Nowe dane o twórcach symfonii w Polsce przełomu XVIII i XIX wieku

Recenzowany

Kamil Stepan


Kraków (Polska)

Abstrakt

Tekst przedstawia kolejne nowe dane o siedmiu spośród tych kompozytorów polskich przełomu XVIII/XIX w., którzy w swym dorobku pozostawili symfonie. Głównym źródłem prezentowanych informacji są księgi metrykalne z różnych archiwów kościelnych (diecezjalnych i parafialnych) i państwowych i inne archiwalia. Źródła te pozwoliły osadzić w czasie i miejscu działalność kompozytorów o nieznanych dotąd życiorysach, a także uzupełnić znane już częściowo biografie. Prócz nowych danych biograficznych artykuł zawiera informacje o nieznanych dotąd rękopisach dzieł omawianych w nim twórców.


Słowa kluczowe:

symfonia, kapele kościelne, biografie, Wojciech Dankowski, Jan Korsak, Franciszek Lessel, Wincenty Lessel, Franciszek Matuszkiewicz, Aleksander Rodowski, Jan Kanty Wygrzywalski, Józef Wygrzywalski, Henryk Opieński

Fatalski, Tomasz. „«Podług mojej metryki jest już ze mnie dobrze stare chłopisko». Odnaleziona metryka chrztu Wincentego Lessla”, Muzyka 68, nr 2 (2023): 119–126, doi.org/10.36744/m.1774.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.1774   Google Scholar

Godek, Andrzej Edward. „Zarys działalności Kapeli Akademickiej przy kościele św. Anny w Krakowie w latach 1748–1800”. Muzyka 65, nr 1 (2020): 38–56, doi.org/10.36744/m.286.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.286   Google Scholar

Jochymczyk, Maciej. „Repertuar kapeli oo. dominikanów w Gidlach w świetle aktualnych badań ze szczególnym uwzględnieniem źródeł osiemnastowiecznych”. W: Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, 76–112. Kraków: Musica Iagellonica, 2016 (= Acta Musicologica Universtitatis Cracoviensis 31).
  Google Scholar

Kronika Gimnazjum w Bochni 1817–1904, wyd. Agnieszka Gicała, Zofia Sitko. Kraków: Archiwum Narodowe, 2017.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. Papiery muzyczne po kapeli klasztoru panien benedyktynek w Staniątkach. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1984 (= Silva Medii et Recentoris Aaevii 10).
  Google Scholar

Opieński, Henryk. „Symfonje A. Dankowskiego i J. Wańskiego”. Kwartalnik Muzyczny 4, nr 16 (1932): 685–692.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. „Muzyka w sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej”. W: Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, 44–75. Kraków: Musica Iagellonica, 2016 (= Acta Musicologica Universtitatis Cracoviensis 31).
  Google Scholar

Rudnicka-Kruszewska, Hanna. Wincenty Lessel. Szkic biograficzny na podstawie listów do syna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
  Google Scholar

Słownik biograficzny teatru polskiego, red. Zbigniew Raszewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973.
  Google Scholar

Słownik muzyków polskich, red. Józef M. Chomiński. T. 1–2. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1964, 1967.
  Google Scholar

Sowiński, Wojciech. Słownik muzyków polskich dawnych i nowoczesnych. Paryż: nakładem autora, 1874.
  Google Scholar

Stepan, Kamil. „Nowe dane biograficzne o twórcach symfonii w Polsce przełomu XVIII i XIX wieku”. Muzyka 69, nr 1 (2024): 85–103, doi.org/10.36744/m.2533.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2533   Google Scholar

Węcowski, Jan. „Z dziejów XVIII-wiecznej kapeli w Szalowej”. Z Dziejów Muzyki Polskiej 7 (1964): 55–63.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-03-25

Cited By / Share

Stepan, K. (2025). Nowe dane o twórcach symfonii w Polsce przełomu XVIII i XIX wieku. Muzyka, 70(1), 103–120. https://doi.org/10.36744/m.4280

Autorzy

Kamil Stepan 

Kraków Polska

Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Kamil Stepan

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.