The Question of the Continued Relevance of Roman Ingarden’s Concept of the Musical Work, in the Light of Contemporary Phenomenology

Andrzej Krawiec


Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-3230-2201

Abstract

Roman Ingarden has had an immense influence on the development of aesthetics, and his texts in this field continue to inspire in-depth studies on art, despite the passage of several decades since the publication of his major works. At the same time, however, phenomenology (especially the French one) underwent major transformations in the 2nd half of the 20th century as far as thinking about art is concerned. These changes have undermined its own methodological principles and tenets, as well as redefining the fundamental notions of this discipline. In my paper I take up the question of the continued relevance of Roman Ingarden’s approach to the music work, in the context of current phenomenological research, in particular – that concerning the subject of aesthetic concretisation.


Keywords:

aesthetics, phenomonology, Roman Ingarden, music, art

Berleant, Arnold. „Fenomenologia wykonania dzieła muzycznego”. W: Prze-myśleć estetykę, przekł. Maria Korusiewicz, Tomasz Markiewka, 231–243. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Chęćka-Gotkowicz, Anna, Maciej Jabłoński, red. Peter Kivy i jego filozofia muzyki. Poznań: PTPN, 2015.
  Google Scholar

Chęćka-Gotkowicz, Anna. „Ekspresja wykonawcy a treści ekspresywne dzieła muzycznego: konflikt czy dopełnienie”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 312–319. Kraków: Musica Iagellonica, 2003.
  Google Scholar

Chęćka-Gotkowicz, Anna. Dysonanse krytyki. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2008.
  Google Scholar

Dziemidok, Bohdan. Teoria przeżyć i wartości estetycznych w polskiej estetyce dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: PWN, 1980.
  Google Scholar

Fubini, Enrico. Historia estetyki muzycznej, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 2002.
  Google Scholar

Gadamer, Hans-Georg. Prawda i metoda, przekł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN, 2013.
  Google Scholar

Graff, Piotr, Sław Krzemień-Ojak, red. Roman Ingarden and Contemporary Polish Aesthetics. Warszawa: PWN, 1975.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. Bycie i czas, przekł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN, 2013.
  Google Scholar

Hudzik, Jan P., „Interpretacja – tożsamość – etyka”. W: Filozofia i etyka interpretacji, red. Adam F. Kola, Andrzej Szahaj, 201–219. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Husserl, Edmund. Filozofia jako ścisła nauka, przekł. Włodzimierz Galewicz. Warszawa: Alatheia, 1992.
  Google Scholar

Husserl, Edmund. Idea fenomenologii, przekł. Janusz Sidorek, tłumaczenie przejrzał Andrzej Półtawski. Warszawa: PWN, 1990.
  Google Scholar

Husserl, Edmund. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza, przekł. Danuta Gierulanka, tłumaczenie przejrzał Roman Ingarden. Warszawa: PWN, 1975.
  Google Scholar

Husserl, Edmund. Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przekł. Janusz Sidorek, tłumaczenie przejrzał Andrzej Półtawski. Warszawa: PWN, 1989.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. O dziele literackim. Warszawa: PWN, 1960.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. Studia z estetyki. T. 3. Warszawa: PWN, 1970.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. Utwor muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków: PWM, 1973.
  Google Scholar

Kivy, Peter. Authenticities: Philosophical Reflections on Musical Performance. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501731631   Google Scholar

Kivy, Peter. Introduction to a Philosophy of Music. Oxford: Clarendon Press, 2002.
  Google Scholar

Kivy, Peter. Music, Language and Condition. Oxford: Oxford University Press, 2007.
  Google Scholar

Kiwała, Kinga. Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2013.
  Google Scholar

Krzemień-Ojak, Sław, Katarzyna Rosner, red. Studia z dziejow estetyki polskiej 1890–1918. Warszawa: PWN, 1972.
  Google Scholar

Krzemień-Ojak, Sław, Witold Kalinowski, red. Studia z dziejow estetyki polskiej 1918–1939. Warszawa: PWN, 1975.
  Google Scholar

Lipka, Krzysztof. „Warstwowy układ dzieła muzycznego”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 161–171. Kraków: Musica Iagellonica, 2003.
  Google Scholar

Lipka, Krzysztof. Utopia urzeczywistniona. Metafizyczne podłoże treści dzieła muzycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, 2009.
  Google Scholar

Lipták, Michal. „Roman Ingarden’s Problems with Avant-garde Music”. Estetika: The Central European Journal of Aesthetics 50, nr 2 (2013): 187–205.
DOI: https://doi.org/10.33134/eeja.109   Google Scholar

Lissa, Zofia. „O istocie dzieła muzycznego”. W: tejże, Wybor pism estetycznych, red. Zbigniew Skowron, 85–114. Kraków: Universitas, 2008.
  Google Scholar

