Odnaleziony kodeks Schwedlera z Kłodzka i Nysy (1626‒38)
Abstrakt
W komunikacie przedstawiony został tzw. Kodeks Schwedlera, rękopis spisany w Kłodzku i Nysie w l. 1626–38, uważany za jedno z najważniejszych siedemnastowiecznych źródeł muzycznych powstałych na terenie Śląska. Od czasów II wojny światowej rękopis ten uważany był za zaginiony. Niedawno został on odnaleziony w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, scalony z trzech części, zidentyfikowany na podstawie not wpisanych przez kopistów (pierwsze kilka kart, w tym karta z notą proweniencyjną, istotnie zaginęły w czasie wojny). Właścicielem rękopisu (i kopistą znacznej jego części) był Christoph Schwedler, kantor nyskiej kolegiaty, wcześniej pełniący tę funkcję także w kościele parafialnym w Kłodzku. Utwory zapisane w źródle w większości czekają jeszcze na identyfikację, wymagającą szeroko zakrojonych badań porównawczych. Dzięki notom wpisanym przez kopistów, zweryfikowanym w oparciu o bazy źródeł muzycznych, wiemy jednak, że rękopis ten zawiera m.in. utwory kompozytorów włoskich, takich jak Lodovico Viadana czy Giovanni Valentini; utwory autorów protestanckich (Michaela Praetoriusa, Samuela Beslera i Leonarda Pamingera), będące świadectwem wymiany repertuaru między środowiskami różnych wyznań; jest to również jedyny znany przekaz utworów Simona Praunsteina, jezuickiego kompozytora działającego m.in. w Kłodzku. Do tekstu dołączony został inwentarz utworów zanotowanych w rękopisie.
Statystyki
Abstract views: 37PDF downloads: 16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Spurgjasz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Spurgjasz, Grzegorz Joachimiak, „Lutnia w klasztorze. Fenomen dworskiego instrumentu w kulturze Śląska XVII i XVIII wieku”, Wrocław 2020 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Katarzyna Spurgjasz, Uwagi na temat pochodzenia „Psalmodii” Lucasa Lossiusa (PL-WRu OSD 351352) , Muzyka: Tom 63 Nr 1 (2018)
- Katarzyna Spurgjasz, Nowe ustalenia dotyczące proweniencji przekazu „Missa super O gloriosa Domina” Marcina Mielczewskiego PL-Wu RM 6243 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)