Polonez a-moll „Pożegnanie ojczyzny”: między legendą a rzeczywistością. Postscriptum
Abstrakt
Komunikat stanowi komentarz do artykułu Wojciecha Gurgula (Muzyka 2024 nr 1), w którym autor wskazując na trzy gitarowe opracowania poloneza a−moll z l. 1829−37, dowodzi, że twórcą kompozycji nie mógł być Kasper Napoleon Wysocki. Zgadzając się z tą konstatacją, wyjaśniam powody, dla których podtrzymuję wcześniejszą tezę (Muzyka 2023 nr 3), że utworu tego nie napisał Michał Kleofas Ogiński. Jednym z argumentów przeciwko jego autorstwu jest to, że polonez a-moll odbiega pod względem struktury od innych kompozycji tego gatunku przezeń napisanych.
Słowa kluczowe:
polonez, Michał Kleofas Ogiński, Kasper Napoleon Wysocki, Andriej SychraBibliografia
Gurgul, Wojciech. „O gitarowych opracowaniach poloneza a-moll «Pożegnanie ojczyzny» pochodzących z pierwszej połowy XIX wieku”. Muzyka 69 nr 1 (2024): 119–132.
Google Scholar
Leszczyńska, Agnieszka. „Polonez a-moll «Pożegnanie ojczyzny»: między legendą a rzeczywistością”. Muzyka 68, nr 3 (2023): 3–22.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2072
Google Scholar
Libiszowska, Zofia, Alina Nowak-Romanowicz. „Ogiński Michał Kleofas”. W: Polski Słownik Biograficzny. T. 23, 630−636. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.
Google Scholar
Ogiński, Michał Kleofas. Listy o muzyce. Przekł. Zespół tłumaczy PWM, opr. Tadeusz Strumiłło. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1956.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 220PDF downloads: 114
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Leszczyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Leszczyńska, Polonez a-moll „Pożegnanie Ojczyzny”: między legendą a rzeczywistością , Muzyka: Tom 68 Nr 3 (2023)
- Agnieszka Leszczyńska, Emanuel Wurstisen, jego tabulatura i ich związki z Polską. Muzyka lutniowa z medycyną w tle , Muzyka: Tom 65 Nr 2 (2020)