„Wolę pisać biogramy”: Wspomnienie o Barbarze Berger (1944–2024)

nierecenzowane wspomnienie

Anna Chojnacka


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155

Abstrakt

Barbara Berger, historyczka teatru, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, całe życie zawodowe związała z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Już podczas studiów współpracowała ze Słownikiem biograficznym teatru polskiego, a po ich zakończeniu w 1969 została zatrudniona w Zakładzie Historii i Teorii Teatru. Pracowała przy wszystkich tomach Słownika (ostatni ukazał się w 2017), zawierających biogramy ludzi teatru od powstania sceny narodowej do końca XX wieku. Zbierała informacje, pisała i redagowała hasła, wykonywała korekty. Na początku lat dwutysięcznych spisała zasady tworzenia słownikowych biogramów. Ta obszerna notatka (zamieszczona w Aneksie) nie tylko przedstawia budowę i zawartości haseł, ale też pokazuje zakres kwerend, szczegółowość ustaleń i problemy, które musiała rozwiązywać redakcja. W latach siedemdziesiątych Barbara Berger dołączyła do zespołu Almanachu Sceny Polskiej, dokumentującego kolejne sezony życia teatralnego w Polsce. Do końca ukazywania się rocznika (t. 49, 2013) przygotowywała biogramy aktorów i reżyserów, śpiewaków i tancerzy, scenografów, kierowników literackich i dyrektorów teatrów. Sporadycznie pisała i konsultowała hasła biograficzne artystów teatru dla innych wydawnictw. Jest autorką i redaktorką setek biogramów ludzi teatru. Praca była jej pasją.


Słowa kluczowe:

Barbara Berger, „Słownik biograficzny teatru polskiego”, „Almanach Sceny Polskiej”, historia teatru polskiego, biogramy artystów teatru

Berger, Barbara, Teresa Bogucka, Zbigniew Wilski, Maria Wosiek, i Krystyna Zawadzka, oprac. „Teatry polskie w trzydziestoleciu 1944–1974: Słownik”. Pamiętnik Teatralny 24, z. 3/4 (1975): 423–500.
  Google Scholar

Bieńka, Maria Olga. „Profesor Tadeusz Sivert (1906–1995)”. Pamiętnik Teatralny 46, z. 1/2 (1996): 182 191.
  Google Scholar

Büthner-Zawadzka, Krystyna. „Słownik biograficzny teatru polskiego”. W: Sokół, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949–1999.
  Google Scholar

Chojnacka, Anna. „Almanach Sceny Polskiej”. W: Sokół, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949 1999.
  Google Scholar

Chojnacka, Anna. „Krótka historia Almanachu Sceny Polskiej”. Almanach Sceny Polskiej 49 (2013): 5–8.
  Google Scholar

Jędrzejczyk, Anna. „Wiedza, rzetelność, profesjonalizm: Wspomnienie o Krystynie Büthner-Zawadzkiej (1940–2021)”. Pamiętnik Teatralny 71, z. 1 (2022): 141–151. https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1016/703.
  Google Scholar

Krasiński, Edward. „Zakład Historii i Teorii Teatru”. W: Sokół, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949–1999.
  Google Scholar

Sokół, Lech, et al., red. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949–1999. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2000.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-13

Cited By / Share

Chojnacka, A. (2024) „«Wolę pisać biogramy»: Wspomnienie o Barbarze Berger (1944–2024)”, Pamiętnik Teatralny, 73(4), s. 198–212. doi: 10.36744/pt.4000.

Autorzy

Anna Chojnacka 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155

Anna Chojnacka - adiunktka w zakładzie Historii i Teorii Teatru w Instytucie Sztuki PAN. Dokumentalistka i historyczka teatru, redaktorka i edytorka (m.in. pism i korespondencji Leona Schillera i Edmunda Wiercińskiego). W latach 1993–2013 redaktorka naczelna Almanachu Sceny Polskiej. Zajmuje się historią teatru polskiego w XX wieku, szczególnie biografiami artystów w dwudziestoleciu międzywojennym i w PRL-u w kontekście społeczno-politycznym.

 



Statystyki

Abstract views: 18
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Chojnacka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.