New Information Concerning Composers of Symphonies in Poland around the Turn of the Eighteenth and Nineteenth Centuries

Peer-reviewed

Kamil Stepan


Kraków (Poland)

Abstract

This text presents new information concerning seven Polish composers of the late eighteenth and early nineteenth centuries whose oeuvre included symphonies. The information primarily comes from registers kept in various (diocesan and parish) church archives, as well as state archives and other collections. The sources provide specific dates and place names in relation to composers whose biographies have remained unknown to date and supplement biographies already partially familiar. Apart from new biographical information, the paper also mentions previously unknown music manuscripts containing works by some of these composers.


Keywords:

symphony, church ensemble, biography, Wojciech Dankowski, Jan Korsak, Franciszek Lessel, Wincenty Lessel, Franciszek Matuszkiewicz, Aleksander Rodowski, Jan Kanty Wygrzywalski, Józef Wygrzywalski, Henryk Opieński

Fatalski, Tomasz. „«Podług mojej metryki jest już ze mnie dobrze stare chłopisko». Odnaleziona metryka chrztu Wincentego Lessla”, Muzyka 68, nr 2 (2023): 119–126, doi.org/10.36744/m.1774.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1774   Google Scholar

Godek, Andrzej Edward. „Zarys działalności Kapeli Akademickiej przy kościele św. Anny w Krakowie w latach 1748–1800”. Muzyka 65, nr 1 (2020): 38–56, doi.org/10.36744/m.286.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.286   Google Scholar

Jochymczyk, Maciej. „Repertuar kapeli oo. dominikanów w Gidlach w świetle aktualnych badań ze szczególnym uwzględnieniem źródeł osiemnastowiecznych”. W: Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, 76–112. Kraków: Musica Iagellonica, 2016 (= Acta Musicologica Universtitatis Cracoviensis 31).
  Google Scholar

Kronika Gimnazjum w Bochni 1817–1904, wyd. Agnieszka Gicała, Zofia Sitko. Kraków: Archiwum Narodowe, 2017.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. Papiery muzyczne po kapeli klasztoru panien benedyktynek w Staniątkach. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1984 (= Silva Medii et Recentoris Aaevii 10).
  Google Scholar

Opieński, Henryk. „Symfonje A. Dankowskiego i J. Wańskiego”. Kwartalnik Muzyczny 4, nr 16 (1932): 685–692.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. „Muzyka w sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej”. W: Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, 44–75. Kraków: Musica Iagellonica, 2016 (= Acta Musicologica Universtitatis Cracoviensis 31).
  Google Scholar

Rudnicka-Kruszewska, Hanna. Wincenty Lessel. Szkic biograficzny na podstawie listów do syna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
  Google Scholar

Słownik biograficzny teatru polskiego, red. Zbigniew Raszewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973.
  Google Scholar

Słownik muzyków polskich, red. Józef M. Chomiński. T. 1–2. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1964, 1967.
  Google Scholar

Sowiński, Wojciech. Słownik muzyków polskich dawnych i nowoczesnych. Paryż: nakładem autora, 1874.
  Google Scholar

Stepan, Kamil. „Nowe dane biograficzne o twórcach symfonii w Polsce przełomu XVIII i XIX wieku”. Muzyka 69, nr 1 (2024): 85–103, doi.org/10.36744/m.2533.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2533   Google Scholar

Węcowski, Jan. „Z dziejów XVIII-wiecznej kapeli w Szalowej”. Z Dziejów Muzyki Polskiej 7 (1964): 55–63.
  Google Scholar


Published
2025-03-25

Cited by

Stepan, K. (2025). New Information Concerning Composers of Symphonies in Poland around the Turn of the Eighteenth and Nineteenth Centuries. Muzyka, 70(1), 103–120. https://doi.org/10.36744/m.4280

Authors

Kamil Stepan 

Kraków Poland

Statistics

Abstract views: 37
PDF downloads: 18


License

Copyright (c) 2025 Kamil Stepan

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.