Sen nocy letniej Zapalonych.org w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim
Refleksje koordynatora projektu
Łukasz Pruchniak
Zakład Karny w Opolu Lubelskim (Polska)
Abstrakt
Kapitan Łukasz Pruchniak, wychowawca z Zakładu Karnego w Opolu Lubelskim opowiada o pracy osadzonych, funkcjonariuszy i artystów z Lublina nad inscenizacją Snu nocy letniej Shakespeare’a w ramach projektu Zapaleni.org., którego był koordynatorem. Przywołuje doświadczenia związane z prezentacją spektaklu w różnych miastach Polski w latach 2012–2013. Próby i warsztaty teatralne stwarzają możliwość budowania relacji międzyludzkich, a aspekt artystyczny, choć istotny, pozostaje drugorzędny. Autor omawia trudności, wynikające zarówno z postawy osadzonych, jak i związane ze stereotypowym antagonizmem między środowiskiem artystów i funkcjonariuszy. Uważa, że odsuwanie pracowników więzień od projektów artystycznych rodzi niebezpieczeństwa. Działalność teatralna w zakładach karnych i aresztach śledczych powinna utwierdzać skazanych w przekonaniu, że kadra penitencjarna nie pełni roli oprawcy. Funkcjonariusze mają być sprzymierzeńcami więźniów w ich pracy nad sobą, zmierzającej do odnalezienia właściwej drogi w życiu. Projekty artystyczne realizowane w więzieniach są także skutecznym sposobem na przełamanie, obecnego w polskim społeczeństwie, stereotypowego myślenia o więźniach i funkcjonariuszach. Praca nad Snem nocy letniej stanowi przykład wielowymiarowego, pozytywnego współdziałania i dowodzi, że wspólnota więźniów, funkcjonariuszy i artystów nie jest utopią, ale może się wydarzyć. Tekst kończy wnikliwa refleksja na temat resocjalizacji, której ważnym narzędziem jest więzienny teatr. Przy czym Pruchniak podkreśla, że jest to właściwie socjalizacja, bo większość osadzonych dotąd nie była zsocjalizowana.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, dramaterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacjaBibliografia
Åsbrink, E. (2015). Czuły punkt: Teatr, naziści, zbrodnia. (I. Kowadło-Przedmojska, przekł.). Wołowiec
Google Scholar
Hasiuk, M. (2015). „Okrutnie dziwna strona” świata: Wokół teatru więziennego. Warszawa
Google Scholar
Hasiuk, M. (2014). Ślady źródła: O wybranych realizacjach szekspirowskich w polskim teatrze więziennym. Pamiętnik Teatralny, 3, 145-174
Google Scholar
Patryas, M. (2017). T.LOVE: Potrzebuję wczoraj: Oficjalna biografia 1982-2017. Czerwonak
Google Scholar
Autorzy
Łukasz PruchniakZakład Karny w Opolu Lubelskim Polska
Statystyki
Abstract views: 394PDF downloads: 254
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Łukasz Pruchniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Anna Chojnacka, Więcej niż teatr , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Sławomir Sidorowicz, Grupa teatralna Piktogram: Teatr reżyserski Floriana Staniewskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.