Grupa teatralna Piktogram: Teatr reżyserski Floriana Staniewskiego
Sławomir Sidorowicz
Zakład Karny w Sztumie (Polska)
Abstrakt
Sławomir Sidorowicz prezentuje fenomen pracy grupy teatralnej Piktogram jako jej koordynator a zarazem funkcjonariusz kulturalno-oświatowy i sportowy w Zakładzie Karnym w Sztumie. Geneza działań teatralnych w sztumskim więzieniu ściśle wiąże się z jubileuszową dwudziestą piątą edycją Ogólnopolskiego i Międzynarodowego Przeglądu Sztuki Więziennej, organizowaną przez miejscową jednostkę penitencjarną. Ten festiwal staje się narzędziem tworzenia środowiska artystycznego. Sidorowicz, przedstawiając historię i specyfikę działań grupy teatralnej Piktogram, ujawnia wyzwania i zadania związane z trudną pracą koordynatora pracy teatralnej w więzieniu – równocześnie inspicjenta, producenta, zaopatrzeniowca, agenta itd. W artykule są przytoczone wypowiedzi, uwagi i spostrzeżenia reżysera Floriana Staniewskiego oraz aktorów. Tekst zamyka przegląd działań zespołu Piktogram poza więzieniem. Sidorowicz podkreśla wartość i potrzebę (konieczność) integracji środowiska osób osadzonych z osobami przebywającymi poza więzieniem. Takie możliwości stwarza teatr.
Słowa kluczowe:
teatr więzienny, dramaterapia, teatr w więzieniu, resocjalizacjaBibliografia
Unieważnić stereotypy: Z Markiem Kościółkiem z Teatru Krzyk rozmawia Magdalena Hasiuk. Gazeta Festiwalowa „Zwrot” 2018, 2
Google Scholar
Autorzy
Sławomir SidorowiczZakład Karny w Sztumie Polska
Statystyki
Abstract views: 390PDF downloads: 275
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Sławomir Sidorowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Anna Chojnacka, Więcej niż teatr , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Łukasz Pruchniak, Sen nocy letniej Zapalonych.org w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.