Głosy z otchłani
Dariusz Czaja
dariusz.czaja61@gmail.comInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Abstrakt
Tekst jest próbą antropologicznego komentarza do niezwykłego tomu poetyckiego: Babi Jar. Na głosy (2017) autorstwa ukraińskiej poetki Marianny Kijanowskiej. Za ten tom autorka otrzymała w swoim kraju Narodową Nagrodę im. Tarasa Szewczenki, przyznawaną za wybitne osiągnięcia literackie. Babi Jar to właściwie jeden wiersz, tyle że rozpisany na wiele części. Wiersze Kijanowskiej to szczególne (bo poetyckie) zwierciadło, które w rozpryśniętych fragmentach słownych stara się przywrócić pamięć o mordzie na kijowskich Żydach (około 34 tysiące ludzi), którego dokonano w 1941 roku w podkijowskim Babim Jarze. Wiersze Kijanowskiej – halucynacyjne, transowe, o świadomie połamanej składni – próbują przywołać i ocalić pojedyncze żywoty, zamordowane, przedwcześnie zgasłe. To poezja ekstremalnych emocji, ale też rzecz o wielkiej sile poznawczej. Poetka wchodzi na tereny zastrzeżone dla historyka nie po to, by z nim rywalizować. Pracuje w innych rejestrach przeszłości. Usiłuje wypełnić wyobraźnią te miejsca, które w dostępnych materiałach nie zyskały żadnego poświadczenia. Wchodzi między ustalone fakty, wciska się między zrekonstruowane przez badaczy wydarzenia. Stara się odtworzyć to, co niezapisane, nieutrwalone. Mówi nie o tym, co literalnie było, ale o tym, co być mogło.
Słowa kluczowe:
Marianna Kijanowska, Babi Jar, poezja, Holokaust, ŻydziBibliografia
Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa 1989.
Google Scholar
Barskova P., Writing the Disaster in Tongues: Marianna Kiyanovska’s Voices of Babyn Yar, w: M. Kiyanovska, Voices of Babyn Yar, przeł. O. Maksymchuk, M. Rosochinsky, Cambridge (Mass.) 2022.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674268883-002
Google Scholar
Derrida J., Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, przeł.P.-A Brault, M. Naas, Chicago–London 1993.
Google Scholar
Kijanowska M., Babi Jar. Na głosy, przeł. A. Pomorski, Gdańsk 2022.
Google Scholar
Maksymchuk O., Rosochinsky M., The Voices of Babyn Yar in the Poetry of Marianna Kiyanovska, https://poetryinternationalonline.com/the-voices-of-babyn-yar-in-the-poetry-of-marianna kiyanovska/.
Google Scholar
Meyer K., Szostakowicz, Kraków 1986.
Google Scholar
Moskalets V., Babi Jar: pamięć i zapomnienie (https://www.jhi.pl/artykuly/babi-jar-pamiec-i-zapomnienie,4570).
Google Scholar
Oswald A., Monument. Wykopaliska z Iliady, przeł. M. Heydel, Sejny 2020 (wydanie dwujęzyczne).
Google Scholar
Snyder T., Czarna ziemia. Holocaust jako ostrzeżenie, przeł. B. Pietrzyk, Kraków 2015.
Google Scholar
Autorzy
Dariusz Czajadariusz.czaja61@gmail.com
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Dariusz Czaja – antropolog kultury, eseista, recenzent muzyczny. Prof. dr hab., wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, były redaktor kwartalnika „Konteksty”. Opublikował m.in.: Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010, nominacja do Nagrody Literackiej Nike, nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016), Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018, nominacja do Nagrody Literackiej Nike), Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022), Iluminacje. Sztuka jako forma poznania (2025).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dariusz Czaja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Czaja, Hiobowe wieści , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 348 Nr 1 (2025): O cierpieniu / Opowiedzieć: świadectwa, metafory, destrukty / Archipelagi Giżyckiego
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Podróż włoska, dzisiaj , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Znasz-li ten kraj? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Isola del Giglio , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, „Nie jestem przygotowany, ale jestem gotów”. Głosy z celi śmierci , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Dariusz Czaja, Che cos’è la poesia? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji
- Paweł Próchniak, Dariusz Czaja, Antropologia wierszy , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji

