Music Performance from the Perspective of Philosophical Musicology
Abstract
This article discusses the problem of music performance in musicological research. The first section analyses the issue from the perspective of musicology as the primary discipline studying music and its sources. In the second section, the author conducts philosophical analysis of the source, while the third section analyses those major aspects of music performance that are of interest to philosophical musicology. The aim of the article is to highlight the need for an interdisciplinary dialogue between musicology and philosophy on the subject of music performance.
Keywords:
aesthetics, philosophy, musicology, music performanceReferences
Arystoteles. Etyka nikomachejska, przekł. Daniela Gromska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Google Scholar
Benson, Bruce Ellis. The Improvisation of Musical Dialogue. A Phenomenology of Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615924
Google Scholar
Chachulski, Jakub. „Historically Informed Performance a pytanie o historyzm w muzyce”. Sztuka i Filozofia 44 (2014): 66–86.
Google Scholar
Chachulski, Jakub. Między poprawnością historyczną a interpretacją. Fortepianowe wykonania utworów J.S. Bacha a założenia „Historically Informed Performance” – studium wybranych nagrań Wolfganga Rübsama. Lublin: POLIHYMNIA, 2012.
Google Scholar
Chęćka, Anna. „Performance as Understanding in Action: Re-thinking the Concept of Musical Experience”. W: Of Essence and Context. Between Music and Philosophy, red. Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė, 211–222. Cham: Springer Nature, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14471-5_16
Google Scholar
Chęćka-Gotkowicz, Anna. Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2008.
Google Scholar
Chęćka-Gotkowicz, Anna. „Ekspresja wykonawcy a treści ekspresywne dzieła muzycznego: konflikt czy dopełnienie”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 312–319. Kraków: Musica Iagiellonica, 2003.
Google Scholar
Cook, Nicholas. Beyond the Score: Music as Performance. New York: Oxford University Press, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199357406.001.0001
Google Scholar
Davies, Stephen. „Authenticity in Musical Performance”. W: tegoż, Themes in the Philosophy of Music, 81–93. Oxford: Oxford University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199241576.003.0006
Google Scholar
Davies, Stephen. „Elements of Musical Works”. W: tegoż, Musical Works and Performances: A Philosophical Exploration, 45–98. Oxford: Oxford University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1093/0199241589.003.0002
Google Scholar
Davies, Stephen. „Ontologies of Musical Works”. W: tegoż, Themes in the Philosophy of Music, 30–46. Oxford: Oxford University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199241576.003.0003
Google Scholar
Davies, Stephen. „Performances”. W: tegoż, Musical Works and Performances, 151–198. Oxford: Oxford University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1093/0199241589.003.0004
Google Scholar
Davies, Stephen. „Transcription, Authenticity and Performance”. British Journal of Aesthetics 28, nr 3 (1988): 216–227. doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.216
DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.216
Google Scholar
Dilthey, Wilhelm. „Wyobraźnia poety. Elementy poetyki”, przekł. Krystyna Krzemieniowa. W: tegoż, Pisma estetyczne, przekł. Krystyna Krzemieniowa, opr., wstęp i komentarze Zbigniew Kuderowicz, 21–222. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
Google Scholar
Dodd, Julian. Being True to Works of Music. Oxford: Oxford University Press, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198859482.001.0001
Google Scholar
Fischer-Lichte, Erika. Estetyka performatywności, przekł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2008.
Google Scholar
Godlovitch, Stan. Musical Performance: A Philosophical Study. London: Routledge, 1998.
Google Scholar
Goehr, Lydia. Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, przekł. Zbigniew Białas. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2022.
Google Scholar
Heidegger, Martin. Bycie i czas, przekł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Google Scholar
Heidegger, Martin. „Przezwyciężenie metafizyki”, przekł. Janusz Mizera. W: tegoż, Odczyty i rozprawy, przekł. Janusz Mizera, 65–93. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.
Google Scholar
Heidegger, Martin. Przyczynki do filozofii (Z wydarzania), przekł. Bogdan Baran, Janusz Mizera. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1996.
Google Scholar
Heidegger, Martin. „Pytanie o technikę”, przekł. Krzysztof Wolicki. W: tegoż, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, przekł. Krzysztof Michalski, Krzysztof Pomian, Marek J. Siemek, Józef Tischner, Krzysztof Wolicki, 224–255. Warszawa: Czytelnik, 1977.
Google Scholar
Heidegger, Martin. „Źródło dzieła sztuki”, przekł. Janusz Mizera. W: tegoż, Drogi lasu, przekł. Jerzy Gierasimiuk, Robert Marszałek, Janusz Mizera, Janusz Sidorek, Krzysztof Wolicki, 7–62. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997.
Google Scholar
Husserl, Edmund. Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, przekł. Sławomira Walczewska. Kraków: Wydawnictwo Vis-á-vis Etiuda, 2017.
Google Scholar
Ingarden, Roman. „O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego”. W: tegoż, Przeżycie, dzieło, wartość, 18–38. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1966.
Google Scholar
Ingarden, Roman. „Twórcze zachowanie autora i współtworzenie przez wirtuoza i słuchacza”, przekł. Maria Turowicz. W: tegoż, Studia z estetyki. T. 3, 147–152. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.
Google Scholar
Ingarden, Roman. Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1973.
Google Scholar
Ingarden, Roman. Wykłady i dyskusje z estetyki, wybór i opr. Anita Szczepańska, wstęp Władysław Stróżewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
Google Scholar
Jabłoński, Maciej. „Kilka uwag o potrzebie muzykologii filozoficznej”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 212–217. Kraków: Musica Iagiellonica, 2003.
