Polscy muzycy w międzywojennym Paryżu

Recenzowany

Łukasz Kaczmarowski


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0572-6367

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest recenzją książki Renaty Suchowiejko Muzyczny Paryż à la polonaise w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty, będącej pierwszym tak obszernym i bogatym w źródła opracowaniem dotyczącym polskich muzyków w Paryżu w l. 1918–39. Badaczka ujmuje zagadnienie z kilku perspektyw: ich działalności artystycznej oraz obecności w paryskim życiu muzycznym, prezentacji wybranych instytucji w których funkcjonowali, a także francuskiej krytyki muzycznej, recenzującej polskich wykonawców oraz twórczość kompozytorską.


Słowa kluczowe:

Paryż, dwudziestolecie międzywojenne, kompozytorzy polscy we Francji, Renata Suchowiejko, Stowarzyszenie Młodych Muzyków Polaków w Paryżu

Bolesławska-Lewandowska, Beata. „Nadia Boulanger and Her Role in Polish Music – in the Light of Zygmunt Mycielski’s Writings”, przekł. Anna Kijak. Polski Rocznik Muzykologiczny 20 (2022): 38–52.
  Google Scholar

Brussel, Robert. „Le mouvement musical. Musique polonaise”. Le Figaro 107, nr 181 (1932): 5.
  Google Scholar

Klubiński, Michał. „Listy Zygmunta Mycielskiego do Nadii Boulanger ze zbiorów Bibliotheque nationale de France w Paryżu (wybór i opracowanie)”. W: Człowiek, myśl, muzyka. Wokół postaci i twórczości Zygmunta Mycielskiego, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Grzegorz Oliwa, 60–82. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019.
  Google Scholar

Korespondencja Fryderyka Chopina, red. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. T. 2, cz. I, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.
  Google Scholar

Lazzaro, Federico. Écoles de Paris en musique, 1920–1950: identités, nationalisme, cosmopolitisme. Paryż: Vrin, 2018.
  Google Scholar

Mielcarek-Krzyżanowska, Barbara. „Maria Modrakowska a działalność Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu w świetle nieznanych felietonów «Zdjęcia amatorskie z Paryża»”. Open Music Review, https://openmusicreview.art/publikacje/zdjecia-amatorskie-z-paryza/, dostęp 22 VII 2022.
  Google Scholar

Muzyka polska za granicą. T. 2, Między Warszawą a Paryżem, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Muzyczny Paryż „a la polonaise” w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2020.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Paris, capitale musicale polonaise dans l’entre-deux-guerres: Artistes – événements – contexts, przekł. Alexandre Dayer. Bologna: Ut Orpheus Edizioni, 2023.
  Google Scholar

U źródeł polskiego neoklasycyzmu: nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku. Red. Jolanta Szulakowska-Kulawik, Wojciech Stępień, Magdalena Stochniol, Bartłomiej Barwinek. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, 2018.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-07

Cited By / Share

Kaczmarowski, Łukasz. (2024). Polscy muzycy w międzywojennym Paryżu. Muzyka, 69(3), 155–164. https://doi.org/10.36744/m.3425

Autorzy

Łukasz Kaczmarowski 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-0572-6367

Statystyki

Abstract views: 86
PDF downloads: 58


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Łukasz Kaczmarowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.