Lorenc, Iwona. „Ścieżki ku rzeczom samym współczesnej fenomenologii francuskiej”. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. Iwona Lorenc, Jacek Migasiński, przy współpracy Małgorzaty Kowalskiej i Andrzeja Ledera, 30–66. Warszawa: IFiS PAN, 2006.
  Google Scholar

Marion, Jean-Luc. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przekł. Wojciech Starzyński. Warszawa: IFiS PAN, 2007.
  Google Scholar

Migasiński, Jacek. „Fenomenologia francuska jako problem. Topografia «herezji»”. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. Iwona Lorenc, Jacek Migasiński, przy współpracy Małgorzaty Kowalskiej i Andrzeja Ledera, 7–29. Warszawa: IFiS PAN, 2006.
  Google Scholar

Pareyson, Luigi. „Źródłowość interpretacji”. W: Myśl mocna, myśl słaba. Hermeneutyka włoska od połowy XX wieku. Antologia tekstow, wybór, przekł. i opr. Monika Surma-Gawłowska, Andrzej Zawadzki, 69–100. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015.
  Google Scholar

Pareyson, Luigi. Estetyka. Teoria formatywności, przekł. Katarzyna Kasia. Kraków: Universitas, 2009.
  Google Scholar

Płotka, Witold. „Ruch fenomenologiczny jako problem a zagadnienie redukcji. Studia z pogranicza fenomenologii i hermeneutyki”. Edukacja Filozoficzna 29, nr 59 (2015): 29–49.
  Google Scholar

Płotka, Witold. Studia z fenomenologii poznania. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015.
  Google Scholar

Przyłębski, Andrzej. „Fenomenologia hermeneutyczna”. W: Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, red. Witold Płotka. T. 2, 203–221. Warszawa: IFiS PAN, 2014.
  Google Scholar

Rink John, „Impersonating the Music in Performance”. W: Handbook of Musical Identities, red. Raymond MacDonald, David J. Hargreaves, Dorothy Miell, 345–363. Oxford: Oxford University Press, 2017.
  Google Scholar

Salwa, Mateusz. „Forma i fenomen. Estetyka fenomenologiczna a interpretacja dzieł sztuki”. W: Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna. Założenia, zastosowania, konteksty, red. Iwona Lorenc, Mateusz Salwa, Piotr Schollenberger, 185–263. Warszawa: IFiS PAN, 2012.
  Google Scholar

Schaeffer, Pierre. „Akuzmatyka”, przekł. Julian Kutyła. W: Kultura dźwięku, red. Christoph Cox, Daniel Warner, 106–112. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2010.
  Google Scholar

Scruton, Roger. Understanding music. London–New York: Continuum, 2009.
  Google Scholar

Scruton, Roger. The Aesthetics of Music. Oxford–New York: Oxford University Press, 1999.
  Google Scholar

Sosnowski, Leszek, red. Estetyka Romana Ingardena. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1993.
  Google Scholar

Stróżewski, Władysław, Adam Węgrzecki, red. W kręgu filozofii Romana Ingardena. Warszawa–Kraków: PWN, 1995.
  Google Scholar

Stróżewski, Władysław. Dialektyka tworczości. Kraków: Znak, 2007.
  Google Scholar

Szczepańska, Anita. Estetyka Romana Ingardena. Warszawa: PWN, 1989.
  Google Scholar

Szyszkowska, Małgorzata A. „Pojęcie idealnej granicy w estetyce dzieła muzycznego Romana Ingardena”. Aspekty muzyki 1, nr 1 (2011): 203–225.
  Google Scholar

Tarnowski, Karol. „Muzyka, filozofia. Transcendencja”. Znak 43, nr 439 (1991): 95–101.
  Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. Integralna interpretacja dzieła muzycznego. Rekonesans. Kraków: Akademia Muzyczna, 2000.
  Google Scholar

Wallis, Mieczysław. „Sposób istnienia i budowa dzieła sztuki (rkp. PTF 23, t. II, k. 32)”. W: Mieczysław Wallis. Wybor pism estetycznych, red. Teresa Pękala, 67–69. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Węgrzecki, Adam, red. W kręgu myśli Romana Ingardena. Kraków: Wydawnictwo WAM , 2011.
  Google Scholar


Published
2020-11-14

Cited by

Krawiec, A. (2020). The Question of the Continued Relevance of Roman Ingarden’s Concept of the Musical Work, in the Light of Contemporary Phenomenology. Muzyka, 65(3), 3–20. https://doi.org/10.36744/m.563

Authors

Andrzej Krawiec 

Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0002-3230-2201

Statistics

Abstract views: 412
PDF downloads: 422


License

Copyright (c) 2020 Muzyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.