Polish Musicians in Interwar Paris

Peer-reviewed

Łukasz Kaczmarowski


Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-0572-6367

Abstract

This article is a review of Renata Suchowiejko’s book Muzyczny Paryż à la polonaise w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty [Musical Paris à la polonaise in the Interwar Period. Artists – Events – Contexts], which is the first comprehensive and richly sourced study concerning Polish musicians in Paris between 1918 and 1939. The researcher approaches the subject from several perspectives: their artistic activities and presence in Parisian musical life, the presentation of selected institutions in which they operated, as well as French music criticism reviewing Polish performers and composer’s works.


Keywords:

Paris, the interwar period, Polish composers in France, Renata Suchowiejko, Association of Young Polish Musicians in Paris

Bolesławska-Lewandowska, Beata. „Nadia Boulanger and Her Role in Polish Music – in the Light of Zygmunt Mycielski’s Writings”, przekł. Anna Kijak. Polski Rocznik Muzykologiczny 20 (2022): 38–52.
  Google Scholar

Brussel, Robert. „Le mouvement musical. Musique polonaise”. Le Figaro 107, nr 181 (1932): 5.
  Google Scholar

Klubiński, Michał. „Listy Zygmunta Mycielskiego do Nadii Boulanger ze zbiorów Bibliotheque nationale de France w Paryżu (wybór i opracowanie)”. W: Człowiek, myśl, muzyka. Wokół postaci i twórczości Zygmunta Mycielskiego, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Grzegorz Oliwa, 60–82. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019.
  Google Scholar

Korespondencja Fryderyka Chopina, red. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. T. 2, cz. I, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.
  Google Scholar

Lazzaro, Federico. Écoles de Paris en musique, 1920–1950: identités, nationalisme, cosmopolitisme. Paryż: Vrin, 2018.
  Google Scholar

Mielcarek-Krzyżanowska, Barbara. „Maria Modrakowska a działalność Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu w świetle nieznanych felietonów «Zdjęcia amatorskie z Paryża»”. Open Music Review, https://openmusicreview.art/publikacje/zdjecia-amatorskie-z-paryza/, dostęp 22 VII 2022.
  Google Scholar

Muzyka polska za granicą. T. 2, Między Warszawą a Paryżem, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Muzyczny Paryż „a la polonaise” w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2020.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Paris, capitale musicale polonaise dans l’entre-deux-guerres: Artistes – événements – contexts, przekł. Alexandre Dayer. Bologna: Ut Orpheus Edizioni, 2023.
  Google Scholar

U źródeł polskiego neoklasycyzmu: nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku. Red. Jolanta Szulakowska-Kulawik, Wojciech Stępień, Magdalena Stochniol, Bartłomiej Barwinek. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, 2018.
  Google Scholar


Published
2024-10-07 — Updated on 2024-10-07

Cited by

Kaczmarowski, Łukasz. (2024). Polish Musicians in Interwar Paris. Muzyka, 69(3), 155–164. https://doi.org/10.36744/m.3425

Authors

Łukasz Kaczmarowski 

Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-0572-6367

Statistics

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2024 Łukasz Kaczmarowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.