Fantazje na tematy narodowe Augusta Fryderyka Duranowskiego i Franciszka Lessla. Studium zapożyczeń i muzycznego naśladownictwa
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest trzem fantazjom na tematy narodowe: Pot-pourris C-dur op. 10 i B-dur op. 11 A.F. Duranowskiego oraz Pot-pourri B-dur op. 12 F. Lessla. W toku analizy wykazano pokrewieństwo dzieł obu twórców w zakresie doboru materiału tematycznego, schematu formalnego i charakterystycznych rozwiązań kompozytorskich. Zebrane przesłanki historyczno-analityczne pozwoliły wysnuć hipotezę na temat chronologii powstania utworów. W badaniu skorzystano z teoretycznych ujęć fantazji C. Czernego. Zarysowano też kontekst przemian warszawskiego i europejskiego życia koncertowego początku XIX wieku.
Słowa kluczowe:
muzyka polska, XIX wiek, fantazja na tematy narodowe, potpourri, styl brillant, zapożyczenie muzyczne, naśladownictwo muzyczne, August Fryderyk Duranowski, Franciszek Lessel, Carl CzernyBibliografia
Burkholder, J. Peter. „Borrowing”. Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.52918, dostęp 25 I 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.52918
Google Scholar
Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Duranowski, August Fryderyk”. W: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska. T. 2, 484. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984.
Google Scholar
Eklund, Jennifer L. „Ferdinand Ries and the Concerted Fantasy”. Praca magisterska, California State University, Long Beach, 2010.
Google Scholar
Goldberg, Halina. „Narodowość i narracja w polskich fantazjach muzycznych pierwszej połowy XIX wieku”. W: Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku, red. Wojciech Nowik, 275–295. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, 2006.
Google Scholar
Goldberg, Halina. O muzyce w Warszawie Chopina. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016.
Google Scholar
Hagels, Bert. „Bernhard Romberg (1767–1841)”. http://www.bert-hagels.de/RombergB.htm, dostęp 25 I 2025.
Google Scholar
Lamb, Andrew. „Potpourri”. Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22189, dostęp 25 I 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22189
Google Scholar
Nowak-Romanowicz, Alina. „Polskie fantazje fortepianowe doby przedchopinowskiej”. W: Studia musicologia. Aesthetica – theoretica – historica, red. Elżbieta Dziębowska, 349–358. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1979.
Google Scholar
Poniatowska, Irena. Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty artystyczne i społeczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1991.
Google Scholar
Roche, Henry. „[The Fantasia Recollections of Ireland, Op 69…]”, booklet do płyty CD Moscheles: Piano Concertos Nos 4 & 5, Recollections of Ireland, Op 69, Hyperion (CDA67430), 2005.
Google Scholar
Rottermund, Krzysztof. „O Duranowskim i jego utworach ciąg dalszy”. Ruch Muzyczny 51, nr 17 (2004): 35–36.
Google Scholar
Rudnicka-Kruszewska, Hanna. „Sprzeczne informacje o Franciszku Lesslu. Przyczynki biograficzne”. W: Franciszek Lessel. W 200. rocznicę urodzin kompozytora, red. Janusz Krassowski, 69–82. Gdańsk: Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku, 1980.
Google Scholar
Rudnicka-Kruszewska, Hanna. Wincenty Lessel. Szkic biograficzny na podstawie listów do syna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
Google Scholar
Ryszka-Komarnicka, Anna. „Caprice et Variations op. 10”. https://portalmuzykipolskiej.pl/, dostęp 25 I 2025.
Google Scholar
Skrzeczkowski, Jakub. „Wstęp”. W: Franciszek Lessel. Pot-pourri pour le pianoforte avec accompagnement de l’orchestre op. 12, opr. Jakub Skrzeczkowski, 5–14.Warszawa: Sub Lupa, 2024.
Google Scholar
Tadeusz Kościuszko – Artysta. W dwusetną rocznicę śmierci bohatera, red. Adam T. Kukla. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2017.
Google Scholar
Tarka, Kinga. „Fantasy Genre in the Brilliant Style – A Source of Inspiration for Young Chopin”. W: The Sources of Chopin’s Style. Inspirations and Contexts, red. Artur Szklener, 155–174. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2005.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. „Fantazja f-moll op. 49: struktura dwoista i drugie dno”. W: Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, 381–410. Warszawa–Kraków: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina/PWM, 2016.
Google Scholar
Warsop, Keith. „Spohr’s potpourris”. Spohr Journal 33 (2006): 15–21.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 5PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Jakub Skrzeczkowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.