Wytyczne dla autorek i autorów
Kwartalnik „Konteksty” przyjmuje w trybie ciągłym zgłoszenia tekstów w języku polskim o tematyce zgodnej z profilem pisma. Zapraszamy do zgłaszania tekstów TUTAJ.
Tematy planowanych numerów znajdą Państwo TUTAJ.
Zgłoszenie tekstu oznacza akceptację warunków licencji. Oczekujemy, że autorki i autorzy przeczytają i zaakceptują również nasze Zasady etyki publikacji.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z redakcją: konteksty@ispan.pl
PRZYGOTOWANIE TEKSTU
Format: tekst znormalizowany, czcionka Times New Roman, 12 p., interlinia 1,5, pojedyncze spacje. Prosimy o przesyłanie tekstów w formacie docx / doc.
Cytaty: przytoczenia w tekście głównym o długości do 300 znaków podajemy w cudzysłowach, bez kursywy. Cytaty dłuższe podajemy od akapitu, bez cudzysłowów i bez kursywy, czcionką 11 p. Cytaty wewnątrz cytatów w cudzysłowach ujmujemy w znaki «». W cytatach tekstów wersyfikowanych zachowujemy wersyfikację.
Prosimy o stosowanie przypisów końcowych zgodnie z wytycznymi poniżej.
Tekstowi powinna również towarzyszyć bibliografia załącznikowa opracowana zgodnie z wytycznymi Chicago Manual of Style (wzorzec Bibliography entries).
Ilustracje należy dostarczyć w osobnych plikach w formacie .jpg lub .tif, o minimalnej rozdzielczości 300 dpi, bez rastra, ponumerowane. W osobnym pliku prosimy przesłać podpisy wraz z nazwiskiem fotografa / źródłem ilustracji. Autor(ka) tekstu odpowiada za zapewnienie praw do reprodukcji.
Do tekstu prosimy dołączyć metryczkę według następującego wzoru:
- Imię i nazwisko
- Adres mailowy
- Afiliacja
- Numer ORCID
- Tytuł tekstu (po polsku + w miarę możliwości po angielsku)
- Abstrakt (ok. 1000 znaków, po polsku + w miarę możliwości po angielsku)
- Słowa kluczowe (po polsku + w miarę możliwości po angielsku)
- Kilkuzdaniowa nota o autorze
- Bibliografia (opracowana zgodnie z formułą Chicago Manual of Style)
Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem
Autorki i autorzy proszeni są o sprawdzenie, czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych, mogą zostać odrzucone.
- Artykuł nie był publikowany i nie został zgłoszony w innym czasopiśmie ani wydawnictwie.
- Tekst został zapisany w formacie doc. lub docx.
- Artykuł został zredagowany zgodnie z wytycznymi redakcji.
- Wpisano afiliację, określającą miejsce, w którym autor pracował lub studiował w trakcie pracy nad tekstem, oraz numer ORCID, jeśli to możliwe.
- Każda ilustracja jest przygotowana jako osobny plik .jpg lub .tif. Autor/ka deklaruje, że zadba o zapewnienie praw do ich reprodukcji. Podpisy pod ilustracje umieszczono w osobnym pliku .doc lub docx.
- Autor/ka przygotował/a streszczenie, słowa kluczowe, bibliografię (w formacie Chicago Manual of Style).
- Autor/ka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-NC-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu.
Zgłoszenie tekstu oznacza:
- zadeklarowanie przez wszystkie autorki i autorów odpowiedzialności za wszystkie aspekty pracy;
- zapewnienie, że wszystkie etapy badań zostały przeprowadzone przejrzyście i rzetelnie pod względem etycznym i naukowym, zgodnie z Europejskim kodeksem postępowania w zakresie rzetelności badawczej i/lub wytycznymi Komisji ds. etyki w nauce Polskiej Akademii Nauk;
- złożenie oświadczenia, że praca nie narusza praw autorskich osób trzecich.
Zgłoszenie tekstu oznacza również zgodę na poddanie go procedurze antyplagiatowej oraz ocenie w trybie podwójnie ślepej recenzji. Artykuły są kierowane do recenzentów rzetelnych i możliwie najbardziej kompetentnych w dziedzinie wiążącej się z tematyką przygotowywanego wydania.
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i dokonywania w nich niezbędnych poprawek.
Prawa autorskie
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-NC-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w kwartalniku „Konteksty”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (treść umowy licencyjnej).
Autoarchiwizacja
Zachęcamy autorki i autorów, by archiwizowali opublikowaną wersję artykułu na swoich stronach internetowych albo w repozytoriach naukowych, podając szczegóły bibliograficzne (zwłaszcza numer DOI), które potwierdzają fakt publikacji w czasopiśmie.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OPRACOWYWANIA TEKSTÓW DO PUBLIKACJI W „KONTEKSTACH”
Format: Tekst znormalizowany, czcionka Times New Roman, 12 p., interlinia 1,5, pojedyncze spacje.
