Zagadnienie polichóralności w polskich badaniach muzykologicznych
Bartłomiej Gembicki
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8489-6083
Abstrakt
Badania nad zagadnieniem polichóralności (wiązanym przeważnie z włoskim terminem „cori spezzati” lub „cori battenti”) stanowią znaczną część studiów nad europejską muzyką renesansu i baroku. Problemowi temu poświęcono dużo uwagi również w polskiej literaturze muzykologicznej, zwłaszcza w odniesieniu do utworów utrzymanych w technice polichóralnej wykonywanych lub komponowanych na terenach dawnej Rzeczypospolitej. W wielu jednak przypadkach poczynione przez badaczy uwagi mają charakter ogólny i nie ograniczają się jedynie do kontekstu historyczno-geograficznego. Dlatego w artykule zdecydowano się odnosić głównie do tych właśnie autorów. Należą do nich m.in. Władysław Malinowski, Aleksandra Patalas, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Maria Szczepańska i Zygmunt M. Szweykowski.
Niniejszy artykuł poświęcony jest niektórym poglądom na polichóralność, które pojawiły się w polskim piśmiennictwie muzykologicznym. Ich pobieżna charakterystyka stanowi punkt wyjścia dla próby ustalenia, jak „polichóralność” bywała definiowana przez badaczy (kontekst muzyki polskiej służy jedynie jako tło). Owe poglądy są konfrontowane z zachodnią literaturą muzykologiczną. Specjalne miejsce zajmuje tutaj problematyka tzw. włoskich szkół kompozytorskich, zwłaszcza „weneckiej szkoły polichóralnej”. Istotną kwestią poruszoną również w artykule jest niekonsekwente stosowanie przez badaczy terminu „cori spezzati” - używanego często jako zamiennika dla techniki polichóralnej.
Autorzy
Bartłomiej GembickiInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-8489-6083
Statystyki
Abstract views: 34PDF downloads: 20
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Bartłomiej Gembicki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Bartłomiej Gembicki, Nagrania muzyki dawnej jako przykład mitografii – Monteverdi i „inne” nieszpory , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Bartłomiej Gembicki, Monteverdi a San Marco, eds. Marco di Pasquale, Rodolfo Baroncini, Lucca 2020 , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Bartłomiej Gembicki, Jeffrey Kurtzman: Approaches to Monteverdi. Aesthetic, Psychological, Analytical and Historical Studies. Padstow 2013 , Muzyka: Tom 61 Nr 2 (2016)