Kapelmistrz Ignacego Krasickiego i rękopisy z muzyką Johanna Sebastiana Bacha

Recenzowany

Tomasz Górny


Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2675-4180

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony dwóm manuskryptom z Książnicy Pomorskiej w Szczecinie, zawierającym utwory J.S. Bacha. MusMs5 zawiera m.in. kopię Das wohltemperierte Klavier I, MusMs6 – odpis Suit angielskich. Dokumenty poddano analizie filologicznej, z której wynika, że rękopis MusMs5 jest szczególnie cenny, ponieważ można go powiązać z kręgiem J.S. Bacha. Ponadto zawiera on nieznane lekcje 24 preludiów i fug. Pochodzą one zapewne z 1740 r., dlatego zostały tu nazwane „wariantem 1740”. Z kolei badania proweniencyjne wykazały, że jeden z posesorów (Franz Zierlein) nosił to samo nazwisko, co uczeń C.P.E. Bacha i kapelmistrz księcia biskupa Ignacego Krasickiego.

Instytucje finansujące

Badania prowadzone w ramach projektu „Nowe źródła – nowe perspektywy” (nr BOB-IDUB-622-154/2022), Uniwersytet Warszawski, Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza

Słowa kluczowe:

Johann Sebastian Bach, Carl Philipp Emanuel Bach, Ignacy Krasicki, Franz Zierlein, Das wohltemperierte Klavier I, BWV 846–869, Suity angielskie BWV 806–811, Książnica Pomorska w Szczecinie, Lidzbark Warmiński (Heilsberg)

Bartosik, Małgorzata. „Stadtbibliothek der Stadt Stettin – Biblioteka Miejska Miasta Szczecina 1905–1945”. W: Od Stadtbibliothek do Książnicy Pomorskiej 1905‒2005 = From the Stadtbibliothek to the Pomeranian Library 1905–2005 = Von der Stadtbibliothek zur Pommerschen Bibliothek 1905–2005, red. Hanna Niedbał, Barbara Chojnacka, Agnieszka Gnat-Leśniańska, 23–38. Szczecin: Książnica Pomorska, 2005.
  Google Scholar

Beißwenger, Kirsten. Johann Sebastian Bachs Notenbibliothek. Kassel: Bärenreiter, 1992.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Previously Unknown Sources for Johann Philipp Kirnberger’s Flute Sonatas Found in the Former Rzewuski Music Collection from Podhorce (Pidhirtsi)”. Muzyka 66, nr 3 (2021): 92–116.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.974   Google Scholar

Blanken, Christine. Die Bach-Quellen in Wien und Alt-Österreich. Katalog. Hildesheim: Olms, 2011 (= Leipziger Beiträge zur Bach-Forschung 10.1, 10.2).
  Google Scholar

Blanken, Christine. „Orgelwerke der «Sammlung Scholz» in ihrer Beziehung zu Nürnberger Instrumenten”. W: Vom Klang der Zeit. Besetzung, Bearbeitung und Aufführungspraxis bei Johann Sebastian Bach, 44–68. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 2004.
  Google Scholar

Blechschmidt, Eva Renate. Die Amalien-Bibliothek. Musikbibliothek der Prinzessin Anna Amalia von Preußen (1723–1787). Historische Einordnung und Katalog mit Hinweisen auf die Schreiber der Handschriften. Berlin: Verlag Merseburger, 1965 (= Berliner Studien zur Musikwissenschaft 8).
  Google Scholar

Bocharov, Yuriy S. „Angliyskiye syuity I.S. Bakha – zagadka nazvaniya”. Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta Iskusstvovedeniye 8, nr 1 (2018): 3–16.
  Google Scholar

Borysowska, Agnieszka. „Główne zespoły proweniencyjne w zabytkowych zbiorach Książnicy Pomorskiej im. Stanisława Staszica w Szczecinie”. W: Książka dawna i jej właściciele = Early Printed Books and their Owners, red. Dorota Sidorowicz-Mulak, Agnieszka Franczyk-Cegła. T. 1, 133‒155. Wrocław: Ossolineum, 2017.
  Google Scholar

Chojnacka, Barbara, Agnieszka Gnat-Leśniańska, Hanna Niedbał, Maria Nowicka. „Kalendarium 1901–2005”. W: Od Stadtbibliothek do Książnicy Pomorskiej 1905‒2005 = From the Stadtbibliothek to the Pomeranian Library 1905–2005 = Von der Stadtbibliothek zur Pommerschen Bibliothek 1905–2005, red. Hanna Niedbał, Barbara Chojnacka, Agnieszka Gnat-Leśniańska, 255–315. Szczecin: Książnica Pomorska, 2005.
  Google Scholar

Chylińska, Anna, Jadwiga Rynkiewicz. „Zbiory muzyczne Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie”. Bibliotekarz 33, nr 7–8 (1966): 228–231.
  Google Scholar

Dehnhard, Walther. „Zur Überlieferung des ersten Wohltemperierten Klaviers von J.S. Bach”. W: Bericht über den Internationalen Musikwissenschaftlichen Kongress Berlin 1974, red. Hellmut Kühn, Peter Nitsche, 295–297. Kassel: Bärenreiter, 1980.
  Google Scholar

Dürr, Alfred, Arthur Mendel. Kantaten zum 2. und 3. Pfingsttag. Kritischer Bericht. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1963 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe Sämtlicher Werke I/14).
  Google Scholar

Dürr, Alfred. Das Wohltemperierte Klavier I. Kritischer Bericht. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1989 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe sämtlicher Werke V/6.1).
  Google Scholar

Dürr, Alfred. Das Wohltemperierte Klavier II. Fünf Praeludien und Fughetten. Kritischer Bericht. Kassel: Bärenreiter, 1996 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe sämtlicher Werke V/6.2).
  Google Scholar

Dürr, Alfred. Die sechs Englischen Suiten. Kritischer Bericht. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1981 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe sämtlicher Werke V/7).
  Google Scholar

Dziechciowska, Wiesława. „XVIII-wieczne wydania nut w Oddziale muzyczno-fonograficznym Książnicy Szczecińskiej”. Bibliotekarz Zachodniopomorski 28, nr 1–2 (1987): 44–57.
  Google Scholar

Dziechciowska, Wiesława. „Zbiory muzyczno-fonograficzne Książnicy Szczecińskiej”. Bibliotekarz Zachodniopomorski 28, nr 1–2 (1987): 33–43.
  Google Scholar

Engler, Klaus. Georg Poelchau und seine Musikaliensammlung. Ein Beitrag zur Überlieferung Bachscher Musik in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Dysertacja doktorska, Universität zu Tübingen, 1984.
  Google Scholar

Enßlin, Wolfram. Die Bach-Quellen der Sing-Akademie zu Berlin. Katalog. Hildesheim: Olms, 2006 (= Leipziger Beiträge zur Bach-Forschung 8.1, 8.2).
  Google Scholar

Enßlin, Wolfram, Uwe Wolf, Christine Blanken. Carl Philipp Emanuel Bach. Thematisch-systematisches Verzeichnis der musikalischen Werke. Cz. 2,Vokalwerke. Stuttgart: Carus Verlag, 2014 (= Bach-Repertorium III.2).
  Google Scholar

Falenciak, Joanna. „Lorenz Christoph Mizler a polska kultura muzyczna w drugiej połowie XVIII wieku”. Muzyka 20, nr 4 (1975): 95–103.
  Google Scholar

Felbick, Lutz. Lorenz Christoph Mizler de Kolof. Schüler Bachs und Pythagoreischer „Apostel der Wolffischen Philosophie”. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2012.
  Google Scholar

Freytag, Werner. Musikgeschichte der Stadt Stettin im 18. Jahrhundert. Greifswald: Universitätsverlag Ratsbuchhandlung L. Bamberg, 1936.
  Google Scholar

Goliński, Zbigniew. Krasicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
  Google Scholar

Górny, Tomasz. „Muzyczne tajemnice Szczecina”. Ruch Muzyczny 66, nr 21 (2022): 42–43.
  Google Scholar

Górny, Tomasz. „Relokacja muzykaliów po II wojnie światowej – przypadek Pomorza Zachodniego”. Muzyka 68, nr 3 (2023): 77–97.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2076   Google Scholar

Higuchi, Ryuichi. Kirchenkantaten verschiedener, teils unbekannter Bestimmung. Kritischer Bericht. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1990 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe Sämtlicher Werke I/34).
  Google Scholar

Judek, Cecylia. „Zbiory specjalne”. W: Od Stadtbibliothek do Książnicy Pomorskiej 1905‒2005 = From the Stadtbibliothek to the Pomeranian Library 1905–2005 = Von der Stadtbibliothek zur Pommerschen Bibliothek 1905–2005, red. Hanna Niedbał, Barbara Chojnacka, Agnieszka Gnat-Leśniańska, 87–120. Szczecin: Książnica Pomorska, 2005.
  Google Scholar

Katalog der Städtischen Musikalienbibliothek Stettin. [Stettin]: [b. wyd.], 1913.
  Google Scholar

Kobayashi, Yoshitake, Kirsten Beißwenger. Die Kopisten Johann Sebastian Bachs. Katalog und Dokumentation. T. 1: Textband. Kassel: Bärenreiter, 2007 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe Sämtlicher Werke IX/3.1).
  Google Scholar

Kobayashi, Yoshitake. „On the Identification of Breitkopf ’s Manuscripts”. W: J.S. Bach, the Breitkopfs, and Eighteenth-Century Music Trade, red. George B. Stauffer, 107–121. Lincoln–London: University of Nebraska Press, 1996 (= Bach Perspectives 2).
  Google Scholar

Kompozytorzy szczecińscy do 1945, red. Eugeniusz Kus, Mikołaj Szczęsny, Edward Włodarczyk. Szczecin: Zamek Książąt Pomorskich, 2003.
  Google Scholar

Koska, Bernd. „Bachs Privatschüler”. Bach-Jahrbuch 105 (2019): 13–82.
  Google Scholar

Krzywicki, Stanisław, Lidia Milewska. „Od Biblioteki Miejskiej do Książnicy Pomorskiej”. W: Od Stadtbibliothek do Książnicy Pomorskiej 1905‒2005 = From the Stadtbibliothek to the Pomeranian Library 1905–2005 = Von der Stadtbibliothek zur Pommerschen Bibliothek 1905–2005, red. Hanna Niedbał, Barbara Chojnacka, Agnieszka Gnat-Leśniańska, 63–83. Szczecin: Książnica Pomorska, 2005.
  Google Scholar

Kulukundis, Elias N. „Die Versteigerung von C.P.E. Bachs musikalischem Nachlaß im Jahre 1805”. Bach-Jahrbuch 81 (1995): 145–176.
DOI: https://doi.org/10.13141/bjb.v19951060   Google Scholar

Lehndorff, Ernst Ahasverus von. „Dzienniki”. Przekł. Wacław Zawadzki. W: Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, red. Wacław Zawadzki. T. 2, 5–40, 795–800. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1963.
  Google Scholar

Leisinger, Ulrich, Peter Wollny. Die Bach-Quellen der Bibliotheken in Brüssel. Katalog. Mit einer Darstellung von Überlieferungsgeschichte und Bedeutung der Sammlungen Westphal, Fétis und Wagener. Hildesheim–Zürich–New York: Georg Olms Verlag, 1997.
  Google Scholar

Mazikiewicz, Małgorzata. „Kolekcja starych druków muzycznych w zbiorach Książnicy Pomorskiej”. W: Biblioteka muzyczna 2000–2006 = Music Library 2000–2006, red. Stanisław Hrabia, Andrzej Spóz, 67–76. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2008.
  Google Scholar

Mazikiewicz, Małgorzata. „Zbiory muzyczne biblioteki Marienstifts-Gymnasium w zasobie Oddziału Muzycznego Książnicy Pomorskiej”. W: Biblioteka muzyczna 2000–2006 = Music Library 2000–2006, red. Stanisław Hrabia, Andrzej Spóz, 91–94. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2008.
  Google Scholar

Mazikiewicz, Małgorzata, „Zbiory muzyczne Książnicy Pomorskiej w Szczecinie”. W: Biblioteka muzyczna 2000–2006 = Music Library 2000–2006, red. Stanisław Hrabia, Andrzej Spóz, 95–100. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2008.
  Google Scholar

Mooser, Robert-Aloys. Annales de la musique et des musiciens en Russie au XVIIIme siecle. T. 2, L’époque glorieuse de Catherine II (1762–1796). Geneve: Mont-Blanc, 1951.
  Google Scholar

Musikalienbibliothek Stettin. Nachtrag zum Musikalien-Verzeichnis 1919. [Stettin]: [b. wyd.], 1919.
  Google Scholar

Neubacher, Jürgen. „Der Organist Johann Gottfried Rist (1741–1795) und der Bratschist Ludwig August Christoph Hopff (1715–1798): zwei Hamburger Notenkopisten Carl Philipp Emanuel Bachs”. Bach-Jahrbuch 91 (2005): 109–123.
DOI: https://doi.org/10.13141/bjb.v20051763   Google Scholar

Ostrowska, Eliza. „Krótka charakterystyka starych druków Książnicy Szczecińskiej”. Bibliotekarz Zachodniopomorski 28, nr 1‒2 (1987): 26–32.
  Google Scholar

Oświecińska, Alicja. „Wybrane XIX-wieczne druki muzyczne w zbiorach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie”. Bibliotekarz Zachodniopomorski 21, nr 3 (1980): 16–21.
  Google Scholar

Paczkowski, Szymon. „Bach and Poland in the Eighteenth Century”. Understanding Bach 10 (2015): 123‒137.
  Google Scholar

Sara Levy’s World: Gender, Judaism, and the Bach Tradition in Enlightenment Berlin, red. Rebecca Cypess, Nancy Sinkoff. Rochester: University of Rochester Press, 2018 (= Eastman Studies in Music 145).
DOI: https://doi.org/10.1353/not.2019.0035   Google Scholar

Schulze, Hans-Joachim. „Bach-Überlieferung in Hamburg. Der Quellenbesitz von Christian Friedrich Gottlieb Schwencke (1767–1822)”. Bach-Jahrbuch 79 (1993): 69–79.
DOI: https://doi.org/10.13141/bjb.v19931143   Google Scholar

Schulze, Hans-Joachim. „Bach-Überlieferung in Hamburg. Der Quellenbesitz von Christian Friedrich Gottlieb Schwencke (1767–1822)”. W: Hans-Joachim Schulze, Bach-Facetten. Essays – Studien – Miszellen, 564–577. Leipzig–Stuttgart: Evangelische Verlagsanstalt – Carus Verlag, 2017.
  Google Scholar

Stadtbücherei Stettin Musikalienbücherei Katalog. Stettin: [b. wyd.], 1927.
  Google Scholar

Stinson, Russell. The Bach Manuscripts of Johann Peter Kellner and his Circle. A Case Study in Reception History. Durham–London: Duke University Press, 1989.
  Google Scholar

Tomita, Yo. „Deciphering the Performance Hints Hidden in J.S. Bach’s Quaver Beams”. Early Music 44, nr 1 (2016): 89–104.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caw010   Google Scholar

Tomita, Yo. „Manuscripts”. W: The Routledge Research Companion to Johann Sebastian Bach, red. Robin A. Leaver, 47–88. London–New York: Routledge, 2017.
  Google Scholar

Tomita, Yo. „Reading Soul from Manuscripts: Some Observations on Performance Issues in J.S. Bach’s Habits of Writing His Music”. W: Essays in Honor of Christopher Hogwood.
  Google Scholar

The Maestro’s Direction, red. Thomas Donahue, 13–40. Lanham: Scarecrow, 2011.
  Google Scholar

Wehrmann, Martin. Geschichte der Bibliothek des Marienstifts-Gymnasiums in Stettin. Stettin: F. Hessenland, 1894.
  Google Scholar

Weiss, Wisso, Yoshitake Kobayashi. Katalog der Wasserzeichen in Bachs Originalhandschriften. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1985 (= Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe Sämtlicher Werke IX/1).
  Google Scholar

Wiermann, Barbara. Carl Philipp Emanuel Bach: Dokumente zu Leben und Wirken aus der zeitgenössischen hamburgischen Presse (1767–1790). Hildesheim–Zürich–New York: Georg Olms Verlag, 2000 (= Leipziger Beiträge zur Bach-Forschung 4).
  Google Scholar

Wiermann, Barbara. „Die «Bachische Schule» – Überlegungen zu Carl Philipp Emanuel Bachs Hamburger Lehrtätigkeit”. W: Carl Philipp Emanuel Bach als Lehrer. Die Verbreitung der Musik Carl Philipp Emanuel Bachs in England und Skandinavien, red. Hans-Günter Ottenberg, Ulrich Leisinger, 119–134. Frankfurt an der Oder: Musikgesellschaft Carl Philipp Emanuel Bach e.V., 2005 (= Bach-Konzepte 4).
  Google Scholar

Wolff, Christoph. „Bach’s Handexemplar of the Goldberg Variations: A New Source”. Journal of the American Musicological Society 29, nr 2 (1976): 224–241.
DOI: https://doi.org/10.2307/831018   Google Scholar

Wollny, Peter. „Carl Philipp Emanuel Bachs Berliner Schüler”. W: Carl Philipp Emanuel Bach als Lehrer. Die Verbreitung der Musik Carl Philipp Emanuel Bachs in England und Skandinavien, red. Hans-Günter Ottenberg, Ulrich Leisinger, 69–81. Frankfurt an der Oder: Musikgesellschaft Carl Philipp Emanuel Bach e.V., 2005 (= Bach-Konzepte 4).
  Google Scholar

Wollny, Peter. „Neuerkenntnisse zu einigen Kopisten der 1730er Jahre”. Bach-Jahrbuch 102 (2016): 63–113.
  Google Scholar

Wollny, Peter. [Recenzja książki About Bach, red. Gregory G. Butler, George B. Stauffer, Mary Dalton. Urbana–Chicago: University of Illinois Press, 2008]. Bach-Jahrbuch 95 (2009): 243–246.
DOI: https://doi.org/10.13141/bjb.v20091872   Google Scholar

Wollny, Peter. „Sara Levy and the Making of Musical Taste in Berlin”. The Musical Quarterly 77, nr 4 (1993): 651–688.
DOI: https://doi.org/10.1093/mq/77.4.651   Google Scholar

Wollny, Peter. „Zur Überlieferung der Instrumentalwerke Johann Sebastian Bachs: Der Quellenbesitz Carl Philipp Emanuel Bachs”. Bach-Jahrbuch 82 (1996): 7–21.
DOI: https://doi.org/10.13141/bjb.v19961179   Google Scholar

Wutta, Eva Renate. Quellen der Bach-Tradition in der Berliner Amalien-Bibliothek. Mit zahlreichen Abbildungen von Handschriften nebst Briefen der Anna Amalia von Preußen (1723–1787). Tutzing: Hans Schneider, 1989.
  Google Scholar

Żórawska-Witkowska, Alina. „Krasicki a muzyka”. W: Ignacy Krasicki. Nowe spojrzenia, red. Zbigniew Goliński, Teresa Kostkiewiczowa, Krystyna Stasiewicz, 125–140. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2001.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-07

Cited By / Share

Górny, T. (2024). Kapelmistrz Ignacego Krasickiego i rękopisy z muzyką Johanna Sebastiana Bacha. Muzyka, 69(3), 3–46. https://doi.org/10.36744/m.3418

Autorzy

Tomasz Górny 

Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-2675-4180

Statystyki

Abstract views: 109
PDF downloads: 70


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Tomasz Górny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.