Reimagining Theatre History

recenzja książki, POLSKA WERSJA OPUBLIKOWANA 2023

Daniel W. Pratt

daniel.pratt@mcgill.ca
McGill University, Kanada (Kanada)
https://orcid.org/0000-0002-5209-7049

Abstrakt

Artykuł stanowi recenzję tomu A History of Polish Theatre (Cambridge University Press, 2022). Recenzent docenia wkład autorów i redaktorów w anglojęzyczne badania dotyczące polskiego teatru i wysoko ocenia ich strategię polegającą na próbie zrozumienia przeszłości za pośrednictwem teraźniejszości. Podkreśla, że w jej rezultacie udało się stworzyć spójny, a zarazem szeroko zakrojony tematycznie zbiór artykułów. Jako nowe anglojęzyczne źródło wiedzy książka będzie cenna zarówno dla studentów, jak i czytelników zainteresowanych konkretnymi aspektami historii polskiego teatru. Opracowanie jest oryginalne, artykuły uwypuklają związki przeszłości z teraźniejszością, podkreślając znaczenie każdego okresu nie w ramach narracji akcentującej postęp, ale za pomocą Benjaminowskiej metafory konstelacji. Recenzent zauważa ponadto, że książka od początku zakłada pewną znajomość polskiego teatru, polskiej kultury i polskiej historii. Przekonuje, że w związku z tym nie zastąpi tradycyjnych historii, lecz raczej uświadomi potrzebę, by na nowo wyobrazić sobie, w jaki sposób je opowiadać.

Instytucje finansujące

Publikacja pełnego tekstu w języku polskim została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Słowa kluczowe:

historia teatru polskiego, historiografia

Fazan, Katarzyna, Michal Kobialka, and Bryce Lease, eds. A History of Polish Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. https://doi.org/10.1017/9781108619028.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108619028   Google Scholar

Wilmer, S. E. “Performing ‘Polishness.'” Pamiętnik Teatralny 70, no. 2 (2021): 165–169. https://doi.org/10.36744/pt.823.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.823   Google Scholar


Opublikowane
2022-05-17

Cited By / Share

Pratt, D. W. (2022) „Reimagining Theatre History”, Pamiętnik Teatralny, 71(2), s. 173–180. doi: 10.36744/pt.1169.

Autorzy

Daniel W. Pratt 
daniel.pratt@mcgill.ca
McGill University, Kanada Kanada
https://orcid.org/0000-0002-5209-7049

Daniel W. Pratt - adiunkt na slawistyce wydziału Languages, Literatures, and Cultures McGill University w Montrealu w Kanadzie. Pełni również funkcję redaktora w Pamiętniku Teatralnym. Zajmuje się kulturą Europy Środkowej i Wschodniej, zwłaszcza czeską, polską, rosyjską, węgierską i austriacką. Interesuje się związkami literatury, historii i filozofii.



Statystyki

Abstract views: 331
PDF downloads: 19 PDF downloads: 180


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Daniel W. Pratt

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.