W stronę muzykologii kulturowej: o monografii „A Cultural History of Western Music in the Renaissance”

Recenzowany

Nicolò Ferrari


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5471-6640

Abstrakt

Zwrot kulturowy, który odmienił nauki humanistyczne pod koniec XX w., wpłynął także na muzykologię, prowadząc do powstania istotnych prac podkreślających rolę muzyki w historii kulturowej. Recenzowana książka jest częścią starań mających na celu stworzenie wielotomowej kulturowej historii muzyki Zachodu. Publikacja, skupiająca się na l. 1400–1650, odchodzi od tradycyjnego spojrzenia stawiającego w centrum postaci kompozytorów, wybierając ujęcie problemowe, w celu zbadania krajobrazu muzycznego epoki, ukazując tym samym szersze konteksty kulturowe i przemiany.

Instytucje finansujące

Tekst powstał w ramach projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki nr 2023/51/D/HS2/00497


Agnew, Vanessa. Enlightenment Orpheus. The Power of Music in Other Worlds. Oxford: Oxford University Press, 2008.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195336665.001.0001   Google Scholar

Anderson, Christina M. and Elizabeth A. Carroll, eds. A Cultural History of Furniture in the Age of Exploration. New York: Bloomsbury Academic, 2024.
  Google Scholar

Arcangeli, Alessandro. Cultural History. A Concise Introduction. London and New York: Routledge, 2012.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203789247   Google Scholar

Atlas, Allan W. Renaissance Music. Music in Western Europe, 1400–1600. New York: W.W. Norton, 1998.
  Google Scholar

Brooks, Jeanice and Richard Freedman, eds. A Cultural History of Western Music in the Renaissance. London, New York and Dublin: Bloomsbury Academic, 2024 (= A Cultural History of Western Music 3).
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350075566   Google Scholar

Burke, Peter. What is Cultural History? Cambridge: Polity, 2008.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781848608443.n6   Google Scholar

Busse Berger, Anna Maria and Jesse Rodin, eds. The Cambridge History of Fifteenth-century Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1017/CHO9781139057813   Google Scholar

Caferro, William. Contesting the Renaissance. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2011.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444324501   Google Scholar

Coles, Kimberly Ann and Dorothy Kim, eds. A Cultural History of Race in the Renaissance and Early Modern Age. New York: Bloomsbury Academic, 2023.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350067462   Google Scholar

Fenlon, Iain and Richard Wistreich, eds. The Cambridge History of Sixteenth-century Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1017/9780511675874   Google Scholar

Ferrari, Nicolò. ‘Texting Polyphonic Settings of the Ordinary of the Mass in the Late Fifteenth Century’. Journal of the Alamire Foundation 15, no. 2 (2023): 225–242.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.JAF.5.135282   Google Scholar

Fulcher, Jane F., ed. The Oxford Handbook of the New Cultural History of Music. Oxford: Oxford University Press, 2011.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195341867.001.0001   Google Scholar

Fulcher, Jane F. ‘Introduction: Defining the New Cultural History of Music, its Origins, Methodologies, and Lines of Inquiry’. In: The Oxford Handbook of the New Cultural History of Music, ed. Jane F. Fulcher, 3–14. Oxford: Oxford University Press 2011.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195341867.013.0001   Google Scholar

Haar, James. ‘Music History and Cultural History’. The Journal of Musicology 1, no. 1 (1982): 5–14.
DOI: https://doi.org/10.2307/763627   Google Scholar

Hunt, Lynn, ed. The New Cultural History. Berkeley: University of California Press, 1989.
  Google Scholar

Le Goff, Jacques. Faut-il vraiment découper l’histoire en tranches? Paris: Seuil, 2014.
  Google Scholar

Owens, Jessie Ann. ‘Music Historiography and the Definition of “Renaissance”’. Notes 47, no. 2 (1990): 305–330.
DOI: https://doi.org/10.2307/941953   Google Scholar

Pérez Tostado, Igor, ed. A Cultural History of Genocide in the Early Modern World. New York: Bloomsbury Academic, 2023.
  Google Scholar

Rubin, Miri. ‘What is Cultural History Now?’. In: What is History, Now? ed. Suzannah Lipscomb and Helen Carr, 80–94. London: Orion 2021.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230204522_5   Google Scholar

Schmidt, Thomas. ‘Making Polyphonic Books in the Late Fifteenth and Early Sixteenth Centuries’. In: The Production and Reading of Music Sources: Mise-en-page in Manuscripts and Printed Books Containing Polyphonic Music, 1480–1530, eds. Thomas Schmidt and Christian T. Leitmeir, 3–100. Turnhout: Brepols, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1093/ml/gcz088   Google Scholar

Shephard, Tim. ‘Centres and Peripheries of 15th-century Music’. Early Music 44, no. 3 (2016): 475–479.
DOI: https://doi.org/10.1093/em/caw036   Google Scholar

Sorba, Carlotta and Federico Mazzini. La svolta culturale. Come è cambiata la pratica storiografica. Bari: Laterza, 2021.
  Google Scholar

Stahuljak, Zrinka. ‘How Early Before it is Too Late? “Medieval” Periodization, Epistemic Change, and the Institution’. Viator 54, no. 2 (2023): 1–24.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.VIATOR.5.142207   Google Scholar

Strohm, Reinhard. ‘“Medieval Music” or “Early European Music”?’. In: The Cambridge History of Medieval Music, eds. Mark Everist and Thomas Forrest Kelly, 1177–1200. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1017/9780511979866.040   Google Scholar

Wickham, Edward. ‘Realization and Recreation: Texting Issues in Early Renaissance Polyphony’. Journal of the Alamire Foundation 3, no. 1 (2011): 147–166.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.JAF.1.102197   Google Scholar

Wilbourne, Emily. ‘The Queer History of the Castrato’. In: The Oxford Handbook of Music and Queerness, eds. Fred Everett Maus and Sheila Whiteley, 441–454. Oxford: Oxford University Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199793525.013.14   Google Scholar


Opublikowane
2024-12-30

Cited By / Share

Ferrari, N. (2024). W stronę muzykologii kulturowej: o monografii „A Cultural History of Western Music in the Renaissance”. Muzyka, 69(4), 165–178. https://doi.org/10.36744/m.3880

Autorzy

Nicolò Ferrari 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-5471-6640

Statystyki

Abstract views: 55
PDF downloads: 45


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Nicolò Ferrari Ferrari

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.