- tytuły wystaw, dzieł sztuki, książek oraz utworów scenicznych i muzycznych piszemy kursywą bez cudzysłowu;
- tytuły czasopism i wydawnictw ciągłych (np. nazwy serii wydawniczych) podajemy w cudzysłowie;
- krótsze cytaty ujmujemy w cudzysłowy [„”]; do wyróżnień w środku cytatów stosujemy cudzysłowy wewnętrzne [«»]; dłuższe cytaty ujmujemy w bloki – nie używamy wtedy cudzysłowów, a na końcu umieszczamy przypis odsyłający do źródła cytatu.
- gdy chcemy wyróżnić jakieś sformułowanie w tekście, stosujemy rozstrzelenie;
- zwroty z języków obcych zapisujemy kursywą;
- wtrącenia autorskie i opuszczenia w przywoływanych cytatach oznaczamy nawiasami kwadratowymi […], [podkreślenie – J.Ch.];
- w pisowni imion, nazwisk, nazw własnych i zwrotów w językach obcych starajmy się przestrzegać pisowni właściwych danemu językowi znaków diakrytycznych, np.: Jiři Kolař, László Moholy-Nagy, Musée d’Ixelles, itd.; (jeśli mamy wątpliwości, warto sprawdzić stronę www danej instytucji; w kwestii odmian nazw obcych pomocna może być strona www.poradnia.pwn.pl);
- w przypisach końcowych stosujemy polską konwencję bibliograficzną, przekładając określenia techniczne: ed. = red.; vol. = t.; p. = s.
Przypisy końcowe:
Adresy bibliograficzne cytowanych prac oraz komentarze do tekstu podajemy w przypisach końcowych, do tekstu załączamy także osobno bibliografię przedmiotową. W przypisach poszczególne adresy bibliograficzne podajemy według następującego wzoru:
książka
Clifford Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. Maria M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
opracowanie zbiorowe
Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography, red. James Clifford, George E. Marcus, University of California Press, Berkeley 1986.
artykuł w zbiorze
James Clifford, Introduction: Partial Truths, [w:] Writing Culture, The Poetics and Politics of Ethnography, red. James Clifford, George E. Marcus, University of California Press, Berkeley 1986, s. 1–26.
artykuł w czasopiśmie
Timothy Mitchell, The World as Exhibition, „Comparative Studies In Society and History” 1989, nr 2, s. 217–236.
Opracowanie przypisów:
Pełną informację dot. cytowanej pozycji (opracowaną wg wzoru powyżej) podajemy tylko przy jej pierwszym przywołaniu:
1 Johann Huizinga, Jesień średniowiecza, przeł. Tadeusz Brzostowski, PIW, Warszawa 1992, s. 110–112.
Przy kolejnych przywołaniach cytowanego dzieła stosujemy opis skrócony:
2 J. Huizinga, Jesień…, dz. cyt., s. 110–112.
3 Tamże, s. 45–50. (gdy kolejne przypisy odnoszą się do tej samej książki)
Lub:
4 Tenże, Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Cultures, Beacon Press, Boston 1955, s. 45–50. (gdy kolejny przypis dotyczy innego dzieła tego samego autora)
Opracowanie bibliografii:
Prace cytowane lub przywoływane w tekście – oprócz przytoczenia ich w przypisach końcowych – prosimy umieścić również w bibliografii opracowanej zgodnie ze standardem Chicago Manual of Style. Przykłady:
książka
Grazer, Brian, and Charles Fishman. A Curious Mind: The Secret to a Bigger Life. New York: Simon & Schuster, 2015.
Smith, Zadie. Swing Time. New York: Penguin Press, 2016.
rozdział w książce
Thoreau, Henry David. “Walking.” In The Making of the American Essay, edited by John D’Agata, 167–95. Minneapolis: Graywolf Press, 2016.
artykuł w czasopiśmie naukowym
Keng, Shao-Hsun, Chun-Hung Lin, and Peter F. Orazem. “Expanding College Access in Taiwan, 1978–2014: Effects on Graduate Quality and Income Inequality.” Journal of Human Capital 11, no. 1 (Spring 2017): 1–34. https://doi.org/10.1086/690235.
Satterfield, Susan. “Livy and the Pax Deum.” Classical Philology 111, no. 2 (April 2016): 165–76.
artykuł prasowy
Manjoo, Farhad. “Snap Makes a Bet on the Cultural Supremacy of the Camera.” New York Times, March 8, 2017. https://www.nytimes.com/2017/03/08/technology/snap-makes-a-bet-on-the-cultural-supremacy-of-the-camera.html.
Mead, Rebecca. “The Prophet of Dystopia.” New Yorker, April 17, 2017.
Więcej przykładów: https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide/citation-guide-1.html