Chopin w pejzażu wizji poetyckich
Abstrakt
Najnowsza publikacja Ireny Poniatowskiej stanowi próbę uchwycenia tego, co w recepcji Chopina niewysławialne i transcendentne. Posługując się dopowiedzeniami sztuk pięknych oraz teoretycznymi ujęciami minionych epok, autorka podejmuje próbę holistycznej eksplikacji eterycznej poezji poświęconej Chopinowi. Stawia czytelnika przed kategoriami semantycznymi takimi jak żal, narodowość, ideał, czy estetycznymi jak piękno, zarysowując pewne cechy wspólne oraz indywidualne literackiej recepcji Chopina. Publikacja ta stanowi unikatowe, poetyckie wcielenie correspondance des arts nie mające paraleli wśród chopinologicznej literatury.
Słowa kluczowe:
poezja, Chopin, correspondance des arts, Irena PoniatowskaBibliografia
Chopin with Cherries: A Tribute in Verse. Red. Maja Trochimczyk. Los Angeles: Moonrise Press, 2010.
Google Scholar
Cieśla-Korytowska, Maria. Romantyczne przechadzki pograniczem. Kraków: Wydawnictwo Avalon, 2004.
Google Scholar
Fryderyk Chopin natchnieniem poetów. W setną rocznicę śmierci. Opr. Krystyna Kobylańska. Warszawa: W. Galter i ska, 1949.
Google Scholar
Fryderyk Chopin w oczach Rosjan. Antologia. Red. Grzegorz Wiśniewski. Warszawa: PIW, 2010.
Google Scholar
Hoesick, Ferdynand. Chopin. Życie i twórczość. T. 1–3. Warszawa: Księgarnia F. Hoesicka, Kraków, G. Gebethner, 1904–1911.
Google Scholar
Kallberg, Jeffrey. Chopin at the Boundaries: Sex, History and Musical Genre. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1996.
Google Scholar
Kallberg, Jeffrey. Granice poznania Chopina. Płeć, historia i gatunki muzyczne, przekł. Wojciech Bońkowski. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2013.
Google Scholar
Krawiec, Andrzej. „Pytanie o aktualność rozważań Romana Ingardena dotyczących dzieła muzycznego w świetle współczesnej fenomenologii”. Muzyka 65, nr 3 (2020): 3–20.
Google Scholar
Lipka, Krzysztof. Entropia kultury. Sztuka w ponowoczesnej pułapce. Warszawa: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2013.
Google Scholar
Maciąg, Kazimierz. „Naczelnym jest u nas artystą”. O legendzie Fryderyka Chopina w literaturze polskiej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010.
Google Scholar
Pociej, Bohdan. Polskość Chopina. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2012.
Google Scholar
Poniatowska, Irena. W kręgu recepcji i rezonansu muzyki. Szkice chopinowskie. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2013.
Google Scholar
Przybylski, Ryszard. Cień jaskółki. Esej o myślach Chopina. Kraków: Znak, 1995.
Google Scholar
Stróżewski, Władysław. „O pojęciach piękna”. W: Władysław Stróżewski. Istnienie i wartość, 312–335. Kraków: Znak, 1981.
Google Scholar
Wiersze o Chopinie. Antologia i bibliografia. Opr. Edmund Słuszkiewicz. Kraków: PWM, 1964.
Google Scholar
Żukowski, Otton Mieczysław. Fryderyk Chopin w świetle poezyi polskiej. Lwów: Zienkowicz i Chęciński, 1910.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 187PDF downloads: 28
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Oliferko-Storck
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.