Music Performance from the Perspective of Philosophical Musicology

Peer-reviewed

Andrzej Krawiec


Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-3230-2201

Abstract

This article discusses the problem of music performance in musicological research. The first section analyses the issue from the perspective of musicology as the primary discipline studying music and its sources. In the second section, the author conducts philosophical analysis of the source, while the third section analyses those major aspects of music performance that are of interest to philosophical musicology. The aim of the article is to highlight the need for an interdisciplinary dialogue between musicology and philosophy on the subject of music performance.


Keywords:

aesthetics, philosophy, musicology, music performance

Arystoteles. Etyka nikomachejska, przekł. Daniela Gromska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
  Google Scholar

Benson, Bruce Ellis. The Improvisation of Musical Dialogue. A Phenomenology of Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615924   Google Scholar

Chachulski, Jakub. „Historically Informed Performance a pytanie o historyzm w muzyce”. Sztuka i Filozofia 44 (2014): 66–86.
  Google Scholar

Chachulski, Jakub. Między poprawnością historyczną a interpretacją. Fortepianowe wykonania utworów J.S. Bacha a założenia „Historically Informed Performance” – studium wybranych nagrań Wolfganga Rübsama. Lublin: POLIHYMNIA, 2012.
  Google Scholar

Chęćka, Anna. „Performance as Understanding in Action: Re-thinking the Concept of Musical Experience”. W: Of Essence and Context. Between Music and Philosophy, red. Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė, 211–222. Cham: Springer Nature, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14471-5_16   Google Scholar

Chęćka-Gotkowicz, Anna. Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2008.
  Google Scholar

Chęćka-Gotkowicz, Anna. „Ekspresja wykonawcy a treści ekspresywne dzieła muzycznego: konflikt czy dopełnienie”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 312–319. Kraków: Musica Iagiellonica, 2003.
  Google Scholar

Cook, Nicholas. Beyond the Score: Music as Performance. New York: Oxford University Press, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199357406.001.0001   Google Scholar

Davies, Stephen. „Authenticity in Musical Performance”. W: tegoż, Themes in the Philosophy of Music, 81–93. Oxford: Oxford University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199241576.003.0006   Google Scholar

Davies, Stephen. „Elements of Musical Works”. W: tegoż, Musical Works and Performances: A Philosophical Exploration, 45–98. Oxford: Oxford University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1093/0199241589.003.0002   Google Scholar

Davies, Stephen. „Ontologies of Musical Works”. W: tegoż, Themes in the Philosophy of Music, 30–46. Oxford: Oxford University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199241576.003.0003   Google Scholar

Davies, Stephen. „Performances”. W: tegoż, Musical Works and Performances, 151–198. Oxford: Oxford University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1093/0199241589.003.0004   Google Scholar

Davies, Stephen. „Transcription, Authenticity and Performance”. British Journal of Aesthetics 28, nr 3 (1988): 216–227. doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.216
DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.216   Google Scholar

Dilthey, Wilhelm. „Wyobraźnia poety. Elementy poetyki”, przekł. Krystyna Krzemieniowa. W: tegoż, Pisma estetyczne, przekł. Krystyna Krzemieniowa, opr., wstęp i komentarze Zbigniew Kuderowicz, 21–222. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
  Google Scholar

Dodd, Julian. Being True to Works of Music. Oxford: Oxford University Press, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198859482.001.0001   Google Scholar

Fischer-Lichte, Erika. Estetyka performatywności, przekł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2008.
  Google Scholar

Godlovitch, Stan. Musical Performance: A Philosophical Study. London: Routledge, 1998.
  Google Scholar

Goehr, Lydia. Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, przekł. Zbigniew Białas. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2022.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. Bycie i czas, przekł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. „Przezwyciężenie metafizyki”, przekł. Janusz Mizera. W: tegoż, Odczyty i rozprawy, przekł. Janusz Mizera, 65–93. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. Przyczynki do filozofii (Z wydarzania), przekł. Bogdan Baran, Janusz Mizera. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1996.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. „Pytanie o technikę”, przekł. Krzysztof Wolicki. W: tegoż, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, przekł. Krzysztof Michalski, Krzysztof Pomian, Marek J. Siemek, Józef Tischner, Krzysztof Wolicki, 224–255. Warszawa: Czytelnik, 1977.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. „Źródło dzieła sztuki”, przekł. Janusz Mizera. W: tegoż, Drogi lasu, przekł. Jerzy Gierasimiuk, Robert Marszałek, Janusz Mizera, Janusz Sidorek, Krzysztof Wolicki, 7–62. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997.
  Google Scholar

Husserl, Edmund. Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, przekł. Sławomira Walczewska. Kraków: Wydawnictwo Vis-á-vis Etiuda, 2017.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. „O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego”. W: tegoż, Przeżycie, dzieło, wartość, 18–38. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1966.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. „Twórcze zachowanie autora i współtworzenie przez wirtuoza i słuchacza”, przekł. Maria Turowicz. W: tegoż, Studia z estetyki. T. 3, 147–152. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1973.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. Wykłady i dyskusje z estetyki, wybór i opr. Anita Szczepańska, wstęp Władysław Stróżewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
  Google Scholar

Jabłoński, Maciej. „Kilka uwag o potrzebie muzykologii filozoficznej”. W: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, 212–217. Kraków: Musica Iagiellonica, 2003.
  Google Scholar

Jabłoński, Maciej. „Nowa muzykologia w światłocieniach współczesnej humanistyki”. W: Peter Kivy i jego filozofia muzyki, red. Anna Chęćka-Gotkowicz, Maciej Jabłoński, 325–330. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2015.
  Google Scholar

