I bet you wish you were / Złoty podział = Ukraina
Komentarze do wierszy Ołeksandra Irwancia i Alfreda Wierzbickiego
Danylo Ilnytskyi
danylo.ilnytskyi@gmail.comKatedra Filologii, Ukraiński Uniwersytet Katolicki (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-4114-1304
Wiera Meniok
Zakład Literatury Powszechnej i Polonistyki, Uniwersytet w Drohobyczu (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-2573-3078
Abstrakt
Tekst powstał na podstawie dwóch wypowiedzi autora podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu, w ramach cyklu „wiersze w schronach”, 9 lipca 2024 roku. Wiersz Ołeksandra Irwancia autor eseju interpretuje m.in. odwołując się do twórczości ukraińskiego poety Nazara Honczara, a także do zabawnej przygody z życia angielskiego aktora Rowana Atkinsona. Zabawa z własnym nazwiskiem oraz ironiczna samoobserwacja ma charakter nie tylko humorystyczno-eksperymentalny, ale poniekąd ontologiczno-dramatyczny. „W każdym żarcie jest ziarno prawdy”, a każde błaznowanie przeradza się w poważny autodialog. Trzymając się klasycznej korelacji między pierwiastkiem dionizyjskim i apollińskim, w wierszu Alfreda Wierzbickiego autor dostrzegł przeciwstawienie między kulturą rosyjską i ukraińską, oraz dalej – między mentalno-duchowymi obrazami świata.
Słowa kluczowe:
Ołeksandr Irwaneć, Family name, Alfred Wierzbicki, Nazar Honczar, Rowan AtkinsonBibliografia
“Does Rowan Atkinson Want Mr Bean To Come Back?” The Graham Norton Show, October 5, 2018. Video, 3 min., 40 sec. https://www.youtube.com/watch?v=Il72uEjs4o0.
Google Scholar
Honchar, Nazar. „Antycyklon: noveletta.” Kurier Kryvbasu, vol. 271–272–273, 2012.
Google Scholar
Honchar, Nazar. Avtoportrery: vybrani virshi. A-BA-BA-HA-LA-MA-HA, 2013.
Google Scholar
Irwaneć, Ołeksandr. Wania z Riazania. Przekład Jerzy Czech. Pogranicze, 2022.
Google Scholar
Wierzbicki, Alfred Marek. Szyszka pinii. Znak, 2024.
Google Scholar
Autorzy
Danylo Ilnytskyidanylo.ilnytskyi@gmail.com
Katedra Filologii, Ukraiński Uniwersytet Katolicki Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-4114-1304
Danyło Ilnyckyj – literaturoznawca, eseista, muzyk. Doktor nauk humanistycznych, pracuje w Katedrze Filologii Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego we Lwowie. Zebrał i uporządkował trzy wydania prac Bohdana Ihora Antonycza: Try persteni [Trzy pierścienie] (2008), Powne zibrannia tworiw [Dzieła zebrane] (2009), Wybrani twory [Dzieła wybrane] (2012). Współredaktor i współautor wydania Muza i czyn Ostapa Łućkoho [Muza i czyn Ostapa Łuckiego] (2016), autor alfabetu-encyklopedii Antonycz wid A do Ja [Antonycz od A do Ja] (2017). Zajmuje się m.in. badaniami literacko-teoretycznych i artystyczno-intelektualnych dyskursów Lwowa i Galicji lat 20. i 30. XX wieku w perspektywie międzykulturowej. Muzyk w zespole muzycznym Try kroky w nicz [Trzy kroki w noc].
Autorzy
Wiera MeniokZakład Literatury Powszechnej i Polonistyki, Uniwersytet w Drohobyczu Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-2573-3078
Wiera Meniok – literaturoznawczyni, eseistka, tłumaczka. Pracuje w Zakładzie Literatury Powszechnej i Polonistyki Uniwersytetu w Drohobyczu, gdzie kieruje Polonistycznym Centrum Naukowo-Informacyjnego im. Igora Menioka. Inicjatorka i dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu, prezeska Fundacji „Muzeum i Festiwal Brunona Schulza”. Członkini rad redakcyjnych pism „Konteksty”, „Tekstualia”, „Schulz/Forum”. Przełożyła na język ukraiński m.in. Szkice krytyczne Brunona Schulza. Trzykrotna stypendystka programu Gaude Polonia. Odznaczona nagrodą „Zasłużona dla Kultury Polskiej” (2012), brązowym medalem Gloria Artis (2024) oraz nagrodą Karpacka Europa Wspólnych Wartości przyznaną przez Forum Europa–Ukraina (2020); otrzymała także odznaczenie „Za dobrą sprawę” Lwowskiej Kapituły Orderu „Ji” (2009).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Danylo Ilnytskyi; Wiera Meniok

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Wiera Meniok, Filatelistyka wojny , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 343 Nr 4 (2023): Ukraińskie pejzaże: rekonstrukcje. Wojna, sztuka, dekolonizacja
- Wiera Meniok, Druga Jesień. Stawanie się rękopisu , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Danylo Ilnytskyi, Pierwsza jesień , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Myroslav Marynovych, Wiera Meniok, Dlaczego Bruno Schulz wciąż powraca? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji
- Danylo Ilnytskyi, Wiera Meniok, Pamięć: włączenie, własnowolność , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji
- Wiera Meniok, Miejsce nadziei , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji
- Jurko Prochasko, Wiera Meniok, Stulecie pamięci , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 350 Nr 3 (2025): Antropologia poezji

