Recenzowany

Antonio Chemotti


KU Leuven, Alamire Foundation, KBR (Belgia)
https://orcid.org/0000-0002-8279-7265

Abstrakt

Gabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie przechowuje zbiór źródeł muzycznych pochodzących z biblioteki Uniwersytetu Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, głównie w postaci druków muzycznych z końca XVI i początku XVII wieku. Niniejszy artykuł przedstawia przegląd i inwentarz tego zbioru. Ponadto zawiera cztery studia przypadków, poświęcone analizie źródeł z inskrypcjami zawierającymi nazwiska osób. Adnotacje te informują o kontekście społecznym funkcjonowania tych źródeł, dostarczając danych zarówno do studiów nad kulturą muzyczną wczesnonowożytnych uniwersytetów w Europie Środkowej, jak również do badań nad inskrypcjami w książkach muzycznych.

Instytucje finansujące

Artykuł powstał w ramach programu FED-tWIN From Script to Sound (KU Leuven, Alamire Foundation, KBR).

Słowa kluczowe:

druki muzyczne, inskrypcje, dar, Frankfurt nad Odrą, Uniwersytet Viadrina, wczesnonowożytna Europa Środkowa

Chemotti, Antonio. ‘The Partbooks University of Warsaw Library, SDM 8–36: Madrigals at Viadrina University, Frankfurt an der Oder’. In: Madrigal Collections from the Low Countries in Central Europe, ed. Antonio Chemotti. Leuven: Alamire Academic Press, forthcoming.
  Google Scholar

Chemotti, Antonio. ‘Used Hymnbooks. An Annotated Copy of Valentin Triller’s Ein Christlich Singebuch (University of Warsaw Library, Music Department, SDM 93)’. Hudební věda 57, no. 4 (2020): 449–472.
  Google Scholar

Davis, Natalie Zemon. ‘Beyond the Market: Books as Gifts in Sixteenth-century France’. Transactions of the Royal Historical Society 33 (1983): 69–88.
DOI: https://doi.org/10.2307/3678990   Google Scholar

Dessi, Paola. ‘The Musical Training of University Students in the Sixteenth Century and the libri amicorum’. In: Music in Schools from the Middle Ages to the Modern Age, ed. Paola Dessi, 81–102. Turnhout: Brepols, 2021.
  Google Scholar

Drożdżewska, Agnieszka. ‘The Cataloguing of Musical Sources in Silesia by German Musicologists from the University of Wrocław during the First Half of the Twentieth Century’. Interdisciplinary Studies in Musicology 11 (2012): 23–40.
  Google Scholar

Flood, John. Poets Laureate in the Holy Roman Empire: A Bio-bibliographical Handbook. Berlin: De Gruyter, 2006.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110912746   Google Scholar

Forchert, Arno. ‘Praetorius (Komponisten), Michael’. In: MGG Online, https://www.mgg-online.com, accessed 29 January 2024.
  Google Scholar

Friedlaender, Ernst, ed. Aeltere Universitäts-Matrikeln. I. Universität Frankfurt a. O. Vol. 1, 1506–1648. Leipzig: Hirzel, 1887.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.
  Google Scholar

Giselbrecht, Elisabeth. ‘Manuscript and Print Combined: Re-discovered Manuscript Additions in the Kraków copy of Peter Schöffer’s Third Songbook (1536)’. In: ‘Teutsche Liedlein’ des 16. Jahrhunderts, eds. Susanne Rode-Breymann and Achim Aurnhammer, 117‒136. Wiesbaden: Harrassowitz, 2018.
  Google Scholar

Greer, David. Manuscript Inscriptions in Early English Printed Music. London: Routledge, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315593753   Google Scholar

Grimm, Heinrich. Meister der Renaissancemusik an der Viadrina. Quellenbeiträge zur Geisteskultur des Nordosten Deutschlands vor dem Dreißigjährigen Kriege. Frankfurt an der Oder: Trowitzsch, 1942.
  Google Scholar

Groote, Inga Mai. ‘Transmission and Adaption of Musical Knowledge in Sixteenth-century German Universities: Professors, Students, and their Books’. In: Music in Schools from the Middle Ages to the Modern Age, ed. Paola Dessì, 59–79. Turnhout: Brepols, 2021.
  Google Scholar

Halamska, Paulina. ‘Protestant Elite Milieu in the Seventeenth-century County of Kłodzko/Glatz as Exemplified by the Family of the Wrocław/Breslau Organist Tobias Zeutschner. Gloss to the Biography’. In: The Musical Culture of Silesia Before 1742. New Contexts – New Perspectives, eds. Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková and Remigiusz Pośpiech, 179–186. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013.
  Google Scholar

Halamska, Paulina. ‘The Activity of Tobias Zeutschner (1621–1675) at St. Mary Magdalene Church in Wrocław: A Composing Career in Protestant Breslau’. Musicology Today 6 (2009): 153–177.
  Google Scholar

Jaser, Nadine. ‘Die Viadrina um 1600. Konfessionalisierung und Koexistenz’. In: Bürger, Pfarrer, Professoren. St. Marien in Frankfurt (Oder) und die Reformation in Brandenburg, eds. Maria Deiters and Gotthard Kemmether, 124–131. Frankfurt an der Oder: Lebus, 2017.
  Google Scholar

Jeż, Tomasz. Madrygał w Europie północno-wschodniej: dokumentacja – recepcja – przeobrażenia gatunku. Warsaw: Semper, 2003.
  Google Scholar

Jeż, Tomasz. ‘Twórczość Jacoba Handla w źródłach proweniencji śląskiej.’ Muzyka 49, no. 4 (2004): 27–62.
  Google Scholar

