The Polonaise in A Minor ‘Farewell to the Fatherland’: Between Legend and History
Abstract
Universally considered as a piece by Michał Kleofas Ogiński, Polonaise in A Minor ‘Les Adieux à la Patrie’ (‘Farewell to the Fatherland’) is extremely popular and commonly recognisable in Poland. It is present in the collective imagination, which has fuelled the rise of various myths. One of those myths concerns the time and circumstances of the work’s origin. It was supposedly written in 1794 after the fall of the Kościuszko Uprising led to Ogiński’s emigration. There are no sources, however, to confirm this scenario. Nor can we accept the common view that the title ‘Les Adieux à la Patrie’ is somehow related to the prince’s biography, since it first appears (in its Polish or French version) only in editions published around 1860, more than a quarter of a century after the composer’s death. The French heading was most likely invented for the needs of Antoni Kocipiński’s Kyiv edition (1859), whereas its Polish translation was first used by the Warsaw publisher Józef Kaufmann (not earlier than 1860). As we have no autograph of this work, its hypothetical history can only be reconstructed on the basis of surviving editions. Ogiński’s name is first mentioned in the context of the Polonaise in A Minor in a study by Ignacy Feliks Dobrzyński published by Rudolf Friedlein (Warsaw, ca 1855). The earliest known version of the piece, found in the print Marche triomphale suivie d’un Polonaise nationale (ca 1831), is signed with the name of Kasper Napoleon Wysocki, and it is to him that the polonaise ought to be attributed. If this first version is compared with arrangements created approximately three decades later, two main directions of the work’s transformation can be distinguished: one originating with Dobrzyński, the other – with Kocipiński. The latter was continued, with more alterations, by other publishers who printed this piece under the title of ‘Farewell to the Fatherland’.
Keywords:
polonaise, Michał Kleofas Ogiński, Kasper Napoleon Wysocki, Ignacy Feliks DobrzyńskiReferences
XIV polonezów na fortepian kompozycyi księcia Michała Ogińskiego. Wydanie nowe, przejrzane i poprawione pod względem rytmicznym, metrycznym i ortograficznym… przez Ig. F. Dobrzyńskiego. Warszawa: R. Friedlein [ok. 1855].
Google Scholar
Bełza, Igor. Michał Kleofas Ogiński. Przekł. Stefan Prus-Więckowski. Kraków: PWM, 1966.
Google Scholar
Burhardt, Stefan. Polonez: Katalog tematyczny. T. 2, 1792–1830, red. Maria Prokopowicz, Andrzej Spóz. Kraków: PWM, 1976.
Google Scholar
Byczkowska-Sztaba, Jolanta. „Michał Kleofas Ogiński, zbiór po kompozytorze: rękopisy i druki muzyczne oraz inne dokumenty przechowywane w Rosyjskim Państwowym Archiwum Akt Dawnych”. W: Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej: XIX wiek i początek XX stulecia: studia, szkice i materiały, red. Renata Suchowiejko, 667–700. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2022.
Google Scholar
C.F. Whistling’s Handbuch der musikalischen Literatur. Red. Adolph Hofmeister. Wyd. 3. Cz. 2. Leipzig: Friedrich Hofmeister, 1844.
Google Scholar
Chechlińska, Zofia. Romantyzm. Cz. 1, 1795–1850. Warszawa: Sutkowski Edition, 2013 (= Historia Muzyki Polskiej 5).
Google Scholar
Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Wysocki Kasper Napoleon”. W: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 12, 282. Kraków: PWM, 2012.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800. Kraków: PWM, 1949.
Google Scholar
Dorabialska, Helena. Polonez przed Chopinem. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1938.
Google Scholar
Gołąb, Maciej. Mazurek Dąbrowskiego. Muzyczne narodziny hymnu. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2021.
Google Scholar
Gromek, Monika, Grażyna Kilbach. Lekcja muzyki. Podręcznik do muzyki dla klasy siódmej szkoły podstawowej. Warszawa: Nowa Era, [2020].
Google Scholar
Helman, Zofia. Roman Palester: twórca i dzieło. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
Google Scholar
Jachimecki, Zdzisław. „Muzyka polska od roku 1796 do roku 1863”. W: Polska, jej dzieje i kultura od czasów najdawniejszych do chwili obecnej, red. Stanisław Lam. T. 3, 633–672. Warszawa: Księgarnia Trzaski, Everta i Michalskiego, 1927.
Google Scholar
Jachimecki, Zdzisław. Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej. T. 1, Od Bogurodzicy do Chopina włącznie. Cz. 2. Kraków: Księgarnia Stefana Kamińskiego, 1948.
Google Scholar
Katalog zbiorów Ludwika Gocla: Powstanie Listopadowe i Wielka Emigracja. T. 1, Księgozbiór, opr. Stanisław Ciepłowski. Warszawa: Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 1976.
