The Question of the Continued Relevance of Roman Ingarden’s Concept of the Musical Work, in the Light of Contemporary Phenomenology
Abstract
Roman Ingarden has had an immense influence on the development of aesthetics, and his texts in this field continue to inspire in-depth studies on art, despite the passage of several decades since the publication of his major works. At the same time, however, phenomenology (especially the French one) underwent major transformations in the 2nd half of the 20th century as far as thinking about art is concerned. These changes have undermined its own methodological principles and tenets, as well as redefining the fundamental notions of this discipline. In my paper I take up the question of the continued relevance of Roman Ingarden’s approach to the music work, in the context of current phenomenological research, in particular – that concerning the subject of aesthetic concretisation.
Keywords:
aesthetics, phenomonology, Roman Ingarden, music, artReferences
Berleant, Arnold. „Fenomenologia wykonania dzieła muzycznego”. W: Prze-myśleć estetykę, przekł. Maria Korusiewicz, Tomasz Markiewka, 231–243. Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Chęćka-Gotkowicz, Anna, Maciej Jabłoński, red. Peter Kivy i jego filozofia muzyki. Poznań: PTPN, 2015.
Google Scholar
Chęćka-Gotkowicz, Anna. „Ekspresja wykonawcy a treści ekspresywne dzieła muzycznego: konflikt czy dopełnienie”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 312–319. Kraków: Musica Iagellonica, 2003.
Google Scholar
Chęćka-Gotkowicz, Anna. Dysonanse krytyki. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2008.
Google Scholar
Dziemidok, Bohdan. Teoria przeżyć i wartości estetycznych w polskiej estetyce dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: PWN, 1980.
Google Scholar
Fubini, Enrico. Historia estetyki muzycznej, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 2002.
Google Scholar
Gadamer, Hans-Georg. Prawda i metoda, przekł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN, 2013.
Google Scholar
Graff, Piotr, Sław Krzemień-Ojak, red. Roman Ingarden and Contemporary Polish Aesthetics. Warszawa: PWN, 1975.
Google Scholar
Heidegger, Martin. Bycie i czas, przekł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN, 2013.
Google Scholar
Hudzik, Jan P., „Interpretacja – tożsamość – etyka”. W: Filozofia i etyka interpretacji, red. Adam F. Kola, Andrzej Szahaj, 201–219. Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Husserl, Edmund. Filozofia jako ścisła nauka, przekł. Włodzimierz Galewicz. Warszawa: Alatheia, 1992.
Google Scholar
Husserl, Edmund. Idea fenomenologii, przekł. Janusz Sidorek, tłumaczenie przejrzał Andrzej Półtawski. Warszawa: PWN, 1990.
Google Scholar
Husserl, Edmund. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza, przekł. Danuta Gierulanka, tłumaczenie przejrzał Roman Ingarden. Warszawa: PWN, 1975.
Google Scholar
Husserl, Edmund. Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przekł. Janusz Sidorek, tłumaczenie przejrzał Andrzej Półtawski. Warszawa: PWN, 1989.
Google Scholar
Ingarden, Roman. O dziele literackim. Warszawa: PWN, 1960.
Google Scholar
Ingarden, Roman. Studia z estetyki. T. 3. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
Ingarden, Roman. Utwor muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków: PWM, 1973.
Google Scholar
Kivy, Peter. Authenticities: Philosophical Reflections on Musical Performance. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501731631
Google Scholar
Kivy, Peter. Introduction to a Philosophy of Music. Oxford: Clarendon Press, 2002.
Google Scholar
Kivy, Peter. Music, Language and Condition. Oxford: Oxford University Press, 2007.
Google Scholar
Kiwała, Kinga. Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2013.
Google Scholar
Krzemień-Ojak, Sław, Katarzyna Rosner, red. Studia z dziejow estetyki polskiej 1890–1918. Warszawa: PWN, 1972.
Google Scholar
Krzemień-Ojak, Sław, Witold Kalinowski, red. Studia z dziejow estetyki polskiej 1918–1939. Warszawa: PWN, 1975.
Google Scholar
Lipka, Krzysztof. „Warstwowy układ dzieła muzycznego”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 161–171. Kraków: Musica Iagellonica, 2003.
Google Scholar
Lipka, Krzysztof. Utopia urzeczywistniona. Metafizyczne podłoże treści dzieła muzycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, 2009.
Google Scholar
Lipták, Michal. „Roman Ingarden’s Problems with Avant-garde Music”. Estetika: The Central European Journal of Aesthetics 50, nr 2 (2013): 187–205.
