Fantasias on National Themes by August Fryderyk Duranowski and Franciszek Lessel. A Study of Borrowings and Musical Emulation

Peer-reviewed

Jakub Skrzeczkowski


University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0009-0008-4424-1574

Abstract

This article discusses three fantasias on national themes: Pot-pourris in C major, Op. 10 and in B flat major, Op. 11 by A.F. Duranowski, and the Pot-pourri in B flat major, Op. 12 by F. Lessel. Analysis reveals the affinities between the works in terms of thematic material, formal structure and distinctive composition techniques. Historical and analytical evidence forms the basis for an hypothesis about the chronology of these compositions. The study draws on Czerny’s theoretical approaches to the fantasia. Additionally, the paper examines the transformation of concert life in Warsaw and Europe at the beginning of the nineteenth century.


Keywords:

Polish music, nineteenth century, fantasia on national themes, potpourri, stile brillante, musical borrowing, musical imitation, August Fryderyk Duranowski, Franciszek Lessel, Carl Czerny

Burkholder, J. Peter. „Borrowing”. Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.52918, dostęp 25 I 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.52918   Google Scholar

Chmara-Żaczkiewicz, Barbara. „Duranowski, August Fryderyk”. W: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska. T. 2, 484. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984.
  Google Scholar

Eklund, Jennifer L. „Ferdinand Ries and the Concerted Fantasy”. Praca magisterska, California State University, Long Beach, 2010.
  Google Scholar

Goldberg, Halina. „Narodowość i narracja w polskich fantazjach muzycznych pierwszej połowy XIX wieku”. W: Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku, red. Wojciech Nowik, 275–295. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, 2006.
  Google Scholar

Goldberg, Halina. O muzyce w Warszawie Chopina. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016.
  Google Scholar

Hagels, Bert. „Bernhard Romberg (1767–1841)”. http://www.bert-hagels.de/RombergB.htm, dostęp 25 I 2025.
  Google Scholar

Lamb, Andrew. „Potpourri”. Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22189, dostęp 25 I 2025.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22189   Google Scholar

Nowak-Romanowicz, Alina. „Polskie fantazje fortepianowe doby przedchopinowskiej”. W: Studia musicologia. Aesthetica – theoretica – historica, red. Elżbieta Dziębowska, 349–358. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1979.
  Google Scholar

Poniatowska, Irena. Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty artystyczne i społeczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1991.
  Google Scholar

Roche, Henry. „[The Fantasia Recollections of Ireland, Op 69…]”, booklet do płyty CD Moscheles: Piano Concertos Nos 4 & 5, Recollections of Ireland, Op 69, Hyperion (CDA67430), 2005.
  Google Scholar

Rottermund, Krzysztof. „O Duranowskim i jego utworach ciąg dalszy”. Ruch Muzyczny 51, nr 17 (2004): 35–36.
  Google Scholar

Rudnicka-Kruszewska, Hanna. „Sprzeczne informacje o Franciszku Lesslu. Przyczynki biograficzne”. W: Franciszek Lessel. W 200. rocznicę urodzin kompozytora, red. Janusz Krassowski, 69–82. Gdańsk: Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku, 1980.
  Google Scholar

Rudnicka-Kruszewska, Hanna. Wincenty Lessel. Szkic biograficzny na podstawie listów do syna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
  Google Scholar

Ryszka-Komarnicka, Anna. „Caprice et Variations op. 10”. https://portalmuzykipolskiej.pl/, dostęp 25 I 2025.
  Google Scholar

Skrzeczkowski, Jakub. „Wstęp”. W: Franciszek Lessel. Pot-pourri pour le pianoforte avec accompagnement de l’orchestre op. 12, opr. Jakub Skrzeczkowski, 5–14.Warszawa: Sub Lupa, 2024.
  Google Scholar

Tadeusz Kościuszko – Artysta. W dwusetną rocznicę śmierci bohatera, red. Adam T. Kukla. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2017.
  Google Scholar

Tarka, Kinga. „Fantasy Genre in the Brilliant Style – A Source of Inspiration for Young Chopin”. W: The Sources of Chopin’s Style. Inspirations and Contexts, red. Artur Szklener, 155–174. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2005.
  Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. „Fantazja f-moll op. 49: struktura dwoista i drugie dno”. W: Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, 381–410. Warszawa–Kraków: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina/PWM, 2016.
  Google Scholar

Warsop, Keith. „Spohr’s potpourris”. Spohr Journal 33 (2006): 15–21.
  Google Scholar


Published
2025-03-25

Cited by

Skrzeczkowski, J. (2025). Fantasias on National Themes by August Fryderyk Duranowski and Franciszek Lessel. A Study of Borrowings and Musical Emulation. Muzyka, 70(1), 67–102. https://doi.org/10.36744/m.4279

Authors

Jakub Skrzeczkowski 

University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0009-0008-4424-1574

Statistics

Abstract views: 48
PDF downloads: 15


License

Copyright (c) 2025 Jakub Skrzeczkowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.