Nowa edycja tabulatury Jana z Lublina: tradycja i perspektywy
Kateryna Schöning
Uniwersytet Wiedeński (Austria)
Abstrakt
Edycja tabulatury Jana z Lublina reprezentuje najwyższy poziom praktyki edytorskiej, łącząc wydanie krytyczne z praktycznym. Omawiana jest w kontekście współczesnych jej tabulatur w Polsce oraz muzyki środkowoeuropejskiej, rozwijając szereg aktualnych zagadnień: nowe uporządkowanie i rekonstrukcję repertuaru z uwzględnieniem badań kodykologicznych i pełnionych funkcji, lokalne przeróbki utworów i praktykę kompilacyjną kopistów, nieznane konkordancje lub kompozycje unikatowe, techniki kontrapunktu i intawolacji, właściwości syntaktyczno-retoryczne oraz dawną dydaktykę. Wydanie zapewnia wierne, ale dobre i czytelne transkrypcje.
Słowa kluczowe:
tabulatura na instrumenty klawiszowe, tabulatura organowa, muzyka instrumentalna, edycja muzyczna, edytorstwo muzyczne, Jan z Lublina, intawolacja, muzyka renesansowaBibliografia
Buziak, Renata. ‘Die Lehrbuchtradition des Sebald Heyden: Ein Schülergespräch aus dem frühen 16. Jahrhundert und seine Krakauer Ausgabe’. Studia Germanica Gedanensia 16 (2008): 133–146.
DOI: https://doi.org/10.37307/j.1868-7806.2009.01.06
Google Scholar
Chybiński, Adolf. ‘Tabulatura organowa Jana z Lublina (1540)’. Kwartalnik Muzyczny 1 (1911): 9–35; 2 (1911): 122–141; 3 (1912): 217–252; 4 (1913): 297–336.
Google Scholar
Dobrzańska-Fabiańska, Zofia. ‘Tabulatura Jana z Lublina (1540) jako przedmiot badań’, Muzyka 60, no. 3 (2015): 69–96.
Google Scholar
Dobrzańska-Fabiańska, Zofia, ed. Tabulatura Joannis de Lublin. Repertuar / Repertoire. Vol. 1, Utwory liturgiczne i inne religijne / Liturgical and Other Sacred Music. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2021 (= Monumenta Musicae in Polonia).
Google Scholar
Dobrzańska-Fabiańska, Zofia, ed. Tabulatura Joannis de Lublin. Repertuar / Repertoire. Vol. 2, Utwory świeckie / Secular Music. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2023 (= Monumenta Musicae in Polonia).
Google Scholar
Gancarczyk, Paweł. ‘Uwagi kodykologiczne o tabulaturze Jana z Lublina (1537–1548)’. Muzyka 41, no. 3 (1996): 45–58.
Google Scholar
White, John R., ed. Johannes of Lublin. Tablature of Keyboard Music. Vols. 1–6. Rome: American Institute of Musicology, 1964–1967 (= Corpus of Early Keyboard Music 6).
Google Scholar
Schöning, Kateryna. ‘Die Lautentabulatur UKR-LV u 1400/I als ein humanistisches Scholarbuch’. Die Musikforschung 73, no. 3 (2020): 201–233.
DOI: https://doi.org/10.52412/mf.2020.H3.14
Google Scholar
Schöning, Kateryna. ‘21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKr-LVu Hs.1400/I’, Early Music 47, no. 3 (2019): 345–360.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caz058
Google Scholar
Schwindt, Nicole. Maximilian’s Lieder. Weltliche Musik in deutschen Landen um 1500. Kassel: Bärenreiter, 2018).
Google Scholar
Szelest, Marcin, ed. Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses. Vols. 1–3. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia C/XXV.1–3)
Google Scholar
White, John R. ‘The Tablature of Johannes of Lublin: Ms 1716 of the Polish Academy of Sciences in Cracow’. Musica Disciplina 17 (1963): 137–162.
Google Scholar
Wilkowska-Chomińska, Krystyna, ed. Tabulatura organowa Jana z Lublina. Warsaw 1964: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964 (= Monumenta Musicae in Polonia).
Google Scholar
Witkowska-Zaremba, Elżbieta. Ars musica w krakowskich traktatach muzycznych XVI wieku. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1986.
Google Scholar
Witkowska-Zaremba, Elżbieta, ed. Tabulatura Joannis de Lublin. Ad faciendum cantum choralem; fundamentum; ad faciendam correcturam. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2015 (= Monumenta Musicae in Polonia).
Google Scholar
Autorzy
Kateryna SchöningUniwersytet Wiedeński Austria
Statystyki
Abstract views: 70PDF downloads: 30
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Kateryna Schöning
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kateryna Schöning , „Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses”, red. Marcin Szelest, t. 1–3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021 , Muzyka: Tom 67 Nr 1 (2022)