Zagadnienie polichóralności w polskich badaniach muzykologicznych

Recenzowany

Bartłomiej Gembicki


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8489-6083

Abstrakt

Badania nad zagadnieniem polichóralności (wiązanym przeważnie z włoskim terminem „cori spezzati” lub „cori battenti”) stanowią znaczną część studiów nad europejską muzyką renesansu i baroku. Problemowi temu poświęcono dużo uwagi również w polskiej literaturze muzykologicznej, zwłaszcza w odniesieniu do utworów utrzymanych w technice polichóralnej wykonywanych lub komponowanych na terenach dawnej Rzeczypospolitej. W wielu jednak przypadkach poczynione przez badaczy uwagi mają charakter ogólny i nie ograniczają się jedynie do kontekstu historyczno-geograficznego. Dlatego w artykule zdecydowano się odnosić głównie do tych właśnie autorów. Należą do nich m.in. Władysław Malinowski, Aleksandra Patalas, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Maria Szczepańska i Zygmunt M. Szweykowski.

Niniejszy artykuł poświęcony jest niektórym poglądom na polichóralność, które pojawiły się w polskim piśmiennictwie muzykologicznym. Ich pobieżna charakterystyka stanowi punkt wyjścia dla próby ustalenia, jak „polichóralność” bywała definiowana przez badaczy (kontekst muzyki polskiej służy jedynie jako tło). Owe poglądy są konfrontowane z zachodnią literaturą muzykologiczną. Specjalne miejsce zajmuje tutaj problematyka tzw. włoskich szkół kompozytorskich, zwłaszcza „weneckiej szkoły polichóralnej”. Istotną kwestią poruszoną również w artykule jest niekonsekwente stosowanie przez badaczy terminu „cori spezzati” - używanego często jako zamiennika dla techniki polichóralnej.



Pobierz


Opublikowane
2016-06-28

Cited By / Share

Gembicki, B. (2016). Zagadnienie polichóralności w polskich badaniach muzykologicznych. Muzyka, 61(3), 55–68. https://doi.org/10.36744/m.4018

Autorzy

Bartłomiej Gembicki 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-8489-6083

Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 20


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Bartłomiej Gembicki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.