Okamgnienia i migawki
O problemach reportażu latynoamerykańskiego
Magdalena Barbaruk
barbaruk@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241
Abstrakt
Punktem wyjścia rozważań autorki jest doświadczenie znużenia, jakie towarzyszyło jej podczas lektury reportaży o Ameryce Łacińskiej. Stawia hipotezę, że odpowiedzialna za to była ich monumentalna i migawkowa forma. Stwierdza, że nawet wielkie, docenione reportaże potwierdzają tezę o kryzysie narracji, a szerzej: kultury współczesnej, którą stawia Byung-Chul Han. Refleksja autorki krąży wokół pytań o to, czy Ameryka Łacińska jest miejscem okamgnienia, co to znaczy i jaki ma to wpływ na poświęcone jej reportaże. Stawia pytanie, czy synkretyczna, tiktokowa, pozbawiona aury materialna rzeczywistość zglobalizowanej Ameryki daje szansę na epifanię bytu. Poszukując możliwości reportażu jako opowieści o teraźniejszości, inspiracji szuka między innymi u Martina Heideggera, Waltera Benjamina (Denkbilder) czy Olgi Tokarczuk („czuły narrator”). Stwierdza, że pojęcie okamgnienia można łączyć z pamięcią, doświadczeniem przeszłości (nie jest to sprzeczne ze skupioną na „ekstazie” współczesności koncepcją Heideggera). Reportaż nie jest dla niej informowaniem o nieznanym, lecz epifanijną (szamańską) sztuką opowieści, tj. łączy „punktową teraźniejszość” z rodzajem zgęszczenia sensu, jaką oferują poezja albo rytuał. Inspirując się reportażem Pasażerowie. Ayahuasca i duchy Amazonii Mateusza Marczewskiego, autorka stwierdza, że reportaż może być opowieścią taktylną, uzdrawiającą, oferującą wgląd w rzeczywistość, ale i we własną sytuację.
Słowa kluczowe:
reportaż latynoamerykański, Augenblick, Walter Benjamin, Amereida, Olga TokarczukBibliografia
Amereida, volumen primero. Viňa del Mar: e[ad] Ediciones, 2022.
Google Scholar
Baran, Bogdan. Plan podróży, [w:] Walter Benjamin. Podróże wyobraźni. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2021.
Google Scholar
Barbaruk, Magdalena. Ruch Amereidy, Gdańsk: słowo /obraz terytoria 2024.
Google Scholar
Benjamin, Walter. Moskwa, przeł. Bogdan Baran [w:] Podróże wyobraźni. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2021.
Google Scholar
Caparrós, Martín. Ñameryka, przeł. Wojciech Charchalis, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2023.
Google Scholar
Domosławski, Artur. Rewolucja nie ma końca. Podróże w krainie buntu i nadziei. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2024.
Google Scholar
Ganczarek, Wojciech. Sprzedani. Reportaże z peryferii. Wojciech Ganczarek copyright: Jelcz Laskowice 2021.
Google Scholar
Graf, Paweł. Okamgnienie i ślad, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 6.
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.04
Google Scholar
Han, Byung-Chul. Kryzys narracji i inne eseje, przeł. Rafał Pokrywka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2024.
Google Scholar
Iommi, Godofredo. Hay que ser absolutamente moderno, [w:] tegoż, Hay que ser absolutamente moderno (Poetica I), Valparaíso: e[ad] Ediciones, 2016.
Google Scholar
Jakubowski, Jarosław. Ricoeur a egzystencjalna koncepcja wiecznej teraźniejszości, „Analiza i Egzystencja” 2005 nr 1, s. 78.
Google Scholar
Lem, Stanisław. Okamgnienie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.
Google Scholar
Klinger, Michał. Chwila a wieczność (bezczasowość tekstu). „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2022 nr 1-2 (336-337), s. 101-109.
Google Scholar
Marczewski, Mateusz. Pasażerowie. Ayahuasca i duchy Amazonii. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2024.
Google Scholar
Nycz, Ryszard. Literatura jako trop rzeczywistości, cyt. za: P. Graf, Okamgnienie i ślad, „Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2017 nr 6.
Google Scholar
Pöggler, Otto. Droga myślowa Martina Heideggera, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Czytelnik, 2002.
Google Scholar
Synowiec, Ola. Dzieci Szóstego Słońca. W co wierzy Meksyk, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2021.
Google Scholar
Szady, Beata. Wstęp, [w:] Dziobak literatury. Reportaże latynoamerykańskie, red. Beata Szady. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2021.
Google Scholar
Tokarczuk, Olga. Czuły narrator, [w:] Czuły narraror, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2020.
Google Scholar
Woźniak, Cezary. Heidegger. Da/ Augenblick. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.
Google Scholar
Villoro, Juan. Miasto Meksyk. Poziomy zawrót głowy, przeł. Barbara Bardadyn. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Barbarukbarbaruk@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241
Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni. Profesorka UWr, dyrektorka Instytutu Kulturoznawstwa UWr oraz członkini redakcji „Kontekstów”. Autorka książek Długi cień Don Kichota (2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (2018) i Ruch Amereidy (2024, nominacja do Nagrody im. Marcina Króla). Zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na sposoby życia jednostek, wspólnot oraz przestrzeń. Prowadzi badania w Hiszpanii oraz w krajach Ameryki Południowej, głównie w Chile. Jej ostatnia książka poświęcona jest działalności tak zwanej Szkoły z Valparaíso, która połączyła architekturę i poezję z misją dekolonizacji Ameryki.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Magdalena Barbaruk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Barbaruk, Poczekalnia , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Podróż włoska, dzisiaj , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Magdalena Barbaruk, Dar Curarrehue , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Magdalena Barbaruk, M., miłość i mowy pogrzebowe , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 348 Nr 1 (2025): O cierpieniu / Opowiedzieć: świadectwa, metafory, destrukty / Archipelagi Giżyckiego

