The Influence of the Development of the Record Industry and Globalisation on the Repertoires and Disc Recordings of Street Musicians
Ewelina Grygier
Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6072-2222
Abstract
I discuss the repertoires and music released by street musicians in the context of the growth of the record industry, the globalisation and glocalisation processes. The article is based on field research conducted during my work on the PhD dissertation The Artist, the Busker, and the Beggar. Street Performing in 21st-Century Poland in the Light of the Theory of Performance. Apart from quotations from the literature, I use the empirical material collected during this research, including excerpts from interviews with street musicians, so as to afford my readers a more in-depth picture of the presented phenomenon. In order to outline a wider context, I also present historical data, in particular quotations from 20th-century press which refer to the repertoire of musicians performing in public space. For the needs of my analysis, I first define the scope of the notion of street music, and later discuss and characterise anonymous and authored works, as well as covers of music by other composers. I have paid special attention to the use of contrafacta (among others, of the song Pescador de Hombres, known in Poland as Barka – The Boat), and the possibility of introducing changes in texts written by other authors. I present the pieces of music performed by buskers in Poland, including foreigners who play and sing in our streets, frequently presenting the music of their own countries, but also commonly known repertoires, using such tools as they find available (for instance, Latin Americans playing Polish rock hits on the Pan flute).
I provide a detailed characterisation of music released on records by street musicians, which are frequently amateur productions and therefore not in keeping with professional music publishing standards.
Keywords:
street music, public space, urban music, music in the city, discs released by street musiciansReferences
Appadurai, Arjun. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Przekł. Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas, 2005.
Google Scholar
Bass, Michael Thomas. Street Music in the Metropolis. Correspondence and Observations on the Existing Law, and Proposed Amendments. London: John Muray Albemarle Street, 1864.
Google Scholar
Björk, Rebecka. Bakom kulisserna i Stockholms gatmusikliv. Dysertacja doktorska, Stockholms universitet, 2003.
Google Scholar
Boniecki, Adam. „25. Podróż Jana Pawła II. Papież w Peru”. Tygodnik Powszechny 41, nr 9 (1985): 2–3.
Google Scholar
Brzezińska, Barbara. „Zawołania gdańskich domokrążców (1762–1765)”. Muzyka 50, nr 2 (2005): 45–77.
Google Scholar
Burke, Peter. Kultura ludowa we wczesnonowożytnej Europie, przekł. Robert Pucek, Michał Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Google Scholar
Burszta, Wojciech Józef. „Kultury Ludowej już nie będzie, wywiad”. Wywiad Łukasza Grzymisławskiego. Gazeta Wyborcza, 8–9 III 2008.
Google Scholar
Czech, Adam. Sprzedawcy Wiatru. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2008.
Google Scholar
Dobrzańska, Joanna. „Muzyk uliczny w przestrzeni Montpellier, Sete i Paryża”. Praca magisterska, Uniwersytet Warszawski 2016.
Google Scholar
Dorosz, Piotr. Na Stasiową nutę. Rzecz o Mińskiej Kapeli Małego Stasia i muzyce tradycyjnej wschodniego Mazowsza. Mińsk Mazowiecki: Towarzystwo Przyjaciół Mińska Mazowieckiego, 2018.
Google Scholar
Faun. „«Na podwyrzu»… Monografia łódzkiego podwórka. (Szkic z natury)”. Łódzkie Echo Wieczorne, 9 X 1925.
Google Scholar
Gancarczyk, Paweł. Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.
Google Scholar
Gomulicki, Wiktor. Przy słońcu i przy gazie: szkice z miasta. Warszawa: S. Lewental, 1888.
Google Scholar
Grajek Sierota vel Sandomir Icchak. „Grajek sierota”. Mały Przegląd: pismo dzieci i młodzieży: tygodniowy dodatek bezpłatny do nr 72 „Naszego Przeglądu”, 10 II 1928.
Google Scholar
Grochowski, Piotr. Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2009.
Google Scholar
Grochowski, Piotr. Straszna zbrodnia rodzonej matki. Polskie pieśni nowiniarskie na przełomie XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.
Google Scholar
Grozdew-Kołacińska, Weronika. Śpiewnik dawnej Warszawy. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego, 2012.
Google Scholar
Grygier, Ewelina, „Street Music. A Case Study of Three European Cities: Vienna, Warsaw and Wrocław”. W: Post-ip’13 – Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança, Aveiro 2013 (v. 2), red. Ana Flávia Miguel, Aoife Hiney, Clarissa Foletto, Gilvano Dalagna, Marcos Vinicius Araújo, Rui Oliveira, 70–77. Aveiro: Departamento de Comunicaçao e Arte da Universidade de Aveiro, 2013.
Google Scholar
Grygier, Ewelina. „O czym śpiewa ulica?”. W: Tubylcy własnego świata. W stronę antropologii bliskości, red. Waldemar Kuligowski, 137–148. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2011.
Google Scholar
Grygier, Ewelina. „The Repertoire of Street Musicians in a Time of Globalisation”. W: Music Glocalization: Heritage and Innovation in a Digital Age, red. David Herbert, Mikołaj Rykowski, 271–305. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2018.
