Che cos’è la poesia?
Dariusz Czaja
dariusz.czaja61@gmail.comInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Abstrakt
Tekst jest próbą filozoficznej i antropologicznej refleksji nad istotą słowa poetyckiego. Autor świadomie sytuuje swoje wywody poza rozpoznaniami na temat poezji, które znaleźć można w rutynowej refleksji literaturoznawczej i filologicznej. Odwołując się do filozofii Karla Jaspersa, Hansa-Georga Gadamera i Owena Barfielda, wskazuje przede wszystkim na poznawczy i egzystencjalny wymiar słowa poetyckiego. Pokazuje, że wbrew potocznym mniemaniom poezja nie jest „mową ciemną”, nie jest wyrafinowanym ornamentem języka, ale pełnoprawną formą poznania. Poza tym: słowo poetyckie jest słowem wyjątkowym. Jest tym właśnie słowem, słowem jedynym, idiomatycznym, niezastępowalnym. Niezwykłe jest to, że wskazując na rzeczywistość poza sobą (celując w świat pozasłowny), nie traci ono nic ze swojego substancjalnego ciężaru, wskazuje na siebie. Inaczej mówiąc: po wypełnieniu swojej funkcji referencyjnej słowo poetyckie nie znika.
Słowa kluczowe:
słowo, poezja, antropologia, metaforaBibliografia
Barfield O., Poetic Diction. A Study in Meaning, Middletown 1973.
Google Scholar
Brodski J., Śpiew wahadła, Paryż 1989.
Google Scholar
Calasso R., Literatura i bogowie, przeł. S. Kasprzysiak, Warszawa 2011.
Google Scholar
Derrida J., Che cos’è la poesia, przeł. M. P. Markowski, „Literatura na świecie” nr 11-12:1998.
Google Scholar
Eliade M., Mity współczesnego świata, tłum. K. Kocjan, „Znak” nr 9:1988.
Google Scholar
Enzensberger H. M., Eliksiry nauki. Spojrzenia wierszem i prozą, przeł. S. Leśniak, Gdańsk 2016.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Język i rozumienie, przeł. P. Dehnel, B. Sierocka, Warszawa 2003.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Poetica. Wybrane eseje, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2001.
Google Scholar
Herbert Z., Wiersze zebrane, Kraków 2008.
Google Scholar
Hopkins G. M. , Wybór poezji, przeł. S. Barańczak, Kraków 1981.
Google Scholar
Jaspers K., Filozofia egzystencji, przeł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990.
Google Scholar
Kania I., Nowy Testament a Kabała (kilka uwag w kwestii pierwotnego języka Ewangelii), w: tegoż, Ścieżka nocy, red. Ł. Tischner, Kraków 2001.
Google Scholar
Lacoue-Labarthe Ph., Poezja jako doświadczenie, przeł. J. Margański, Gdańsk 2004.
Google Scholar
Mandelsztam O., Nieograbiony i nierozgromiony. Wiersze i szkice, przeł. A. Pomorski, Warszawa 2011.
Google Scholar
Merwin W. S., Właśnie ten wiersz, przeł. M. Sady, „Konteksty” nr 1-2:2024.
Google Scholar
Miłosz Cz., Postscriptum, „Teksty Drugie” nr 5-6:1990.
Google Scholar
Miłosz M., Siena, w: tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2011.
Google Scholar
Rilke R. M., Malte. Pamiętniki Malte-Lauridsa Brigge, przeł. W. Hulewicz, Warszawa 1979.
Google Scholar
Rilke R. M., Poezje, przeł. M. Jastrun, Kraków 1987.
Google Scholar
Schulz B., Mityzacja rzeczywistości, w: tegoż, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989.
Google Scholar
Steiner G., Rzeczywiste obecności, przeł. O. Kubińska, Gdańsk 1999.
Google Scholar
Van der Leeuw G., Fenomenologia religii, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1997.
Google Scholar
Zagajewski A., Substancja nieuporządkowana, Kraków 2019.
Google Scholar
Autorzy
Dariusz Czajadariusz.czaja61@gmail.com
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Dariusz Czaja – antropolog kultury, eseista, recenzent muzyczny. Prof. dr hab., wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, były redaktor kwartalnika „Konteksty”. Opublikował m.in.: Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010, nominacja do Nagrody Literackiej Nike, nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016), Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018, nominacja do Nagrody Literackiej Nike), Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022), Iluminacje. Sztuka jako forma poznania (2025).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dariusz Czaja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Czaja, Hiobowe wieści , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 348 Nr 1 (2025): O cierpieniu / Opowiedzieć: świadectwa, metafory, destrukty / Archipelagi Giżyckiego
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Podróż włoska, dzisiaj , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Znasz-li ten kraj? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Isola del Giglio , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, „Nie jestem przygotowany, ale jestem gotów”. Głosy z celi śmierci , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Dariusz Czaja, Głosy z otchłani , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji
- Paweł Próchniak, Dariusz Czaja, Antropologia wierszy , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji

