Więcej niż teatr
Sprawozdanie z konferencji
Anna Chojnacka
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155
Abstrakt
W dniach 22–23 listopada 2018 w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk odbyła się międzynarodowa konferencja „Theatre and Drama in Prison. Prison in Theatre and Drama”. Dominował temat pracy teatralnej w więzieniu, referentami i uczestnikami dyskusji byli praktycy: artyści, terapeuci, wychowawcy, oficerowie służby więziennej. Mówili o własnych doświadczeniach oraz o ograniczeniach organizacyjnych i finansowych. Ich refleksje miały charakter socjologiczny i psychologiczny. Udział w teatrze znacząco wpływa na osadzonych, ale też na widzów z zewnątrz. Usłyszeliśmy o projektach realizowanych w USA, Szkocji, RPA i w Polsce (Warszawa, Wrocław, Grudziądz, Opole Lubelskie, Gębarzewo, Poznań, Kalisz, Kwidzyn, Sztum, Nisko, Nowogard, Gliwice, Stargard). Poznaliśmy programy i metody, m.in.: pracę z maskami, Popular Participatory Theatre, Theatre of the Opressed, Teatr Forum i „Shakespeare Behind Barns” (film Shakespeare Behind Bars, rejestrujący pracę nad Burzą w Luther Luckett Correctional Complex w Kentucky). Niektóre projekty skierowane są do określonej grupy więźniów, np. matek odbywających wyroki. Narzędziem resocjalizacji może też być muzyka, a miejscem izolacji np. dom opieki. Kilka referatów traktowało o uwięzieniu w dramacie i na scenie (Dom Bernardy Alba Lorki, Bunia i Gris de Ausencia Cossy, Giselle w interpretacji Matsa Eka). Ostatni dotyczył ograniczenia wolności artysty na przykładzie losów rosyjskiego reżysera Kiriłła Sieriebriennikowa. Konferencja przede wszystkim pokazała, że teatr w więzieniu ma ogromne znaczenie społeczne.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, dramaterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacjaBibliografia
Boal, A. (2014). Gry dla aktorów i nieaktorów. (M. Świerkocki, przekł.). Warszawa
Google Scholar
Freire, P. (1968). Pedagogy of the Oppressed. New York
Google Scholar
Hasiuk, M. (2015). „Okrutnie dziwna strona” świata: Wokół teatru więziennego, Warszawa
Google Scholar
Hasiuk, M. (2014), Zachęta do działania. Teatr, 11, 82-83
Google Scholar
Hasiuk, M. (2015). Zdzierać maski pozorów. Teatr, 11. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/1263/zdzierac_maski_pozorow/
Google Scholar
Hasiuk, M. (2016). Więzienne metateatralności. Teatr, nr 3. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/1368/wiezienne_metateatralnosci/
Google Scholar
Hasiuk, M. (2017). Boal na Służewcu. Teatr, nr 11. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/1865/boal_na_sluzewcu/
Google Scholar
Jawłowska, A. (1986). Więcej niż teatr. Warszawa
Google Scholar
Autorzy
Anna ChojnackaInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155
Statystyki
Abstract views: 431PDF downloads: 213
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Anna Chojnacka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Chojnacka, Marek Piekut, «W tym strasznym Wrocławiu»: Korespondencja Edmunda Wiercińskiego z Teresą Roszkowską 1950–1952 , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 1/2 (2018)
- Anna Chojnacka, Nauczanie żywego słowa według Marii Wiercińskiej: Publikacje artystki z lat 1935–1938 , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)
- Anna Chojnacka, „Burzliwy i krańcowy protest przeciwko naturalizmowi Reduty”: Debiut reżyserski Edmunda Wiercińskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)
- Anna Chojnacka, Recenzja książki Magdaleny Hasiuk «Okrutnie dziwna strona świata: Wokół teatru więziennego» , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 3 (2016)
- Anna Chojnacka, „Wolę pisać biogramy”: Wspomnienie o Barbarze Berger (1944–2024) , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 4 (2024): Dramat w przekładzie
Podobne artykuły
- Łukasz Pruchniak, Sen nocy letniej Zapalonych.org w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Sławomir Sidorowicz, Grupa teatralna Piktogram: Teatr reżyserski Floriana Staniewskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.