Kirsch, Ernst. Die Bibliothek des Musikalischen Instituts bei der Universität Breslau. Ein Beitrag zur Kenntnis von dem Anteil Schlesiens an den musikalischen Strömungen des 16.–18. Jahrhunderts. Breslau: Hundsfelder Stadtblatt, 1922.
  Google Scholar

Knefelkamp, Ulrich. ‘Die alte Viadrina (1506–1811). Ein Rü ckblick auf ihre Geschichte, herausragende Professoren und Studenten’. In: Die Viadrina: eine Universität als Brücke zwischen Deutschland und Polen, eds. Richard Pyritz and Matthias Schütt, 29–42. Berlin: BeBra Wissenschaft Verlag, 2009.
  Google Scholar

Leitmeir, Christian Thomas. ‘Beyond the Denominational Paradigm: The Motet as Confessional(ising) Practice in the Later Sixteenth Century’. In: Mapping the Motet in the Post-Tridentine Era, eds. Esperanza Rodríguez-García and Daniele V. Filippi, 154–192. London: Routledge, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315463094-8   Google Scholar

Lewis Hammond, Susan. Editing Music in Early Modern Germany. London: Routledge, 2007.
  Google Scholar

Lewis Hammond, Susan. The Madrigal: A Research and Information Guide. New York: Routledge, 2011.
  Google Scholar

Maňas, Vladimír. Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století: na stopě neznámému. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
DOI: https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9717-2020   Google Scholar

Miller, Clement A. ‘Willich [Wilcke, Wild], Jodocus [Jobst]’. In: Grove Music Online, https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic, accessed 29 January 2024.
  Google Scholar

Milsom, John. ‘Printed Music Papers: Research Opportunities and Challenges’. In: Early Printed Music and Material Culture in Central and Western Europe, eds. Andrea Lindmayr-Brandl and Grantley McDonald, 41–62. London: Routledge, 2021.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429342844-4   Google Scholar

Modrow, Irina. Wonach in Frankfurt ‘jeder, der nur wollte, gute Studien machen konnte...’: eine kleine Geschichte der Viadrina anlässlich ihres 500. Jubiläums. Schöneiche: Scrîpvaz-Verlag, 2006.
  Google Scholar

Niemöller, Klaus Wolfgang. Untersuchungen zu Musikpflege und Musikunterricht an den deutschen Lateinschulen vom ausgehenden Mittelalter bis um 1600. Regensburg: G. Bosse, 1969.
  Google Scholar

Noack, Lothar, Jürgen Splett, eds. Bio-Bibliographien. Brandenburgische Gelehrte der Frühen Neuzeit. Mark Brandenburg mit Berlin-Cölln 1506–1640. Berlin: Akademie Verlag, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1524/9783050080611   Google Scholar

Raninen, Sanna. ‘The Musical, Material and Social Networks of Swedish Clergy in the Early Seventeenth Century: A Case Study of Manuscript S 110 from the National Library of Sweden’. In: Networks, Poetics and Multilingual Society in the Early Modern Baltic Sea Region, eds. Kati Kallio, Tuomas M.S. Lehtonen, Anu Lahtinen, and Ilkka Leskelä. Leiden: Brill, forthcoming.
  Google Scholar

Rodin, Jesse. ‘The Josquin Canon at 500, with an Appendix Produced in Collaboration with Joshua Rifkin’. Early Music 49, no. 4 (2021): 473–498.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caab062   Google Scholar

Ruhnke, Martin. ‘Belitz, Joachim’. In: Grove Music Online, https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic, accessed 21 January 2024.
  Google Scholar

Salmen, Walter. ‘Geselliges Musizieren “auff allerley Instrumenten” um 1600’. Tibia 8 (1983): 321–325.
  Google Scholar

Scott-Warren, Jason. ‘Reading Graffiti in the Early Modern Book’. Huntington Library Quarterly 73, no. 3 (2010): 363‒381.
DOI: https://doi.org/10.1525/hlq.2010.73.3.363   Google Scholar

Shephard, Tim. ‘Constructing Identities in a Music Manuscript: The Medici Codex as a Gift’. Renaissance Quarterly 63, no. 1 (2010): 84–127.
DOI: https://doi.org/10.1086/652534   Google Scholar

Waczkat, Andreas. ‘Gesius, Bartholomäus’. In: MGG Online, https://www.mgg-online.com, accessed 29 January 2024.
  Google Scholar

Wegman, Rob C. ‘Musical Offerings in the Renaissance’. Early Music 33, no. 3 (2005): 425‒437.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/cah102   Google Scholar

Wiermann, Barbara. Die Entwicklung vokal-instrumentalen Komponierens im protestantischen Deutschland bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2005.
  Google Scholar

Zanovello, Giovanni. ‘“You Will Take This Sacred Book”: The Musical Strambotto as a Learned Gift’. Journal of the Royal Musical Association 141, no. 1 (2016): 1–26.
DOI: https://doi.org/10.1080/02690403.2016.1151230   Google Scholar


Opublikowane
2024-07-12 — zaktualizowane 2024-07-15

Cited By / Share

Chemotti, A. (2024). Zapisywanie nazwisk w książkach muzycznych. Studia przypadków z kolekcji Viadriny w Gabinecie Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Muzyka, 69(2), 3–37. https://doi.org/10.36744/m.2697 (Original work published 12 lipiec 2024)

Autorzy

Antonio Chemotti 

KU Leuven, Alamire Foundation, KBR Belgia
https://orcid.org/0000-0002-8279-7265

Statystyki

Abstract views: 360
PDF downloads: 133


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Antonio Chemotti

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.