Dokumentacja teatralna wczoraj i dziś

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2022, ENGLISH FULL TEXT ADDED 2023

Zbigniew Raszewski


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Artykuł poświęcony definicjom i typologii dokumentacji teatralnej. Autor omawia dotychczasowe rozróżnienia na: 1) dokumentację przedstawień teatralnych, którą zgodnie z własną propozycją z 1970 roku dzieli się na dokumenty pracy (dające wgląd w proces przygotowania przedstawienia teatralnego) i dokumenty dzieła (dające możliwość zrekonstruowania przedstawienia), 2) dokumentację życia teatralnego obejmującą różnie uporządkowane spisy przedstawień określane jako repertuary (np. w okresie historycznym, mieście, teatrze albo określonego zespołu, artysty etc.). Proponuje wprowadzenie innego podziału: na dokumentację bierną (obejmującą różne zbiory o charakterze bibliotecznym, archiwalnym, muzealnym) i czynną (obejmującą opracowania wszelkiego typu). Rozróżnia także dokumentację bieżącą i historyczną. Analizuje relację między dokumentacją a interpretacją. Podkreśla, że dokumentacja czynna zawiera zawsze jakiś element interpretacji, zachowuje jednak dokumentacyjną wiarygodność, jeśli cechuje ją interpretacyjna powściągliwość, dzięki której możliwe są różne, nawet sprzeczne interpretacje materiału. W artykule omówione są instytucje zajmujące się bieżącą i historyczną dokumentacją teatralną (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) oraz gromadzące dokumentację historyczną (warszawskie muzeum teatralne). Autor wskazuje także najważniejszy kierunek rozwoju tego nurtu badań teatralnych: pilną konieczność podjęcia dokumentacyjnych badań nad przedfotograficzną i fotograficzną ikonografią aktorską.

Instytucje finansujące

Publikacja pełnego tekstu w języku angielskim została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Słowa kluczowe:

dokumentacja teatralna, archiwum, historiografia teatralna, ikonografia teatralna

Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta z 68 podobiznami. Tom 1. Źródła i materiały. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1925.
  Google Scholar

Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta z 68 podobiznami. Tom 2. Notatki i studia. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1925.
  Google Scholar

Garlińska-Zembrzuska, Hanna. „Ikonografia Ludwika Solskiego: Katalog portretów w rolach”. Pamiętnik Teatralny 25, z. 3 (1976): 239–302.
  Google Scholar

Garlińska-Zembrzuska, Hanna. „Ikonografia Ludwika Solskiego: Katalog portretów prywatnych”. Pamiętnik Teatralny 26, z. 4 (1977): 479–508.
  Google Scholar

Got, Jerzy. Teatr krakowski pod dyrekcją Adama Skorupki i Stanisława Koźmiana 1865–1885: Repertuar. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1955.
  Google Scholar

Raszewski, Zbigniew. „Dokumentacja przedstawienia teatralnego”. W: Dokumentacja w badaniach literackich i teatralnych: Wybrane problemy, red. Jadwiga Czachowska. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1970.
  Google Scholar


Opublikowane
1991-06-30

Cited By / Share

Raszewski, Z. (1991) „Dokumentacja teatralna wczoraj i dziś”, Pamiętnik Teatralny, 40(2), s. 215–221. doi: 10.36744/pt.1510.

Autorzy

Zbigniew Raszewski 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Zbigniew Raszewski (1925-1992) - historyk teatru, współtwórca wiedzy o teatrze jako dysycpliny naukowej, profesor Instytutu Sztuki PAN i warszawskiej szkoły teatralnej (dziś: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza), wieloletni redaktor "Pamiętnika Teatralnego". Jego obszerny biogram można znaleźć w ETP: https://encyklopediateatru.pl/osoby/9502/zbigniew-raszewski.



Statystyki

Abstract views: 214
PDF downloads: 58 PDF downloads: 84


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Zbigniew Raszewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.