Czym jest Polska? Historia na peryferiach

recenzowany artykuł recenzyjny

Dorota Sosnowska

de.sosnowska@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski, Polska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6073-460X

Abstrakt

Tekst jest omówieniem książki A History of Polish Theatre (Cambridge University Press, 2022) – tomu pod redakcją Katarzyny Fazan, Michala Kobialki i Bryce’a Lease’a, który obejmuje historię polskiego teatru od epoki staropolskiej do współczesności. Na marginesie lektury autorka proponuje refleksję o konstruowanych w książce kategoriach peryferyjności i polskości, zauważając ich powiązanie z historycznym doświadczeniem transformacji ustrojowej i wyłaniającą się w jego ramach binarną opozycją Wschód–Zachód. Wydobywa także zarysowane w niektórych tekstach możliwości innego namysłu nad polskością, które warto rozwinąć i wykorzystać w dalszych badaniach nad polskim teatrem.


Słowa kluczowe:

historia polskiego teatru, historiografia, transformacja, peryferyjność

Buden, Boris. Strefa przejścia: O końcu postkomunizmu. Tłumaczenie Michał Sutowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2012.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles, i Félix Guattari. Tysiąc plateau. Redakcja Joanna Bednarek. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2015.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, Erika. „Quo Vadis? Theatre Studies at the Crossroads”. Modern Drama 44, no. 1 (2001): 52–71. https://doi.org/10.3138/md.44.1.52.
DOI: https://doi.org/10.3138/md.44.1.52   Google Scholar

Mbembe, Achille. Polityka wrogości: Nekropolityka. Tłumaczenie Katarzyna Bojarska i Urszula Kropiwiec. Kraków: Karakter, 2018.
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2017.17.658   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-06-29

Cited By / Share

Sosnowska, D. (2022) „Czym jest Polska? Historia na peryferiach”, Pamiętnik Teatralny, 71(2), s. 181–191. doi: 10.36744/pt.1222.

Autorzy

Dorota Sosnowska 
de.sosnowska@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski, Polska Polska
https://orcid.org/0000-0002-6073-460X

Dorota Sosnowska - adiunktka w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współkoordynuje prace grupy historiograficznej działającej w ramach International Federation for Theatre Research. Redaktorka pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Prowadzi projekt badawczy finansowany przez NCN „Odmieńcy. Performanse inności w polskiej kulturze transformacji”. Autorka książki Królowe PRL. Sceniczne wizerunki Ireny Eichlerówny, Niny Andrycz i Elżbiety Barszczewskiej jako modele kobiecości (2014). Współredaktorka tomu Robotnik. Performanse pamięci (2017), redaktorka antologii Teatr dell’arte wydanej w ramach serii Poetyka kulturowa teatru (2016). Współautorka monografii Performanse pamięci w literaturach i sztukach (2020).



Statystyki

Abstract views: 376
PDF downloads: 221


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Dorota Sosnowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.