Chopin in a Landscape of Poetical Visions

Peer-reviewed

Magdalena Oliferko-Storck


University of Bern (Switzerland)
https://orcid.org/0000-0002-7552-4664

Abstract

Irena Poniatowska’s latest publication represents an attempt to grasp the inexpressible and the transcendental in Chopin reception by means of symbolic metaphors. Drawing on parallels from the fine arts and theoretical concepts from the past, the author attempts a holistic exegesis of ethereal verse devoted to Chopin. She discusses such semantic categories as nostalgia, nationality and the ideal, as well as aesthetic categories like beauty, indicating both common and individual features of Chopin’s reception in literary works. The book is a unique study of the correspondance des arts, without parallel in the Chopin literature.


Keywords:

poetry, Chopin, correspondance des arts, Irena Poniatowska

Chopin with Cherries: A Tribute in Verse. Red. Maja Trochimczyk. Los Angeles: Moonrise Press, 2010.
  Google Scholar

Cieśla-Korytowska, Maria. Romantyczne przechadzki pograniczem. Kraków: Wydawnictwo Avalon, 2004.
  Google Scholar

Fryderyk Chopin natchnieniem poetów. W setną rocznicę śmierci. Opr. Krystyna Kobylańska. Warszawa: W. Galter i ska, 1949.
  Google Scholar

Fryderyk Chopin w oczach Rosjan. Antologia. Red. Grzegorz Wiśniewski. Warszawa: PIW, 2010.
  Google Scholar

Hoesick, Ferdynand. Chopin. Życie i twórczość. T. 1–3. Warszawa: Księgarnia F. Hoesicka, Kraków, G. Gebethner, 1904–1911.
  Google Scholar

Kallberg, Jeffrey. Chopin at the Boundaries: Sex, History and Musical Genre. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1996.
  Google Scholar

Kallberg, Jeffrey. Granice poznania Chopina. Płeć, historia i gatunki muzyczne, przekł. Wojciech Bońkowski. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2013.
  Google Scholar

Krawiec, Andrzej. „Pytanie o aktualność rozważań Romana Ingardena dotyczących dzieła muzycznego w świetle współczesnej fenomenologii”. Muzyka 65, nr 3 (2020): 3–20.
  Google Scholar

Lipka, Krzysztof. Entropia kultury. Sztuka w ponowoczesnej pułapce. Warszawa: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2013.
  Google Scholar

Maciąg, Kazimierz. „Naczelnym jest u nas artystą”. O legendzie Fryderyka Chopina w literaturze polskiej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010.
  Google Scholar

Pociej, Bohdan. Polskość Chopina. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2012.
  Google Scholar

Poniatowska, Irena. W kręgu recepcji i rezonansu muzyki. Szkice chopinowskie. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2013.
  Google Scholar

Przybylski, Ryszard. Cień jaskółki. Esej o myślach Chopina. Kraków: Znak, 1995.
  Google Scholar

Stróżewski, Władysław. „O pojęciach piękna”. W: Władysław Stróżewski. Istnienie i wartość, 312–335. Kraków: Znak, 1981.
  Google Scholar

Wiersze o Chopinie. Antologia i bibliografia. Opr. Edmund Słuszkiewicz. Kraków: PWM, 1964.
  Google Scholar

Żukowski, Otton Mieczysław. Fryderyk Chopin w świetle poezyi polskiej. Lwów: Zienkowicz i Chęciński, 1910.
  Google Scholar


Published
2024-03-29

Cited by

Oliferko-Storck, M. (2024). Chopin in a Landscape of Poetical Visions. Muzyka, 69(1), 133–144. https://doi.org/10.36744/m.2536

Authors

Magdalena Oliferko-Storck 

University of Bern Switzerland
https://orcid.org/0000-0002-7552-4664

Statistics

Abstract views: 79
PDF downloads: 71


License

Copyright (c) 2024 Magdalena Oliferko-Storck

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.