The Discovery at Poznań University Library of Missing Parts for Four Vocal Pieces by Grzegorz Gerwazy Gorczycki and Three Others Attributed to Him

Magdalena Walter-Mazur


Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6174-1481

Abstract

The research recounted in this paper was triggered by the discovery, among the music manuscripts held at Poznań University Library, of missing parts from four vocal works by Grzegorz Gerwazy Gorczycki (Tota pulchra es Maria, Regina caeli laetare I, Sancte Deus, sancte fortis, Laetare Ierusalem) and three others attributed to him (Ave Filia Dei Patris, Haec dies, quam fecit, Magnificet Te Domine). The manuscript under study (MS 7641), consisting of nine folios containing fragments of Canto and Alto partbooks, turned out to belong to the so-called ‘Rorantists’ books’, that is, a manuscript now bearing the shelf mark Kk.I.7 which in 1982 was returned to the Archives of Kraków Cathedral Chapter, having previously been held in the Provincial State Archive in Kraków. The folios discovered in Poznań had probably become separated from the Kraków manuscript by the 1880s, since Józef Surzyński notes in Monumenta Musices Sacrae in Polonia (vol. 2, 1887) that the Alto part was missing from some sources of Gorczycki’s works. Manuscript 7641 was transported (probably with other music sources formerly belonging to the Rorantists’ chapel, borrowed by Adolf Chybiński in the early twentieth century) from Kraków to Lviv and back, and later to Poznań. There it was accidentally separated from the rest of the Kraków collection, with the result that it was not returned to Kraków Cathedral Chapter in 1983. The discovery of a source for the missing parts makes it possible to look at Gorczycki’s vocal works from a new perspective, with regard to both his reconstructed works and those that have been published in incomplete form. Possible questions concern the relationship between Pękalski’s copy and the original and whether Gorczycki’s contrapuntal style was really as ‘Palestrinian’ as Surzyński suggests. The present paper is only a modest prolegomenon to the study of these issues.


Keywords:

Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Józef Surzyński, Adolf Chybiński, eighteenth-century Polish music, the ‘Rorate’ manuscripts, Poznań University Library, Palestrina style, Baroque a cappella music

Bebak, Marek. „Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 111–116.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.516   Google Scholar

Bebak, Marek. „Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych”, Muzyka 62, nr 2 (2017): 21–34.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. Grzegorz Gerwazy Gorczycki (+1734). (Przyczynek do historii muzyki w Krakowie.) I. Życie – działalność – dzieła. Poznań: drukarnia „Ostoja”, 1928.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. „X. Grzegorz Gerwazy Gorczycki na czele kapeli katedralnej w Krakowie (1698–1734)”. Muzyka Kościelna 2, nr 1–2 (1927): 2–11, 31–37.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. „Stosunki muzyczne w katedrze wawelskiej za czasów G.G. Gorczyckiego”. Muzyka Kościelna 2, nr 3–7/8 (1927): 52–61, 80–83, 104–107, 123–126, 151–156.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. „Twórczość G.G. Gorczyckiego. Bibliografia dzieł”. Muzyka Kościelna 2, nr 9, 10, 12 (1927): 169–172, 192–195, 226–230.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. Nowe materjały do dziejów królewskiej kapeli rorantystów w kaplicy zygmuntowskiej na Wawelu. Lwów: [b.wyd.], 1925.
  Google Scholar

Gorczycki, Grzegorz Gerwazy. 6 motetów. Wyd. Zygmunt M. Szweykowski. Kraków: PWM 1986 (= Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej 78).
  Google Scholar

Gorczycki, Grzegorz Gerwazy. Opera omnia. Wyd. Karol Mrowiec, Alicja Wardęcka-Gościńska. T. I. Kraków–Warszawa: Musica Iagellonica–Instytut Sztuki PAN, 2009 (= Monumenta Musicae in Polonia).
  Google Scholar

Grzegorz Gerwazy Gorczycki. Studia I. Katalog tematyczny. Opr. Alicja Wardęcka-Gościńska, red. Zygmunt M. Szweykowski. Kraków: Musica Iagellonica, 1986.
  Google Scholar

Monumenta Musices Sacrae in Polonia. Kompozycye kościelne wzorowych mistrzów muzycznych z epoki klasycznej w Polsce. Wyd. Józef Surzyński. T. 1. Poznań: Nakładem i drukiem Jarosława Leitgebra, 1885.
  Google Scholar

Monumenta Musices Sacrae in Polonia. Kompozycye kościelne wzorowych mistrzów muzycznych z epoki klasycznej w Polsce. Wyd. Józef Surzyński. T. 2. Poznań: Nakładem i drukiem Jarosława Leitgebra, 1887.
  Google Scholar

Piekarski, Michał. Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944. Warszawa: Aspra, 2017.
  Google Scholar

Przybylski, Tadeusz. „Romaniszyn, Bronisław Ignacy”. W: Polski Słownik Biograficzny. T. 31, 584–586. Wrocław–Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich–Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1988–89.
  Google Scholar

Répertoire International des Sources Musicales, https://opac.rism.info, dostęp 11 I 2023.
  Google Scholar

Surzyński, Józef. „Matka Boska w muzyce Polskiej”. W: Księga pamiątkowa Maryańska ku czci pięćdziesięciolecia ogłoszenia Dogmatu o Niepokalanem Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. T. 1, 161–181. Lwów: Księgarnia Polska, 1905.
  Google Scholar

Surzyński, Józef. Matka Boska w muzyce Polskiej. Kraków: nakładem autora, 1905.
  Google Scholar

Urban, Jacek. „Biblioteka kapitulna na Wawelu”. Rocznik Biblioteki Kraków 2017, http://www.rocznik.biblioteka.krakow.pl/rbk2017/jacek-urban-biblioteka-kapitulna-na-wawelu/, dostęp 2 II 2023.
  Google Scholar

Zbiory muzyczne proweniencji wawelskiej. Opr. Elżbieta Głuszcz-Zwolińska. Zesz. 1–6. Kraków: PWM, 1969–83 (= Musicalia Vetera. Katalog tematyczny rękopiśmiennych zabytków dawnej muzyki w Polsce 1).
  Google Scholar


Published
2023-10-17

Cited by

Walter-Mazur, M. (2023). The Discovery at Poznań University Library of Missing Parts for Four Vocal Pieces by Grzegorz Gerwazy Gorczycki and Three Others Attributed to Him . Muzyka, 68(3), 23–49. https://doi.org/10.36744/m.2073

Authors

Magdalena Walter-Mazur 

Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0002-6174-1481

Statistics

Abstract views: 84
PDF downloads: 79


License

Copyright (c) 2023 Magdalena Walter-Mazur

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)