Google Scholar
Jabłoński, Maciej. „Nowa muzykologia w światłocieniach współczesnej humanistyki”. W: Peter Kivy i jego filozofia muzyki, red. Anna Chęćka-Gotkowicz, Maciej Jabłoński, 325–330. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2015.
Google Scholar
Kivy, Peter. „On the Historically Informed Performance”. British Journal of Aesthetics 42, nr 2 (2002): 128–144. doi.org/10.1093/bjaesthetics/42.2.128
DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/42.2.128
Google Scholar
Kivy, Peter. Authenticities: Philosophical Reflections on Musical Performance. Ithaca: Cornell University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501731631
Google Scholar
Krawiec, Andrzej. „Merging Philosophical Traditions for a New Way to Research Music: On the Ekphrastic Description of Musical Experience”. British Journal of Aesthetics 64, nr 1 (2024): 107–125. doi.org/10.1093/aesthj/ayad018
DOI: https://doi.org/10.1093/aesthj/ayad018
Google Scholar
Krawiec, Andrzej. „Doświadczenie sztuki w fenomenologii kontr-intencjonalnej i nie-intencjonalnej”. Analiza i Egzystencja 61 (2023): 93–96. doi.org/10.18276/aie.2023.61-05
DOI: https://doi.org/10.18276/aie.2023.61-05
Google Scholar
Krawiec, Andrzej. „Brak czy wszechobecność artykulacji w Ingardenowskiej teorii budowy dzieła muzycznego?”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 29, nr 4 (2020): 473–485. doi.org/10.24425/pfns.2020.135085
DOI: https://doi.org/10.24425/pfns.2020.135085
Google Scholar
Krawiec, Andrzej. „Źródłowe doświadczenie sztuki w filozofii Martina Heideggera”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 28, nr 1 (2019): 93–113. doi.org/10.24425/pfns.2019.126636
DOI: https://doi.org/10.24425/pfns.2019.126636
Google Scholar
Krawiec, Andrzej. „Anamorfoza dzieł sztuki w perspektywie fenomenologii Jeana-Luca Mariona”. Sztuka i Filozofia 52 (2018): 121–137.
DOI: https://doi.org/10.14394/sztfil.2018.0007
Google Scholar
Levinson, Jerrold. „Authentic Performance and Performance Means”. W: tegoż, Music, Art, and Metaphysics, 393–408. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Google Scholar
Levinson, Jerrold. „In Defense of Authentic Performance: Adjust Your Ears, not the Music”. W: Of Essence and Context. Between Music and Philosophy, red. Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė, 185–194. Cham: Springer, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14471-5_14
Google Scholar
Marion, Jean-Luc. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przekł. Wojciech Starzyński. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2007.
Google Scholar
Marx, Eduardo. Heidegger und der Ort der Musik. Würzburg: Königshausen und Neumann, 1998.
Google Scholar
Nussbaum, Charles O. „Ontology”. W: The Oxford Handbook of Western Music and Philosophy, red. Tomás McAuley, Nanette Nielsen, Jerrold Levinson, 325–344. Oxford: Oxford University Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199367313.013.17
Google Scholar
Pareyson, Luigi. Estetyka formatywności, przekł. Katarzyna Kasia. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, 2009.
Google Scholar
Poprawski, Marcin. Miejsca niedookreślenia dzieła muzycznego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2008.
Google Scholar
Pytlak, Andrzej. „Kilka uwag na temat Ingardenowskiej koncepcji dzieła muzycznego”. W: Studia estetyczne, red. Zofia Lissa, Stefan Morawski, Stefan Żółkiewski. T. 3, 81–94. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966.
Google Scholar
Ricoeur, Paul. „Hermeneutyczna funkcja dystansu”, przekł. Piotr Graff. W: tegoż, Język, tekst, interpretacja, przekł. Piotr Graff, Katarzyna Rosner, 224–245. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.
Google Scholar
Rink, John. Music in Profile: Twelve Performance Studies. Oxford: Oxford University Press, 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197565391.001.0001
Google Scholar
Scruton, Roger. Estetyka muzyki, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2024.
Google Scholar
Scruton, Roger. Muzyka jest ważna, przekł. Katarzyna Marczak. Kraków: Fundacja in Canto, 2020.
Google Scholar
Steege, Benjamin. An Unnatural Attitude. Phenomenology in Weimar Musical Thought. Chicago: The University of Chicago Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226763033.001.0001
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. W miejscu sumienia. Śladem myśli o sztuce Martina Heideggera. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 1996.
Google Scholar
Szyszkowska, Małgorzata, A. „Pojęcie idealnej granicy w estetyce dzieła muzycznego Romana Ingardena”. Aspekty Muzyki 1 (2011): 203–225.
Google Scholar
Taruskin, Richard. Text and Act. Essays on Music and Performance. New York: Oxford University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195094374.001.0001
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2000.
Google Scholar
Wachowski, Jacek. „O performatywności sztuk performatywnych”. W: Zwrot performatywny w estetyce, red. Lilianna Bieszczad, 15–29. Kraków: Wydawnictwo Libron, 2013.
Google Scholar
Woźniak, Cezary. Martina Heideggera myślenie sztuki. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, 1997.
Google Scholar
Young, James O. „The Concept of Authentic Performance”. British Journal of Aesthetics 28, nr 3 (1988): 228–238. doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.228
DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.228
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 39PDF downloads: 10
License
Copyright (c) 2025 Andrzej Krawiec

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Andrzej Krawiec, The Question of the Continued Relevance of Roman Ingarden’s Concept of the Musical Work, in the Light of Contemporary Phenomenology , Muzyka: Vol. 65 No. 3 (2020)