Grupa teatralna Piktogram: Teatr reżyserski Floriana Staniewskiego

Sławomir Sidorowicz


Zakład Karny w Sztumie (Polska)

Abstrakt

Sławomir Sidorowicz prezentuje fenomen pracy grupy teatralnej Piktogram jako jej koordynator a zarazem funkcjonariusz kulturalno-oświatowy i sportowy w Zakładzie Karnym w Sztumie. Geneza działań teatralnych w sztumskim więzieniu ściśle wiąże się z jubileuszową dwudziestą piątą edycją Ogólnopolskiego i Międzynarodowego Przeglądu Sztuki Więziennej, organizowaną przez miejscową jednostkę penitencjarną. Ten festiwal staje się narzędziem tworzenia środowiska artystycznego. Sidorowicz, przedstawiając historię i specyfikę działań grupy teatralnej Piktogram, ujawnia wyzwania i zadania związane z trudną pracą koordynatora pracy teatralnej w więzieniu – równocześnie inspicjenta, producenta, zaopatrzeniowca, agenta itd. W artykule są przytoczone wypowiedzi, uwagi i spostrzeżenia reżysera Floriana Staniewskiego oraz aktorów. Tekst zamyka przegląd działań zespołu Piktogram poza więzieniem. Sidorowicz podkreśla wartość i potrzebę (konieczność) integracji środowiska osób osadzonych z osobami przebywającymi poza więzieniem. Takie możliwości stwarza teatr.


Słowa kluczowe:

teatr więzienny, dramaterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacja

Unieważnić stereotypy: Z Markiem Kościółkiem z Teatru Krzyk rozmawia Magdalena Hasiuk. Gazeta Festiwalowa „Zwrot” 2018, 2
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-01

Cited By / Share

Sidorowicz, S. (2019) „ Grupa teatralna Piktogram: Teatr reżyserski Floriana Staniewskiego”, Pamiętnik Teatralny, 68(2), s. 82–91. doi: 10.36744/pt.79.

Autorzy

Sławomir Sidorowicz 

Zakład Karny w Sztumie Polska

Statystyki

Abstract views: 385
PDF downloads: 273


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Sławomir Sidorowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.