DOI: https://doi.org/10.33134/eeja.109
Google Scholar
Lissa, Zofia. „O istocie dzieła muzycznego”. W: tejże, Wybor pism estetycznych, red. Zbigniew Skowron, 85–114. Kraków: Universitas, 2008.
Google Scholar
Lorenc, Iwona. „Ścieżki ku rzeczom samym współczesnej fenomenologii francuskiej”. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. Iwona Lorenc, Jacek Migasiński, przy współpracy Małgorzaty Kowalskiej i Andrzeja Ledera, 30–66. Warszawa: IFiS PAN, 2006.
Google Scholar
Marion, Jean-Luc. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przekł. Wojciech Starzyński. Warszawa: IFiS PAN, 2007.
Google Scholar
Migasiński, Jacek. „Fenomenologia francuska jako problem. Topografia «herezji»”. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania/interpretacje/rozwinięcia, red. Iwona Lorenc, Jacek Migasiński, przy współpracy Małgorzaty Kowalskiej i Andrzeja Ledera, 7–29. Warszawa: IFiS PAN, 2006.
Google Scholar
Pareyson, Luigi. „Źródłowość interpretacji”. W: Myśl mocna, myśl słaba. Hermeneutyka włoska od połowy XX wieku. Antologia tekstow, wybór, przekł. i opr. Monika Surma-Gawłowska, Andrzej Zawadzki, 69–100. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015.
Google Scholar
Pareyson, Luigi. Estetyka. Teoria formatywności, przekł. Katarzyna Kasia. Kraków: Universitas, 2009.
Google Scholar
Płotka, Witold. „Ruch fenomenologiczny jako problem a zagadnienie redukcji. Studia z pogranicza fenomenologii i hermeneutyki”. Edukacja Filozoficzna 29, nr 59 (2015): 29–49.
Google Scholar
Płotka, Witold. Studia z fenomenologii poznania. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015.
Google Scholar
Przyłębski, Andrzej. „Fenomenologia hermeneutyczna”. W: Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, red. Witold Płotka. T. 2, 203–221. Warszawa: IFiS PAN, 2014.
Google Scholar
Rink John, „Impersonating the Music in Performance”. W: Handbook of Musical Identities, red. Raymond MacDonald, David J. Hargreaves, Dorothy Miell, 345–363. Oxford: Oxford University Press, 2017.
Google Scholar
Salwa, Mateusz. „Forma i fenomen. Estetyka fenomenologiczna a interpretacja dzieł sztuki”. W: Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna. Założenia, zastosowania, konteksty, red. Iwona Lorenc, Mateusz Salwa, Piotr Schollenberger, 185–263. Warszawa: IFiS PAN, 2012.
Google Scholar
Schaeffer, Pierre. „Akuzmatyka”, przekł. Julian Kutyła. W: Kultura dźwięku, red. Christoph Cox, Daniel Warner, 106–112. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2010.
Google Scholar
Scruton, Roger. Understanding music. London–New York: Continuum, 2009.
Google Scholar
Scruton, Roger. The Aesthetics of Music. Oxford–New York: Oxford University Press, 1999.
Google Scholar
Sosnowski, Leszek, red. Estetyka Romana Ingardena. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1993.
Google Scholar
Stróżewski, Władysław, Adam Węgrzecki, red. W kręgu filozofii Romana Ingardena. Warszawa–Kraków: PWN, 1995.
Google Scholar
Stróżewski, Władysław. Dialektyka tworczości. Kraków: Znak, 2007.
Google Scholar
Szczepańska, Anita. Estetyka Romana Ingardena. Warszawa: PWN, 1989.
Google Scholar
Szyszkowska, Małgorzata A. „Pojęcie idealnej granicy w estetyce dzieła muzycznego Romana Ingardena”. Aspekty muzyki 1, nr 1 (2011): 203–225.
Google Scholar
Tarnowski, Karol. „Muzyka, filozofia. Transcendencja”. Znak 43, nr 439 (1991): 95–101.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Integralna interpretacja dzieła muzycznego. Rekonesans. Kraków: Akademia Muzyczna, 2000.
Google Scholar
Wallis, Mieczysław. „Sposób istnienia i budowa dzieła sztuki (rkp. PTF 23, t. II, k. 32)”. W: Mieczysław Wallis. Wybor pism estetycznych, red. Teresa Pękala, 67–69. Kraków: Universitas, 2004.
Google Scholar
Węgrzecki, Adam, red. W kręgu myśli Romana Ingardena. Kraków: Wydawnictwo WAM , 2011.
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 528PDF downloads: 459
License
Copyright (c) 2020 Muzyka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.