Musical Life at the Canons Regular Church of St George in Warsaw in Light of the Accounts Book of the Guardian Angels Confraternity (1743–1771)

Peer-reviewed

Jolanta Bujas-Poniatowska


Jagiellonian University, Kraków (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-0133-645X

Abstract

One hitherto unknown centre of musical activity in eighteenth-century Warsaw was the now non-existent Canons Regular church of St George on Świętojerska Street. St George’s was the meeting place for the Confraternity of the Guardian Angels, consisting mostly of merchants, which was founded in 1707 or before. The brotherhood’s book of accounts for 1746–71, previously not studied in depth, allows us to draw conclusions concerning not only the organisation itself, but also the funds that it assigned to music. This article analyses the book’s records in order to reconstruct a picture of music-making at St George’s under the aegis of the confraternity. The analysis divides the expenditure into funds for the ensemble, the trumpeters and the timpanists; there are also individual entries relating to the organist’s fees and the purchase of hymn books. The ensemble employed by the confraternity was probably either assembled from Warsaw musicians or else a permanent group of the Canons Regular at St George’s. The ensemble, typically made up of eleven musicians, performed mainly at fairs held on the feast days of SS Philip and James, St Stanislaus, SS Peter and Paul, the Visitation of Mary, St Michael, and the Holy Guardian Angels. The four trumpeters and the timpanists, on the other hand, were hired to perform during processions. The recorded expenditure includes the musicians’ fees, probably paid in cash, as well as amounts paid for their food; the sums range from small to quite substantial.

The article is accompanied by a chronological list of music-related expenses itemised in the accounts book, together with the names of the feasts embellished by music from the ensemble, the timpanists and the trumpeters.


Keywords:

Guardian Angels Confraternity, Canons Regular, eighteenth-century musical culture, Warsaw’s ensembles

Buba, Jan, Anna Szweykowska, Zygmunt M. Szweykowski. „Kultura muzyczna u pijarów w XVII i XVIII wieku (dokończenie)”. Muzyka 10, nr 3 (1965): 20–32.
  Google Scholar

Bujas-Poniatowska, Jolanta. „Śpiew kapeli w kościele czerwińskim w pierwszej połowie XIX wieku”. Creare et Cantare 2 (2022): 213–232.
  Google Scholar

Cendrowicz, Bazyli Jarosław. „Kultura muzyczna warszawskiego konwentu paulinów w latach 1661–1819”. Dissertationes Paulinorum 9 (1996): 103–128.
  Google Scholar

Chyła, Dariusz. „Sieć i wezwania bractw religijnych w archidiakonatach włocławskim i kruszwickim w XVII–XVIII wieku w świetle wizytacji”. W: Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII wieku), red. Dominika Burdzy, Beata Wojciechowska, 183–195. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2014.
  Google Scholar

Dzieje klasztoru w Czerwińsku. Red. Edward Olbromski. Lublin: Lubelska Oficyna Wydawnicza, Polskie Towarzystwo Historyczne 1997.
  Google Scholar

Flaga, Jerzy. Bractwa religijne w Rzeczpospolitej w XVII i XVIII wieku. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2004.
  Google Scholar

Folwarski, Henryk. „Poczet opatów kanoników regularnych w Czerwińsku”. Nasza Przeszłość 7 (1957): 5–31.
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1957.6.5-81   Google Scholar

Gach, Piotr Paweł. „Kasaty klasztorów kanonickich w XIX stuleciu”. W: Kanonicy Regularni Laterańscy w Polsce: studia z dziejów Kongregacji Krakowskiej XV–XIX wieku, red. Zbigniew Jakubowski, 73–98. Kraków: [b.wyd.] 1975.
  Google Scholar

Godek, Andrzej Edward. „Bractwo Ubóstwa Chrystusowego przy kościele pw. św. Floriana w Krakowie w latach 1501–1949”. W: Christus vincit. Księga dedykowana Biskupowi Edwardowi Frankowskiemu w 80. rocznicę urodzin, red. Mariusz Krzysztofiński, Józef Wołczański, 253–275. Stalowa Wola–Kraków: Urząd Miasta Stalowej Woli–Fundacja Uniwersytecka, 2017.
  Google Scholar

Jabłońska, Anna. „Księgi siedemnastowiecznych bractw z Trzemeszna”. W: Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII wieku), red. Dominika Burdzy, Beata Wojciechowska, 207–220. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2014.
  Google Scholar

Kęder, Wojciech. „Bractwa religijne na Jasnej Górze w XVII–XVIII wieku”. W: Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII wieku), red. Dominika Burdzy, Beata Wojciechowska, 197–206. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2014.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Rękopisy muzyczne z biblioteki opactwa Kanoników Regularnych w Czerwińsku”. Muzyka 33, nr 2 (1988): 65–102.
  Google Scholar

Martyrologium romanum, http://www.liturgialatina.org/martyrologium/35.htm, dostęp 13 II 2023.
  Google Scholar

Mączyński, Ryszard. Muzyka i teatr. W kręgu kultury zakonnej Warszawy XVII–XIX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.
  Google Scholar

Mączyński, Ryszard. Ulice Nowego Miasta. Warszawa: Veda, 1998.
  Google Scholar

Mądry, Alina. Barok. Część druga 1697–1795. Warszawa: Sutkowski Edition, 2013 (= Historia Muzyki Polskiej 3).
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. „Muzyka w sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej”. W: Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, 44–75. Kraków: Musica Iagellonica, 2016.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. „O kulturze muzycznej u sióstr norbertanek w Imbramowicach na podstawie kroniki klasztornej (1703–1741)”. W: Almanach muzykologii krakowskiej: 1911–2011, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Andrzej Sitarz, 396–417. Kraków: Musica Iagellonica, 2016.
  Google Scholar

Pietrzkiewicz, Iwona. Biblioteka kanoników regularnych w Krakowie w XV i XVI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2003.
  Google Scholar

Prosnak, Jan. Kultura muzyczna Warszawy XVIII wieku. Kraków: PWM, 1955.
  Google Scholar

Stawski, Marek. „Prepozytura czerwińskiego opactwa kanoników regularnych pw. św. Jerzego w Warszawie”. W: Klasztor w mieście średniowiecznym i nowożytnym, red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, 401–406. Wrocław–Opole: Pracownia Badań nad Dziejami Zakonów i Kongregacji Kościelnych „Larhcor”, 2000.
  Google Scholar

Szylar, Anna. „Bractwa religijne przy klasztorach żeńskich w XVII i XVIII wieku”, w: Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII wieku), red. Dominika Burdzy, Beata Wojciechowska, 167–182. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2014.
  Google Scholar

Tracz, Szymon. Bractwa religijne w dekanacie żywieckim (1598–1772). Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2005.
  Google Scholar

Żórawska-Witkowska, Alina. „Repertuar muzyczno-teatralny na warszawskim dworze Augusta III (w świetle nowych badań)”. W: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, 209–224. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich, Biblioteka Narodowa, 2003.
  Google Scholar


Published
2023-10-17

Cited by

Bujas-Poniatowska, J. (2023). Musical Life at the Canons Regular Church of St George in Warsaw in Light of the Accounts Book of the Guardian Angels Confraternity (1743–1771). Muzyka, 68(3), 123–134. https://doi.org/10.36744/m.2082

Authors

Jolanta Bujas-Poniatowska 

Jagiellonian University, Kraków Poland
https://orcid.org/0000-0002-0133-645X

Statistics

Abstract views: 104
PDF downloads: 76


License

Copyright (c) 2023 Jolanta Bujas-Poniatowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)