Nieznany epizod z kariery scenicznej Antoniny Campi – aria „Giusto Ciel” Luigiego Cherubiniego dla polskiej primadonny (Wiedeń 1805)
Abstrakt
Niniejszy artykuł przedstawia arię „Giusto Ciel”, którą dla Antoniny Campi napisał Luigi Cherubini z okazji wznowienia niemieckojęzycznej adaptacji jego Lodoïski w Theater an der Wien (1805). Kompozytor wyeksponował najlepsze strony talentu śpiewaczego i aktorskiego Pani Campi (ruchliwość jej koloraturowego sopranu o wysokiej tessiturze, siłę i dźwięczność jej wysokiego rejestru, włączenie do arii odcinków recytatywnych) i ukrył ewentualne słabości (stosunkowo krótkie sekcje cantabile, brak śladów techniki cantar di sbalzo). Nie rezygnując z wirtuozerii, podporządkował ją celom ekspresyjnym.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Antonina Campi z Miklaszewiczów, Wiedeń, Theater an der Wien, Luigi Cherubini, Lodoïska, „Giusto Ciel”, „Im Grabe versiegen”, „Oppresso… agitato…”, Sebastiano Nasolini, l’impasticciamentoBibliografia
Berliner Klassik. Eine Großstadtkultur um 1800, https://berliner klassik.bbaw.de/national-theater/theaterstueck/236.
Google Scholar
Brauneis, Walther. „Wer war Mozarts «Sig[no]ra Antonini» in der Prager Uraufführung von La Clemenza di Tito KV 621? Zur Identifizierung der Antonina Miklaszewicz als Interpretin der Servilia in der Krönungsoper am 6. September 1791”. W: Mozart: le arie da concerto, Mozart e la musica massonica dei suoi tempi / Die Konzertarien, Mozart und die Freimaurermusik seiner Zeit. Atti del convegno internazionale di studi, Rovereto, 26–27 September 1998 / Bericht des internationalen Kongresses, Rovereto, 26–27 September 1998, red. Rudolph Angermüller, Giacomo Fornari, 69–79. Bad Honnef: Bock, 2001.
Google Scholar
Carnini, Daniele. „Nasolini, Sebastiano”. W: Dizionario Biografico degli Italiani. T. 77, 2012, https://www.treccani.it/enciclopedia/sebastiano-nasolini_(Dizionario-Biografico)/.
Google Scholar
Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Antonina Campi. Glosy do biografii”. Muzyka 67, nr 1 (2022): 143–150. doi.org/10.36744/m.1183.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1183
Google Scholar
Demska-Trębacz, Mieczysława. „Lubelska Królowa Nocy”. W: Ars omnia vincit. Studia z dziejów sztuki i kultury artystycznej, red. Agnieszka Bender, Małgorzata Kierczuk-Macieszko, 447–454. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012.
Google Scholar
Fend, Michael. Cherubinis Pariser Opern (1788–1803). Stuttgart: Franz Steiner, 2007.
Google Scholar
Golianek, Ryszard Daniel. „Lodoïska i Faniska – zakres i funkcje wątków polskich w porewolucyjnej twórczości operowej”. Muzyka 56, nr 3 (2013): 55–73.
Google Scholar
Golianek, Ryszard Daniel. Polska w muzycznej Europie. Tematyka polska w dziełach kompozytorów zagranicznych XIX wieku. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2019.
Google Scholar
Hortschansky, Klaus. „Lodoïska, Faniska”. W: Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters: Oper, Operette, Musical, Ballet, red. Carl Dahlhaus, Sieghart Döhring. T. 1, 564–566. München–Zürich: Piper-Verlag, 1986.
Google Scholar
Jahn, Michael. „Aspekte der Rezeption von Cherubinis Opern im Wien des 19. Jahrhunderts”. W: Festschrift Leopold M. Kantner zum 70. Geburtstag, red. Michael Jahn, Angela Pachovsky, 213–244. Tutzing: Max Schneider, 2002 (= Studien zur Musikwissenschaft 49).
Google Scholar
Luigi Cherubini. A Multifaceted Composer at the Turn of the 19th Century, red. Massimiliano Sala. Turnhout: Brepols, 2021 (= Studies on Italian Music History 14).
Google Scholar
Luigi Cherubini. Vielzitiert, bewundert, unbekannt. Kongressbericht Weimar 2010, red. Helen Geyer, Michael Pauser. Sinzig: Studiopunkt Verlag & Buchversand, 2016 (= Cherubini Studies 1).
Google Scholar
Łada-Zielke, Jolanta. „Das Leben von Antonia Miklaszewicz-Campi – Teil 1–2”, https://klassik-begeistert.de/frauenklang-10-antonia-campi-1773-1822-die-erste-polnische-saengerin-die-wien-erobert-hat-teil-1-klassik-begeistert-de-17-april-2024/, https://klassik-begeistert.de/frauenklang-11-das-leben-von-antonia-miklaszewicz-campi-teil-2-klassik-begeistert-de-1-mai-2024/.
Google Scholar
Łada-Zielke, Jolanta. „Pierwsza polska śpiewaczka na scenach Europy. Zagraniczna kariera Antoniny z Miklaszewiczów Campi”. Ruch Muzyczny 68, nr 11 (2024): 44–46.
Google Scholar
Miller, Norbert. „Augenblicke der Freiheit. Luigi Cherubinis Aufenthalt in Wien”. W: Luigi Cherubini. Vielzitiert, bewundert, unbekannt, red. Helen Geyer, Michael Pauser, 9–26. Sinzig: Studiopunkt Verlag & Buchversand, 2016 (= Cherubini Studies 1).
Google Scholar
Ormiańska Warszawa – Hayoc’ Varšavan – Armenian Warsaw, red. Krzysztof Stopka, Andrzej Zięba. Warszawa: Fundacja Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich, 2012; https://ormianie.pl/files/Ormianska_Warszawa.pdf, dostęp 5 XI 2024.
Google Scholar
Polin, Giovanni. „Le «Opere / che al dosso degli attor non sono tagliate / riescon per ordinario impasticciate». Riflessioni sullo status del testo spettacolare melodrammatico nel Settecento”. W: Responsabilità d’autore e collaborazione nell’opera dell’età barocca. Il Pasticcio. Atti del Convegno Internazionale di Studi (Reggio Calabria, 2–3 ottobre 2009), red. Gaetano Pitarresi, 325–364. Reggio di Calabria: Laruffa Editore, 2011.
Google Scholar
Schemann, Ludwig. Cherubini. Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1925.
Google Scholar
Viviani, Giada. „Tra esotismo e identificazione. Il ruolo della tematica polacca in Lodoiska e Faniska di Cherubini”. W: Luigi Cherubini. Vielzitiert, bewundert, unbekannt, red. Helen Geyer, Michael Pauser, 217–246. Sinzig: Studiopunkt Verlag & Buchversand, 2016 (= Cherubini Studies 1).
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Ryszka-Komarnicka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.