Che cos’è la poesia?
Dariusz Czaja
dariusz.czaja61@gmail.comInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Abstract
An attempt at a philosophical and anthropological reflection on the essence of the poetic word. The author consciously situates his arguments beyond recognitions on the subject of poetry, to be found in routine philological and literary studies reflection. By referring to the philosophy of Karl Jaspers, Hans-Georg Gadamer, and Owen Barfield he indicates predominantly the cognitive and existential dimension of the poetic word. In doing so Dariusz Czaja demonstrates that contrary to colloquial notions poetry is not “dark speech”, a refined ornament of language, but a fully-fledged form of cognition. Moreover, the poetic word – sole, idiomatic, and irreplaceable – is exceptional. Extraordinarily, by indicating reality beyond itself (by aiming at the non-verbal world) it does not lose its substantial capacity and indicates itself. In other words: after fulfilling its referential function the poetic world does not vanish.
Keywords:
word, poetry, anthropology, metaphorReferences
Barfield O., Poetic Diction. A Study in Meaning, Middletown 1973.
Google Scholar
Brodski J., Śpiew wahadła, Paryż 1989.
Google Scholar
Calasso R., Literatura i bogowie, przeł. S. Kasprzysiak, Warszawa 2011.
Google Scholar
Derrida J., Che cos’è la poesia, przeł. M. P. Markowski, „Literatura na świecie” nr 11-12:1998.
Google Scholar
Eliade M., Mity współczesnego świata, tłum. K. Kocjan, „Znak” nr 9:1988.
Google Scholar
Enzensberger H. M., Eliksiry nauki. Spojrzenia wierszem i prozą, przeł. S. Leśniak, Gdańsk 2016.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Język i rozumienie, przeł. P. Dehnel, B. Sierocka, Warszawa 2003.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Poetica. Wybrane eseje, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2001.
Google Scholar
Herbert Z., Wiersze zebrane, Kraków 2008.
Google Scholar
Hopkins G. M. , Wybór poezji, przeł. S. Barańczak, Kraków 1981.
Google Scholar
Jaspers K., Filozofia egzystencji, przeł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990.
Google Scholar
Kania I., Nowy Testament a Kabała (kilka uwag w kwestii pierwotnego języka Ewangelii), w: tegoż, Ścieżka nocy, red. Ł. Tischner, Kraków 2001.
Google Scholar
Lacoue-Labarthe Ph., Poezja jako doświadczenie, przeł. J. Margański, Gdańsk 2004.
Google Scholar
Mandelsztam O., Nieograbiony i nierozgromiony. Wiersze i szkice, przeł. A. Pomorski, Warszawa 2011.
Google Scholar
Merwin W. S., Właśnie ten wiersz, przeł. M. Sady, „Konteksty” nr 1-2:2024.
Google Scholar
Miłosz Cz., Postscriptum, „Teksty Drugie” nr 5-6:1990.
Google Scholar
Miłosz M., Siena, w: tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2011.
Google Scholar
Rilke R. M., Malte. Pamiętniki Malte-Lauridsa Brigge, przeł. W. Hulewicz, Warszawa 1979.
Google Scholar
Rilke R. M., Poezje, przeł. M. Jastrun, Kraków 1987.
Google Scholar
Schulz B., Mityzacja rzeczywistości, w: tegoż, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989.
Google Scholar
Steiner G., Rzeczywiste obecności, przeł. O. Kubińska, Gdańsk 1999.
Google Scholar
Van der Leeuw G., Fenomenologia religii, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1997.
Google Scholar
Zagajewski A., Substancja nieuporządkowana, Kraków 2019.
Google Scholar
Authors
Dariusz Czajadariusz.czaja61@gmail.com
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Jagielloński Poland
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Dariusz Czaja – antropolog kultury, eseista, recenzent muzyczny. Prof. dr hab., wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, były redaktor kwartalnika „Konteksty”. Opublikował m.in.: Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010, nominacja do Nagrody Literackiej Nike, nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016), Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018, nominacja do Nagrody Literackiej Nike), Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022), Iluminacje. Sztuka jako forma poznania (2025).
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2025 Dariusz Czaja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Czaja, Job’s News , Konteksty: Vol. 348 No. 1 (2025): About Suffering / Telling: Testimonies, Methaphors, Destruction / Archipelagos of Marcin Giżycki
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Italian journey, today , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Dariusz Czaja, Do You Know the Land Where the Lemons Blossom? , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Dariusz Czaja, Isola del Giglio , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Dariusz Czaja, “I Am Unprepared, but I Am Ready”. Voices from the Death Chamber , Konteksty: Vol. 346 No. 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Dariusz Czaja, Voices from the Void , Konteksty: Vol. 350 No. 3 (2025): Poetry as Anthropology
- Paweł Próchniak, Dariusz Czaja, Anthropology of Poems , Konteksty: Vol. 350 No. 3 (2025): Poetry as Anthropology