Google Scholar
Les Adieux a la Patrie. Polonaise célebre par le Prince Michel Ogiński. Kijów: A. Kocipiński, [1859].
Google Scholar
Mała encyklopedia muzyki. Red. Stefan Śledziński. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968.
Google Scholar
Michał Kleofas Ogiński. Polonezy: opracowanie na cztery ręce lub dwa fortepiany = Polonaises: Arranged for Piano Four Hands or Two Pianos. Wyd. Marek Toporowski. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2021.
Google Scholar
Mlekicka, Marianna. Wydawcy książek w Warszawie w okresie zaborów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1987.
Google Scholar
Moll, Lilianna M. „Reiss Józef ”. W: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 8, 358–360. Kraków: PWM, 2004.
Google Scholar
M[orawski], J[erzy]. „Ogiński Michał Kleofas”. W: Słownik muzyków polskich, red. Józef Chomiński. T. 2, 84–86. Kraków: PWM, 1967.
Google Scholar
Musikhaus André / Unser Notenarchiv. http://archiv.musik-andre.de/archiv.php, dostęp 29 V 2023.
Google Scholar
Leanid Nestsyarchuk. Mikhail Klyeafas Ahinski: Litsvin, Patryyot, Tvortsa. Brest: Brest’kaâ drukarnâ, 2015.
Google Scholar
Nowak-Romanowicz, Alina. „Dobrzyński Ignacy Feliks”. W: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 2, 421–426. Kraków: PWM, 1984.
Google Scholar
Nowak-Romanowicz, Alina. Klasycyzm. Warszawa: Sutkowski Edition, 1995 (= Historia Muzyki Polskiej 4).
Google Scholar
Nowak-Romanowicz, Alina. „Muzyka polskiego Oświecenia i wczesnego Romantyzmu”. W: Z dziejów polskiej kultury muzycznej. T. 2, Od Oświecenia do Młodej Polski, 9–152. Kraków: PWM, 1966.
Google Scholar
Ogiński, Michał Kleofas. Listy o muzyce. Przekł. Zespół tłumaczy PWM, opr. Tadeusz Strumiłło. Kraków: PWM, 1956.
Google Scholar
Poliński, Aleksander. Dzieje muzyki polskiej w zarysie. Lwów–Warszawa: Wydawnictwo Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych–E. Wende i Spółka, 1907.
Google Scholar
Pożegnanie Ojczyzny. https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%BCegnanie_Ojczyzny, dostęp 29 V 2023.
Google Scholar
Pożegnanie Ojczyzny. Polonez skomponowany na fortepian przez księcia Michała Ogińskiego. Warszawa: J. Kaufmann i Spółka, [1860].
Google Scholar
Reiss, Józef. Mała encyklopedia muzyki. Red. Stefan Śledziński. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe, 1960.
Google Scholar
Reiss, Józef. „Michał Kleofas Ogiński (1765–1833)”. Poradnik Muzyczny 3, nr 12 (1949): 2–4.
Google Scholar
Reiss, Józef. Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, szkic historycznego rozwoju na tle przeobrażeń społecznych. Kraków: T. Gieszczykiewicz, 1946.
Google Scholar
Sieradz, Halina. „Ogiński Michał Kleofas”. W: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. T. 7, 150–152. Kraków: PWM, 2002.
Google Scholar
Suchowiejko, Renata. „Ogiński Michał Kleofas / Oginskii Mihail’ Kleofas (1765–1833), polityk, dyplomata, działacz emigracyjny i kompozytor”. https://www.polskipetersburg.pl/hasla/oginski-michal-kleofas, dostęp 29 V 2023.
Google Scholar
Śpiewajmy Polskę. „Polonez Pożegnanie ojczyzny”. http://spiewajmypolske.pl/utwory/polonez-pozegnanie-ojczyzny/, dostęp 29 V 2023.
Google Scholar
Śpiewajmy Polskę! Warszawskie dzieci i inne pieśni: 30 pieśni na chór mieszany. Zesz. 5, opr. Sebastian Szymański. Kraków: PWM, 2020.
Google Scholar
Winnicki, Zdzisław Julian. Szkice i obrazki zaniemeńskie. Wrocław: Stowarzyszenie „Wspólnota polska”, Oddział Dolnośląski, 2000.
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 6216PDF downloads: 804
License
Copyright (c) 2023 Agnieszka Leszczyńska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Agnieszka Leszczyńska, Emanuel Wurstisen, his Tablature and Links to Poland. Lute Music with Medicine in the Background , Muzyka: Vol. 65 No. 2 (2020)
- Agnieszka Leszczyńska, Polonaise in A Minor ‘Farewell to the Fatherland’: Between Legend and History. A Postscript , Muzyka: Vol. 69 No. 2 (2024)