Choral Editions of Polish Christmas Carols Published Abroad during World War II
Marcin Łukasz Mazur
(Poland)
Abstract
Choirs and vocal ensembles sprang up in many places where Poles lived or stayed during the war and military occupation of Poland. It was for their needs that songbooks comprising arrangements of Polish Christmas carols for unaccompanied choir were published in exile. The present paper is dedicated to these songbooks.
A Polish junior and senior high school named after Cyprian Kamil Norwid operated in 1940–46 at Villard-de-Lans near Grenoble. For the needs of the school choir, led by mathematician Ernest Berger (1904–58), the school’s director, his edition of Zbiór pieśni kościelnych [A collection of church songs] was published in 1941 at Villard de Lans.
Rudolf Rygiel (1910–86), a soldier in the 1939 Polish defensive war, reached France in 1940, where he became an active member of the resistance movement, as well as working as a conductor and composer. In 1941 he published the third fascicle of Echo ojczyste [Fatherland echo], which comprised twenty-three carols for male unaccompanied choir.
The Polish Army Choir, one of the main Polish ensembles in the UK, founded in 1940, collaborated with, among others, Henryk Hosowicz (1910–69), who published for the needs of this ensemble two collections of Christmas carols for 4-part male unaccompanied choir: 16 kolęd [16 carols] (1940) and 50 kolęd [50 carols] (1942).
An extensive Zbiór pieśni polskich [Collection of Polish songs] (ed. Juliusz Leo, 1901–62) was published in 1944 in Jerusalem under the imprint of the Polish Ministry of Religious Affairs and Public Education (in exile). It contains 180 works: 150 secular and 30 sacred pieces. In December 1945 the Second Polish Corps publishing section printed a collection of carols for male unaccompanied choir in pre-war arrangements by Kazimierz Garbusiński and Gerard Płachetko. Second lieutenant Feliks Kapała (b. 1909), veteran of the Battle of the Bzura and subsequently a POW at Oflag VIIA Murnau, is the author of Kolędy polskie [Polish carols] (1945), a set of 25 variously scored carols. Composer Szymon Laks (1901–83), an Auschwitz prisoner during the war, had his Pięć kolęd [Five carols] published, already after World War II, by the Union of Polish Music and Theatre Clubs in France.
My discussion of the above-listed choral editions of Christmas carols is a contribution to the history of Polish music traditions.
Keywords:
Christmas carols, choir, songbook, World War IIReferences
Berger, Ernest W. Zbiór pieśni kościelnych. Villard-de-Lans: Gimnazjum i Liceum im. Cypriana Norwida, 1941.
Google Scholar
Brzoza, Czesław. „Z dziejów Obozu Polskich Oficerów w Murnau (1945–1947)”. W: Myśl i polityka. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Jackowi Marii Majchrowskiemu, red. Bogdan Szlachta, 7–22. Kraków: Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2011.
Google Scholar
Chłap-Nowakowa, Justyna. „Polacy w Jerozolimie podczas II wojny światowej. Jak święte miasto stało się drugim po Londynie centrum polskiej diaspory?”, https://twojahistoria.pl/2017/12/31/polska-kolonia-w-jerozolimie-jak-swiete-miasto-stalo-sie-drugim-po-londynie-centrum-polskiej-wojennej-diaspory/, dostęp 26 VIII 2021.
Google Scholar
Flasza, Tomasz. 50 Najwięcej używanych kolęd. Kraków: [b.wyd.], [ok. 1930].
Google Scholar
Garbusiński, Kazimierz. 100 kolend: na chór 3 i 4 głosowy męski a capella. Warszawa: Gebethner i Wolff, [1922].
Google Scholar
Garbusiński, Kazimierz, Gerard Płachetko. Kolędy na chór 3 i 4 głosowy męski. Bari: Sekcja Wydawnicza 2 Korpusu, 1945.
Google Scholar
Hosowicz, Henryk. 16 kolęd na chór męski. Szkocja: Wydawnictwo Referatu Kulturalno-Oświatowego I. Brygady Strzeleckiej, 1940.
Google Scholar
Hosowicz, Henryk. 50 kolend na chór męski. Szkocja: Chór Wojska Polskiego, 1942.
Google Scholar
Hosowicz, Henryk. Śpiewnik obozowy No 2. Węgry: American Commission for Polish Relief, 1940.
Google Scholar
Jasiński, Zenon. Mały leksykon nadolziański. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, 1990.
Google Scholar
Kapała, Feliks. Kolendy polskie. Murnau: Drukarnia O.P.O. w Murnau, 1945.
Google Scholar
Laks, André. „O moim ojcu Szymonie Laksie”, https://www.dwutygodnik.com/artykul/184-o-moim-ojcu-szymonie-laksie.html, dostęp 26 VIII 2021.
Google Scholar
Laks, Szymon. Gry oświęcimskie. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 1998.
Google Scholar
Laks, Szymon. Pięć kolęd. Paryż: [b.wyd.] [1945].
Google Scholar
Leo, Juliusz Wit. Historia rodziny Leo. Kopenhaga: nakładem autora, 1996.
Google Scholar
Leo, Juliusz. Zbiór pieśni polskich. Jerozolima: Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, 1944.
Google Scholar
Łepkowski, Tadeusz. Wolna szkoła polska w okupowanej Francji. Warszawa: PWN, 1990.
Google Scholar
Mazur, Marcin Łukasz. „Polskie kolędy na obczyźnie”. Kombatant. Biuletyn Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych 19, nr 12 (2020): 16–19.
Google Scholar
Mazur, Marcin Łukasz, Włodzimierz Sołtysik. 100 kolęd na 2 i 3 głosy równe. Warszawa: Triangiel, 2013.
Google Scholar
Morcinek, Gustaw. „Wspomnienie o Erneście Bergerze”. Orka. Tygodnik Społeczno-Literacki 2, nr 30 (1958): 4–5.
Google Scholar
Nowowiejski, Feliks. Dwanaście kolęd na chór mieszany. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1928.
Google Scholar
Piekarski, Stanisław. Polskie teatry jenieckie w Niemczech 1939–1945. Warszawa: MON, 2001.
Google Scholar
Płachetko, Gerard. Sześć kolend: na chór męski. Kraków: Związek Chórów Kościelnych, [1933].
Google Scholar
Rygiel, Rudolf. 3 Echo ojczyste. Pieśni w układzie na 4-głosowy chór męski. Francja: [b.wyd.], 1941.
Google Scholar
Valentin-Stączek, Ewa. Villardczycy: Życiorysy. Wrocław: Amia, 2005.
Google Scholar
Węcowski, Jan. Kolędować Małemu. Warszawa: Fan Media, 1992.
Google Scholar
Ziółkowska, Helena. „Rudolf Rygiel nie żyje”. Głos Nauczyciela [Chicago] 2, nr 1 (1987): 18.
Google Scholar
Authors
Marcin Łukasz MazurPoland
Statistics
Abstract views: 288PDF downloads: 229
License
Copyright (c) 2022 Marcin Łukasz Mazur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.