Nowa edycja tabulatury Jana z Lublina: tradycja i perspektywy

Recenzowany

Kateryna Schöning


Uniwersytet Wiedeński (Austria)

Abstrakt

Edycja tabulatury Jana z Lublina reprezentuje najwyższy poziom praktyki edytorskiej, łącząc wydanie krytyczne z praktycznym. Omawiana jest w kontekście współczesnych jej tabulatur w Polsce oraz muzyki środkowoeuropejskiej, rozwijając szereg aktualnych zagadnień: nowe uporządkowanie i rekonstrukcję repertuaru z uwzględnieniem badań kodykologicznych i pełnionych funkcji, lokalne przeróbki utworów i praktykę kompilacyjną kopistów, nieznane konkordancje lub kompozycje unikatowe, techniki kontrapunktu i intawolacji, właściwości syntaktyczno-retoryczne oraz dawną dydaktykę. Wydanie zapewnia wierne, ale dobre i czytelne transkrypcje.


Słowa kluczowe:

tabulatura na instrumenty klawiszowe, tabulatura organowa, muzyka instrumentalna, edycja muzyczna, edytorstwo muzyczne, Jan z Lublina, intawolacja, muzyka renesansowa

Buziak, Renata. ‘Die Lehrbuchtradition des Sebald Heyden: Ein Schülergespräch aus dem frühen 16. Jahrhundert und seine Krakauer Ausgabe’. Studia Germanica Gedanensia 16 (2008): 133–146.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. ‘Tabulatura organowa Jana z Lublina (1540)’. Kwartalnik Muzyczny 1 (1911): 9–35; 2 (1911): 122–141; 3 (1912): 217–252; 4 (1913): 297–336.
  Google Scholar

Dobrzańska-Fabiańska, Zofia. ‘Tabulatura Jana z Lublina (1540) jako przedmiot badań’, Muzyka 60, no. 3 (2015): 69–96.
  Google Scholar

Dobrzańska-Fabiańska, Zofia, ed. Tabulatura Joannis de Lublin. Repertuar / Repertoire. Vol. 1, Utwory liturgiczne i inne religijne / Liturgical and Other Sacred Music. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2021 (= Monumenta Musicae in Polonia).
  Google Scholar

Dobrzańska-Fabiańska, Zofia, ed. Tabulatura Joannis de Lublin. Repertuar / Repertoire. Vol. 2, Utwory świeckie / Secular Music. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2023 (= Monumenta Musicae in Polonia).
  Google Scholar

Gancarczyk, Paweł. ‘Uwagi kodykologiczne o tabulaturze Jana z Lublina (1537–1548)’. Muzyka 41, no. 3 (1996): 45–58.
  Google Scholar

White, John R., ed. Johannes of Lublin. Tablature of Keyboard Music. Vols. 1–6. Rome: American Institute of Musicology, 1964–1967 (= Corpus of Early Keyboard Music 6).
  Google Scholar

Schöning, Kateryna. ‘Die Lautentabulatur UKR-LV u 1400/I als ein humanistisches Scholarbuch’. Die Musikforschung 73, no. 3 (2020): 201–233.
  Google Scholar

Schöning, Kateryna. ‘21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKr-LVu Hs.1400/I’, Early Music 47, no. 3 (2019): 345–360.
  Google Scholar

Schwindt, Nicole. Maximilian’s Lieder. Weltliche Musik in deutschen Landen um 1500. Kassel: Bärenreiter, 2018).
  Google Scholar

Szelest, Marcin, ed. Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses. Vols. 1–3. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021 (= Fontes Musicae in Polonia C/XXV.1–3)
  Google Scholar

White, John R. ‘The Tablature of Johannes of Lublin: Ms 1716 of the Polish Academy of Sciences in Cracow’. Musica Disciplina 17 (1963): 137–162.
  Google Scholar

Wilkowska-Chomińska, Krystyna, ed. Tabulatura organowa Jana z Lublina. Warsaw 1964: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964 (= Monumenta Musicae in Polonia).
  Google Scholar

Witkowska-Zaremba, Elżbieta. Ars musica w krakowskich traktatach muzycznych XVI wieku. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1986.
  Google Scholar

Witkowska-Zaremba, Elżbieta, ed. Tabulatura Joannis de Lublin. Ad faciendum cantum choralem; fundamentum; ad faciendam correcturam. Warsaw: Instytut Sztuki PAN, 2015 (= Monumenta Musicae in Polonia).
  Google Scholar


Opublikowane
2024-10-07

Cited By / Share

Schöning, K. (2024). Nowa edycja tabulatury Jana z Lublina: tradycja i perspektywy. Muzyka, 69(3), 145–153. https://doi.org/10.36744/m.3424

Autorzy

Kateryna Schöning 

Uniwersytet Wiedeński Austria

Statystyki

Abstract views: 4
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Kateryna Schöning

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.