Blinks of an Eye and Snapshots
On the Problems of a Latin American Story
Magdalena Barbaruk
barbaruk@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241
Abstract
The point of departure of Magdalena Barbaruk’s reflections consists of experiencing weariness accompanying her while reading stories from Latin America. She proposes a hypothesis that the responsibility lay in their monumental and snapshot form. Additionally, Barbaruk declared that even extensive and appreciated stories confirm the thesis about the crisis of narration and, according to Byung-Chul Han, more extensively of contemporary culture. The author’s reflection revolves around questions whether Latin America is a blink of an eye land, what does this mean, and what sort of an impact this has on stories dedicated to Latin America. Barbaruk asks whether the syncretic, Tik-Tok material reality of globalised America deprived of an aura offers an opportunity for an epiphany of being. While seeking possibilities for a story envisaged as a tale about the present she seeks inspiration, i.a. from Martin Heidegger, Walter Benjamin (Denkbilder) or Olga Tokarczuk (“the tender narrator”). Doing so Barbaruk declares that the blink of an eye concept can be linked with memory and experiencing the past (not contrary to Heidegger’s conception focused on the “ecstasy” of contemporaneity). Barbaruk does not regard reportage as information about the unknown but as an epiphany-like (shaman) art of spinning a story, i.e. she links the “present” with a certain type of congestion of the sense offered by poetry or a ritual. Inspired by Pasażerowie. Ayahuasca i duchy Amazonii by Mateusz Marczewski, she declares that a reportage can be tactile, healing, and offering insight into reality, but also into one’s own situation.
Keywords:
Latin American non-fiction, Augenblick, Walter Benjamin, Amereida, Olga TokarczukReferences
Amereida, volumen primero. Viňa del Mar: e[ad] Ediciones, 2022.
Google Scholar
Baran, Bogdan. Plan podróży, [w:] Walter Benjamin. Podróże wyobraźni. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2021.
Google Scholar
Barbaruk, Magdalena. Ruch Amereidy, Gdańsk: słowo /obraz terytoria 2024.
Google Scholar
Benjamin, Walter. Moskwa, przeł. Bogdan Baran [w:] Podróże wyobraźni. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2021.
Google Scholar
Caparrós, Martín. Ñameryka, przeł. Wojciech Charchalis, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2023.
Google Scholar
Domosławski, Artur. Rewolucja nie ma końca. Podróże w krainie buntu i nadziei. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2024.
Google Scholar
Ganczarek, Wojciech. Sprzedani. Reportaże z peryferii. Wojciech Ganczarek copyright: Jelcz Laskowice 2021.
Google Scholar
Graf, Paweł. Okamgnienie i ślad, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 6.
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.04
Google Scholar
Han, Byung-Chul. Kryzys narracji i inne eseje, przeł. Rafał Pokrywka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2024.
Google Scholar
Iommi, Godofredo. Hay que ser absolutamente moderno, [w:] tegoż, Hay que ser absolutamente moderno (Poetica I), Valparaíso: e[ad] Ediciones, 2016.
Google Scholar
Jakubowski, Jarosław. Ricoeur a egzystencjalna koncepcja wiecznej teraźniejszości, „Analiza i Egzystencja” 2005 nr 1, s. 78.
Google Scholar
Lem, Stanisław. Okamgnienie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.
Google Scholar
Klinger, Michał. Chwila a wieczność (bezczasowość tekstu). „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2022 nr 1-2 (336-337), s. 101-109.
Google Scholar
Marczewski, Mateusz. Pasażerowie. Ayahuasca i duchy Amazonii. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2024.
Google Scholar
Nycz, Ryszard. Literatura jako trop rzeczywistości, cyt. za: P. Graf, Okamgnienie i ślad, „Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2017 nr 6.
Google Scholar
Pöggler, Otto. Droga myślowa Martina Heideggera, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Czytelnik, 2002.
Google Scholar
Synowiec, Ola. Dzieci Szóstego Słońca. W co wierzy Meksyk, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2021.
Google Scholar
Szady, Beata. Wstęp, [w:] Dziobak literatury. Reportaże latynoamerykańskie, red. Beata Szady. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2021.
Google Scholar
Tokarczuk, Olga. Czuły narrator, [w:] Czuły narraror, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2020.
Google Scholar
Woźniak, Cezary. Heidegger. Da/ Augenblick. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.
Google Scholar
Villoro, Juan. Miasto Meksyk. Poziomy zawrót głowy, przeł. Barbara Bardadyn. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024.
Google Scholar
Authors
Magdalena Barbarukbarbaruk@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241
Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni. Profesorka UWr, dyrektorka Instytutu Kulturoznawstwa UWr oraz członkini redakcji „Kontekstów”. Autorka książek Długi cień Don Kichota (2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (2018) i Ruch Amereidy (2024, nominacja do Nagrody im. Marcina Króla). Zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na sposoby życia jednostek, wspólnot oraz przestrzeń. Prowadzi badania w Hiszpanii oraz w krajach Ameryki Południowej, głównie w Chile. Jej ostatnia książka poświęcona jest działalności tak zwanej Szkoły z Valparaíso, która połączyła architekturę i poezję z misją dekolonizacji Ameryki.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2025 Magdalena Barbaruk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Magdalena Barbaruk, Waiting room , Konteksty: Vol. 346 No. 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Italian journey, today , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Magdalena Barbaruk, Gift of Curarrehue , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Magdalena Barbaruk, M., Love, and Funeral Remembrances , Konteksty: Vol. 348 No. 1 (2025): About Suffering / Telling: Testimonies, Methaphors, Destruction / Archipelagos of Marcin Giżycki

