Więcej niż teatr

Sprawozdanie z konferencji

Anna Chojnacka


Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155

Abstrakt

W dniach 22–23 listopada 2018 w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk odbyła się międzynarodowa konferencja „Theatre and Drama in Prison. Prison in Theatre and Drama”. Dominował temat pracy teatralnej w więzieniu, referentami i uczestnikami dyskusji byli praktycy: artyści, terapeuci, wychowawcy, oficerowie służby więziennej. Mówili o własnych doświadczeniach oraz o ograniczeniach organizacyjnych i finansowych. Ich refleksje miały charakter socjologiczny i psychologiczny. Udział w teatrze znacząco wpływa na osadzonych, ale też na widzów z zewnątrz. Usłyszeliśmy o projektach realizowanych w USA, Szkocji, RPA i w Polsce (Warszawa, Wrocław, Grudziądz, Opole Lubelskie, Gębarzewo, Poznań, Kalisz, Kwidzyn, Sztum, Nisko, Nowogard, Gliwice, Stargard). Poznaliśmy programy i metody, m.in.: pracę z maskami, Popular Participatory Theatre, Theatre of the Opressed, Teatr Forum i „Shakespeare Behind Barns” (film Shakespeare Behind Bars, rejestrujący pracę nad Burzą w Luther Luckett Correctional Complex w Kentucky). Niektóre projekty skierowane są do określonej grupy więźniów, np. matek odbywających wyroki. Narzędziem resocjalizacji może też być muzyka, a miejscem izolacji np. dom opieki. Kilka referatów traktowało o uwięzieniu w dramacie i na scenie (Dom Bernardy Alba Lorki, Bunia i Gris de Ausencia Cossy, Giselle w interpretacji Matsa Eka). Ostatni dotyczył ograniczenia wolności artysty na przykładzie losów rosyjskiego reżysera Kiriłła Sieriebriennikowa. Konferencja przede wszystkim pokazała, że teatr w więzieniu ma ogromne znaczenie społeczne.


Słowa kluczowe:

teatr więzienny, dramaterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacja

Boal, A. (2014). Gry dla aktorów i nieaktorów. (M. Świerkocki, przekł.). Warszawa
  Google Scholar

Freire, P. (1968). Pedagogy of the Oppressed. New York
  Google Scholar

Hasiuk, M. (2015). „Okrutnie dziwna strona” świata: Wokół teatru więziennego, Warszawa
  Google Scholar

Hasiuk, M. (2014), Zachęta do działania. Teatr, 11, 82-83
  Google Scholar

Hasiuk, M. (2015). Zdzierać maski pozorów. Teatr, 11. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/1263/zdzierac_maski_pozorow/
  Google Scholar

Hasiuk, M. (2016). Więzienne metateatralności. Teatr, nr 3. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/1368/wiezienne_metateatralnosci/
  Google Scholar

Hasiuk, M. (2017). Boal na Służewcu. Teatr, nr 11. Pobrano z: http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/1865/boal_na_sluzewcu/
  Google Scholar

Jawłowska, A. (1986). Więcej niż teatr. Warszawa
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-01

Cited By / Share

Chojnacka, A. (2019) „ Więcej niż teatr: Sprawozdanie z konferencji”, Pamiętnik Teatralny, 68(2), s. 103–110. doi: 10.36744/pt.81.

Autorzy

Anna Chojnacka 

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155

Statystyki

Abstract views: 431
PDF downloads: 213


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Anna Chojnacka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.