Google Scholar
Grygier, Ewelina. „Uliczny pianista łamiący stereotypy”. Gadki z Chatki. Pismo Folkowe 4, nr 114 (2014): 26–27.
Google Scholar
Halpern, Feliks. Muzycy w anegdocie i humor muzyczny. Łódź: Księgarnia Karola Neumillera, 1929.
Google Scholar
Jackowski, Aleksander. „Pojęcie twórcy ludowego”. Lud 64 (1980): 5–23.
Google Scholar
Jackowski, Jacek. Zachować dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych, cz. 1 (przełom XIX i XX w. – do drugiej wojny światowej). Warszawa: Instytut Sztuki PAN , 2014.
Google Scholar
James, Barbara. „«Freiheit und Glück!» Strassenmusik heute. Ein Sänger und sein Repertoire”. Jahrbuch für Volksliedforschung 26 (1981): 75–99.
DOI: https://doi.org/10.2307/847815
Google Scholar
Janczewska-Sołomko, Katarzyna. Zachować dźwięk. Katalog wystawy w Bibliotece Narodowej. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2000.
Google Scholar
Kałtenbergh, Leon. „Muzyka na Starym Mieście”. Stolica 15, nr 39 (1960): 12–13.
Google Scholar
Kominek, Mieczysław. Zaczęło się od fonografu. Kraków: PWM, 1986.
Google Scholar
Kopczyńska-Jaworska, Bronisława, Jadwiga Kucharska, Jan Piotr Dekowski. Folklor robotniczej Łodzi. Pokłosie konkursu. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 1976.
Google Scholar
Kurzowa, Zofia, Jerzy Habela. Lwowskie piosenki uliczne, kabaretowe i okolicznościowe do 1939 roku. Kraków: PWM 1989.
Google Scholar
Lewandowska, Bożena. „Miasto w tradycji muzycznej folkloru miejskiego: kapele podwórkowe i ich piosenki”. Journal of Urban Ethnology 10 (2010): 17–31.
Google Scholar
Losiak, Robert. „Muzyka w przestrzeni publicznej miasta. Z badań nad pejzażem dźwiękowym Wrocławia”. W: Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, red. Sebastian Bernat, 253–264. Lublin: Instytut Nauk o Ziemi, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2008.
Google Scholar
Michajłowa, Katia. Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian. Przekł. Hanna Karpińska. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
Google Scholar
Muszkalska, Bożena. „Muzykologia wobec globalizacji”. W: Historia, kultura, globalizacja, red. Adam Nobis, Piotr Badyna, 54–60. Wrocław: Wydawnictwo Gajt, 2008.
Google Scholar
Pasamonik, Barbara. „Globalizacja kultury czy glokalizacja kultur?”. W: Krótkie wykłady z socjologii: kategorie, problemy, subdyscypliny, red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatiana Kanasz, Elżbieta Tarkowska, 117–138. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2013.
Google Scholar
„Petronelo, ja cię kocham”. Express Wieczorny Ilustrowany, 16 IX 1927.
Google Scholar
Rokosz, Tomasz. Od folkloru do folku. Metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, 2009.
Google Scholar
Scholes, Percy. „Street Music”. W: The Oxford Companion to Music, red. John Owen Ward, 986–990. London–New York–Toronto: Oxford University Press, 1970.
Google Scholar
Szacki, Jerzy. Tradycja. Przegląd problematyki. Warszawa: PWN, 1971.
Google Scholar
Tyllner, Lubomír. Musikalische Volkskultur in der Stadt der Gegenwart am Beispiel der Strassenmusikanten Stanislav Gana und Erika Babincová in Prag. Ceské lidové písne a balady, transkrypcja wywiadu z dn. 3 VI 1998, Universität Passau 1998 (materiał niepublikowany).
Google Scholar
Wasylkowski, Janusz. Lwowskie Misztygałki. Warszawa: Instytut Lwowski, 2000.
Google Scholar
Wasylkowski, Janusz. Piosenki Lwowskiej Ulicy. Antologia. Wrocław: Ośrodek Teatru Otwartego Kalambur, 1987.
Google Scholar
Watt, Paul. „Buskers and Busking in Australia in the Nineteenth Century”. Musicology Australia 41, nr 1 (2019): 22–35.
DOI: https://doi.org/10.1080/08145857.2019.1621437
Google Scholar
Weber, Ernst. „Strassen Musik”. W: Österreichisches Musiklexikon, red. Annemarie Bösch-Niederer, 23–26. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2006.
Google Scholar
Wieczorkiewicz, Bronisław. Warszawskie ballady podwórzowe. Pieśni i piosenki warszawskiej ulicy, opr. Zygmunt Wiehler. Warszawa: PIW , 1971.
Google Scholar
„Ze świata Tonów”. Dziennik Łódzki: pismo przemysłowe, handlowe i literackie, 29 X 1891.
Google Scholar
Authors
Ewelina GrygierInstitute of Art of the Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-6072-2222
Statistics
Abstract views: 364PDF downloads: 390
License
Copyright (c) 2020 Muzyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Ewelina Grygier, The E-field. The Internet as a Source and Field of Ethnomusicological Studies , Muzyka: Vol. 68 No. 4 (2023)