Kivy, Peter. „On the Historically Informed Performance”. British Journal of Aesthetics 42, nr 2 (2002): 128–144. doi.org/10.1093/bjaesthetics/42.2.128
DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/42.2.128   Google Scholar

Kivy, Peter. Authenticities: Philosophical Reflections on Musical Performance. Ithaca: Cornell University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501731631   Google Scholar

Krawiec, Andrzej. „Merging Philosophical Traditions for a New Way to Research Music: On the Ekphrastic Description of Musical Experience”. British Journal of Aesthetics 64, nr 1 (2024): 107–125. doi.org/10.1093/aesthj/ayad018
DOI: https://doi.org/10.1093/aesthj/ayad018   Google Scholar

Krawiec, Andrzej. „Doświadczenie sztuki w fenomenologii kontr-intencjonalnej i nie-intencjonalnej”. Analiza i Egzystencja 61 (2023): 93–96. doi.org/10.18276/aie.2023.61-05
DOI: https://doi.org/10.18276/aie.2023.61-05   Google Scholar

Krawiec, Andrzej. „Brak czy wszechobecność artykulacji w Ingardenowskiej teorii budowy dzieła muzycznego?”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 29, nr 4 (2020): 473–485. doi.org/10.24425/pfns.2020.135085
DOI: https://doi.org/10.24425/pfns.2020.135085   Google Scholar

Krawiec, Andrzej. „Źródłowe doświadczenie sztuki w filozofii Martina Heideggera”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 28, nr 1 (2019): 93–113. doi.org/10.24425/pfns.2019.126636
DOI: https://doi.org/10.24425/pfns.2019.126636   Google Scholar

Krawiec, Andrzej. „Anamorfoza dzieł sztuki w perspektywie fenomenologii Jeana-Luca Mariona”. Sztuka i Filozofia 52 (2018): 121–137.
DOI: https://doi.org/10.14394/sztfil.2018.0007   Google Scholar

Levinson, Jerrold. „Authentic Performance and Performance Means”. W: tegoż, Music, Art, and Metaphysics, 393–408. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  Google Scholar

Levinson, Jerrold. „In Defense of Authentic Performance: Adjust Your Ears, not the Music”. W: Of Essence and Context. Between Music and Philosophy, red. Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė, 185–194. Cham: Springer, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14471-5_14   Google Scholar

Marion, Jean-Luc. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przekł. Wojciech Starzyński. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2007.
  Google Scholar

Marx, Eduardo. Heidegger und der Ort der Musik. Würzburg: Königshausen und Neumann, 1998.
  Google Scholar

Nussbaum, Charles O. „Ontology”. W: The Oxford Handbook of Western Music and Philosophy, red. Tomás McAuley, Nanette Nielsen, Jerrold Levinson, 325–344. Oxford: Oxford University Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199367313.013.17   Google Scholar

Pareyson, Luigi. Estetyka formatywności, przekł. Katarzyna Kasia. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, 2009.
  Google Scholar

Poprawski, Marcin. Miejsca niedookreślenia dzieła muzycznego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2008.
  Google Scholar

Pytlak, Andrzej. „Kilka uwag na temat Ingardenowskiej koncepcji dzieła muzycznego”. W: Studia estetyczne, red. Zofia Lissa, Stefan Morawski, Stefan Żółkiewski. T. 3, 81–94. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966.
  Google Scholar

Ricoeur, Paul. „Hermeneutyczna funkcja dystansu”, przekł. Piotr Graff. W: tegoż, Język, tekst, interpretacja, przekł. Piotr Graff, Katarzyna Rosner, 224–245. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.
  Google Scholar

Rink, John. Music in Profile: Twelve Performance Studies. Oxford: Oxford University Press, 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197565391.001.0001   Google Scholar

Scruton, Roger. Estetyka muzyki, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2024.
  Google Scholar

Scruton, Roger. Muzyka jest ważna, przekł. Katarzyna Marczak. Kraków: Fundacja in Canto, 2020.
  Google Scholar

Steege, Benjamin. An Unnatural Attitude. Phenomenology in Weimar Musical Thought. Chicago: The University of Chicago Press, 2021.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226763033.001.0001   Google Scholar

Suchocki, Wojciech. W miejscu sumienia. Śladem myśli o sztuce Martina Heideggera. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 1996.
  Google Scholar

Szyszkowska, Małgorzata, A. „Pojęcie idealnej granicy w estetyce dzieła muzycznego Romana Ingardena”. Aspekty Muzyki 1 (2011): 203–225.
  Google Scholar

Taruskin, Richard. Text and Act. Essays on Music and Performance. New York: Oxford University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195094374.001.0001   Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2000.
  Google Scholar

Wachowski, Jacek. „O performatywności sztuk performatywnych”. W: Zwrot performatywny w estetyce, red. Lilianna Bieszczad, 15–29. Kraków: Wydawnictwo Libron, 2013.
  Google Scholar

Woźniak, Cezary. Martina Heideggera myślenie sztuki. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, 1997.
  Google Scholar

Young, James O. „The Concept of Authentic Performance”. British Journal of Aesthetics 28, nr 3 (1988): 228–238. doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.228
DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/28.3.228   Google Scholar


Published
2025-03-25

Cited by

Krawiec, A. (2025). Music Performance from the Perspective of Philosophical Musicology. Muzyka, 70(1), 155–174. https://doi.org/10.36744/m.4282

Authors

Andrzej Krawiec 

Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0002-3230-2201

Statistics

Abstract views: 39
PDF downloads: 10


License

Copyright (c) 2025 Andrzej Krawiec

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.