Podróż włoska, dzisiaj
Magdalena Barbaruk
konteksty@ispan.plUniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Dariusz Czaja
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Abstrakt
Zapis wywiadu przeprowadzonego przez Magdalenę Barbaruk z Dariuszem Czają w 2013 roku. Jego bezpośrednią przyczyną była publikacja książki "Gdzieś dalej, gdzie indziej" wydanej przez krakowskiego antropologa w 2010 roku, która poświęcona zostałą Apulii, włoskiemu Południu. Rozmowa dotyczy m.in. obrazu Włoch (współczesnego i historycznego), specyfiki antropologicznego spojrzenia na włoską prowincję (ale i centrum), cech "podróży włoskiej" i poszukiwaniach języka opowiadania o doświadczeniu Włoch.
Słowa kluczowe:
Włochy, podróż do Włoch, antropologiaBibliografia
Dariusz Czaja, Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wołowiec 2010.
Google Scholar
Predrag Matvejevic, Inna Wenecja, przeł. D. Cirilic-Straszyńska, Sejny 2005.
Google Scholar
Paweł Muratow, Obrazy Włoch, przeł. P. Hertz, t.1-2, Warszawa 1972.
Google Scholar
Ryszard Przybylski, Rozhukany koń. Esej o myśleniu Juliusza Słowackiego, Warszawa 1999.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Barbarukkonteksty@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni, dr hab. Zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na kształtowanie sposobów życia oraz wytwarzanie przestrzeni. Autorka monografii Długi cień Don Kichota (The Long Shadow of Don Quixote, 2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (2018) oraz filmu dokumentalnego Błędne mapy (NCN, Fuga 2012–2014, projekt pt. La Mancha jako ziemia literatury. Kulturowy status tras literackich). Od 2018 roku prowadzi badania nad Amereidą związaną z poetycko-architektoniczną działalnością tzw. Szkoły z Valparaíso (NCN, Opus, projekt pt. Trajektorie słowa. Kulturowe oddziaływanie Amereidy). Współautorka książki Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Album z doliny Łachy. Publikuje między innymi w „Kontekstach” (wraz z Dariuszem Czają przygotowała numer 4/2015 pt. Itineraria literackie, a z Tomaszem Szerszeniem numer 4/2020 pt. Ameryka Łacińska. Archiwa utopii, praktyki oporu, Amereida) oraz w „Kulturze Współczesnej”, „Pracach Kulturoznawczych”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Tygodniku Powszechnym”, „Formacie”. W Instytucie Kulturoznawstwa UWr pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. dydaktycznych. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.
Autorzy
Dariusz CzajaInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ Polska
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Dariusz Czaja – antropolog kultury, redaktor kwartalnika „Konteksty”, eseista, recenzent muzyczny. Prof. dr hab., wykłada w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Opublikował: Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje (red., 1999); Sygnatura i fragment. Narracje antropologiczne (2004); Anatomia duszy. Figury wyobraźni i gry językowe (2006); Lekcje ciemności (2009 – nagroda Fundacji TVP Kultura „Gwarancja Kultury”); Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010 – nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011, nominacja do nagrody Nike); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze Końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016),
Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018, nominacja do nagrody Nike), Cena sztuki.
Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021).
Statystyki
Abstract views: 137PDF downloads: 64
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Barbaruk, Dar Curarrehue , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Dariusz Czaja, Znasz-li ten kraj? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Isola del Giglio , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Magdalena Barbaruk, Poczekalnia , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Dariusz Czaja, „Nie jestem przygotowany, ale jestem gotów”. Głosy z celi śmierci , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne