The Influence of the Development of the Record Industry and Globalisation on the Repertoires and Disc Recordings of Street Musicians

Ewelina Grygier


Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6072-2222

Abstract

I discuss the repertoires and music released by street musicians in the context of the growth of the record industry, the globalisation and glocalisation processes. The article is based on field research conducted during my work on the PhD dissertation The Artist, the Busker, and the Beggar. Street Performing in 21st-Century Poland in the Light of the Theory of Performance. Apart from quotations from the literature, I use the empirical material collected during this research, including excerpts from interviews with street musicians, so as to afford my readers a more in-depth picture of the presented phenomenon. In order to outline a wider context, I also present historical data, in particular quotations from 20th-century press which refer to the repertoire of musicians performing in public space. For the needs of my analysis, I first define the scope of the notion of street music, and later discuss and characterise anonymous and authored works, as well as covers of music by other composers. I have paid special attention to the use of contrafacta (among others, of the song Pescador de Hombres, known in Poland as BarkaThe Boat), and the possibility of introducing changes in texts written by other authors. I present the pieces of music performed by buskers in Poland, including foreigners who play and sing in our streets, frequently presenting the music of their own countries, but also commonly known repertoires, using such tools as they find available (for instance, Latin Americans playing Polish rock hits on the Pan flute).

I provide a detailed characterisation of music released on records by street musicians, which are frequently amateur productions and therefore not in keeping with professional music publishing standards.


Keywords:

street music, public space, urban music, music in the city, discs released by street musicians

Appadurai, Arjun. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Przekł. Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas, 2005.
  Google Scholar

Bass, Michael Thomas. Street Music in the Metropolis. Correspondence and Observations on the Existing Law, and Proposed Amendments. London: John Muray Albemarle Street, 1864.
  Google Scholar

Björk, Rebecka. Bakom kulisserna i Stockholms gatmusikliv. Dysertacja doktorska, Stockholms universitet, 2003.
  Google Scholar

Boniecki, Adam. „25. Podróż Jana Pawła II. Papież w Peru”. Tygodnik Powszechny 41, nr 9 (1985): 2–3.
  Google Scholar

Brzezińska, Barbara. „Zawołania gdańskich domokrążców (1762–1765)”. Muzyka 50, nr 2 (2005): 45–77.
  Google Scholar

Burke, Peter. Kultura ludowa we wczesnonowożytnej Europie, przekł. Robert Pucek, Michał Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
  Google Scholar

Burszta, Wojciech Józef. „Kultury Ludowej już nie będzie, wywiad”. Wywiad Łukasza Grzymisławskiego. Gazeta Wyborcza, 8–9 III 2008.
  Google Scholar

Czech, Adam. Sprzedawcy Wiatru. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2008.
  Google Scholar

Dobrzańska, Joanna. „Muzyk uliczny w przestrzeni Montpellier, Sete i Paryża”. Praca magisterska, Uniwersytet Warszawski 2016.
  Google Scholar

Dorosz, Piotr. Na Stasiową nutę. Rzecz o Mińskiej Kapeli Małego Stasia i muzyce tradycyjnej wschodniego Mazowsza. Mińsk Mazowiecki: Towarzystwo Przyjaciół Mińska Mazowieckiego, 2018.
  Google Scholar

Faun. „«Na podwyrzu»… Monografia łódzkiego podwórka. (Szkic z natury)”. Łódzkie Echo Wieczorne, 9 X 1925.
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.
  Google Scholar

Gomulicki, Wiktor. Przy słońcu i przy gazie: szkice z miasta. Warszawa: S. Lewental, 1888.
  Google Scholar

Grajek Sierota vel Sandomir Icchak. „Grajek sierota”. Mały Przegląd: pismo dzieci i młodzieży: tygodniowy dodatek bezpłatny do nr 72 „Naszego Przeglądu”, 10 II 1928.
  Google Scholar

Grochowski, Piotr. Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2009.
  Google Scholar

Grochowski, Piotr. Straszna zbrodnia rodzonej matki. Polskie pieśni nowiniarskie na przełomie XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.
  Google Scholar

Grozdew-Kołacińska, Weronika. Śpiewnik dawnej Warszawy. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego, 2012.
  Google Scholar

Grygier, Ewelina, „Street Music. A Case Study of Three European Cities: Vienna, Warsaw and Wrocław”. W: Post-ip’13 – Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança, Aveiro 2013 (v. 2), red. Ana Flávia Miguel, Aoife Hiney, Clarissa Foletto, Gilvano Dalagna, Marcos Vinicius Araújo, Rui Oliveira, 70–77. Aveiro: Departamento de Comunicaçao e Arte da Universidade de Aveiro, 2013.
  Google Scholar

Grygier, Ewelina. „O czym śpiewa ulica?”. W: Tubylcy własnego świata. W stronę antropologii bliskości, red. Waldemar Kuligowski, 137–148. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2011.
  Google Scholar

Grygier, Ewelina. „The Repertoire of Street Musicians in a Time of Globalisation”. W: Music Glocalization: Heritage and Innovation in a Digital Age, red. David Herbert, Mikołaj Rykowski, 271–305. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2018.
  Google Scholar

Grygier, Ewelina. „Uliczny pianista łamiący stereotypy”. Gadki z Chatki. Pismo Folkowe 4, nr 114 (2014): 26–27.
  Google Scholar

Halpern, Feliks. Muzycy w anegdocie i humor muzyczny. Łódź: Księgarnia Karola Neumillera, 1929.
  Google Scholar

Jackowski, Aleksander. „Pojęcie twórcy ludowego”. Lud 64 (1980): 5–23.
  Google Scholar

Jackowski, Jacek. Zachować dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych, cz. 1 (przełom XIX i XX w. – do drugiej wojny światowej). Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2014.
  Google Scholar

James, Barbara. „«Freiheit und Glück!» Strassenmusik heute. Ein Sänger und sein Repertoire”. Jahrbuch für Volksliedforschung 26 (1981): 75–99.
DOI: https://doi.org/10.2307/847815   Google Scholar

Janczewska-Sołomko, Katarzyna. Zachować dźwięk. Katalog wystawy w Bibliotece Narodowej. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2000.
  Google Scholar

Kałtenbergh, Leon. „Muzyka na Starym Mieście”. Stolica 15, nr 39 (1960): 12–13.
  Google Scholar

Kominek, Mieczysław. Zaczęło się od fonografu. Kraków: PWM, 1986.
  Google Scholar

Kopczyńska-Jaworska, Bronisława, Jadwiga Kucharska, Jan Piotr Dekowski. Folklor robotniczej Łodzi. Pokłosie konkursu. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 1976.
  Google Scholar

Kurzowa, Zofia, Jerzy Habela. Lwowskie piosenki uliczne, kabaretowe i okolicznościowe do 1939 roku. Kraków: PWM 1989.
  Google Scholar

Lewandowska, Bożena. „Miasto w tradycji muzycznej folkloru miejskiego: kapele podwórkowe i ich piosenki”. Journal of Urban Ethnology 10 (2010): 17–31.
  Google Scholar

Losiak, Robert. „Muzyka w przestrzeni publicznej miasta. Z badań nad pejzażem dźwiękowym Wrocławia”. W: Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, red. Sebastian Bernat, 253–264. Lublin: Instytut Nauk o Ziemi, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2008.
  Google Scholar

Michajłowa, Katia. Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian. Przekł. Hanna Karpińska. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
  Google Scholar

Muszkalska, Bożena. „Muzykologia wobec globalizacji”. W: Historia, kultura, globalizacja, red. Adam Nobis, Piotr Badyna, 54–60. Wrocław: Wydawnictwo Gajt, 2008.
  Google Scholar

Pasamonik, Barbara. „Globalizacja kultury czy glokalizacja kultur?”. W: Krótkie wykłady z socjologii: kategorie, problemy, subdyscypliny, red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatiana Kanasz, Elżbieta Tarkowska, 117–138. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2013.
  Google Scholar

„Petronelo, ja cię kocham”. Express Wieczorny Ilustrowany, 16 IX 1927.
  Google Scholar

Rokosz, Tomasz. Od folkloru do folku. Metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, 2009.
  Google Scholar

Scholes, Percy. „Street Music”. W: The Oxford Companion to Music, red. John Owen Ward, 986–990. London–New York–Toronto: Oxford University Press, 1970.
  Google Scholar

Szacki, Jerzy. Tradycja. Przegląd problematyki. Warszawa: PWN, 1971.
  Google Scholar

Tyllner, Lubomír. Musikalische Volkskultur in der Stadt der Gegenwart am Beispiel der Strassenmusikanten Stanislav Gana und Erika Babincová in Prag. Ceské lidové písne a balady, transkrypcja wywiadu z dn. 3 VI 1998, Universität Passau 1998 (materiał niepublikowany).
  Google Scholar

Wasylkowski, Janusz. Lwowskie Misztygałki. Warszawa: Instytut Lwowski, 2000.
  Google Scholar

Wasylkowski, Janusz. Piosenki Lwowskiej Ulicy. Antologia. Wrocław: Ośrodek Teatru Otwartego Kalambur, 1987.
  Google Scholar

Watt, Paul. „Buskers and Busking in Australia in the Nineteenth Century”. Musicology Australia 41, nr 1 (2019): 22–35.
DOI: https://doi.org/10.1080/08145857.2019.1621437   Google Scholar

Weber, Ernst. „Strassen Musik”. W: Österreichisches Musiklexikon, red. Annemarie Bösch-Niederer, 23–26. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2006.
  Google Scholar

Wieczorkiewicz, Bronisław. Warszawskie ballady podwórzowe. Pieśni i piosenki warszawskiej ulicy, opr. Zygmunt Wiehler. Warszawa: PIW , 1971.
  Google Scholar

„Ze świata Tonów”. Dziennik Łódzki: pismo przemysłowe, handlowe i literackie, 29 X 1891.
  Google Scholar


Published
2020-11-19

Cited by

Grygier, E. (2020). The Influence of the Development of the Record Industry and Globalisation on the Repertoires and Disc Recordings of Street Musicians . Muzyka, 65(3), 95–121. https://doi.org/10.36744/m.570

Authors

Ewelina Grygier 

Institute of Art of the Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-6072-2222

Statistics

Abstract views: 364
PDF downloads: 390


License

Copyright (c) 2020 Muzyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.