Ha-Ha. An Annex to the “Draughtsman’s Contract”
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
paweldvg@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstract
In the art of French and English garden landscaping a ha-ha – a moat, a ditch, a fault line – is a boundary intended to be invisible from the estate and, at the same time, to protect against intruders: animal and human. In a manner invisible to regular visitors, albeit visible to the unauthorised, the ha-ha separates the “aristocratic” from the “plebeian”, but also the “cultured” from the “natural” and the “artistic” from the “non-artistic”. Jakub Woynarowski – a visual artist – perceives the ha-ha as a figure for reflections about the world of art, which beneath the pretence of inclusiveness cherishes, in a subtly oppressive manner, its exclusiveness. The author of the article follows ha-ha figures in projects by Jakub Woynarowski while pondering on the boundary between artistic and extra-artistic reality as well as procedures aiming at this boundary’s relativization.
Keywords:
gardens, gonzo curating, landscape theoryReferences
van Boxsel, Matthijs. Encyklopedia głupoty. Przeł. A. Dehue-Oczko. Warszawa: W.A.B., 2004.
Google Scholar
Cosgrove, Denis E.. Social Formation and Symbolic Landscape. Madison: University of Wisconsin Press, 1998.
Google Scholar
Danto, Arthur C.. Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. Przeł., oprac., wstęp L. Sosnowski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges. Strategie obrazów. Oko historii 1. Przeł. J. Margański. Warszawa-Kraków: Nowy Teatr / Korporacja Ha!Art, 2011.
Google Scholar
Frydryczak, Beata. „Krajobraz. Próba ujęcia w perspektywie interdyscyplinarnej”. Studia Europaea Gnesnensia 4 (2011), s. 207–224.
Google Scholar
Genette, Gérard. „Przestrzeń i język”. Przeł. A.W. Labuda. Pamiętnik Literacki 67 (1976), z. 1, s. 227–232.
Google Scholar
Grzeliński, Adam. Angielski spór o istotę piękna. Zestawienie koncepcji Shaftesbury’ego i Burke’a. Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2001.
Google Scholar
O’Doherty, Brian. Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii. Przeł. A. Szyłak. Gdańsk: Fundacja Alternativa, 2015.
Google Scholar
Roger, Alain. Court traité du paysage. Paris: Gallimard, 1997.
Google Scholar
Rostkowska, Aneta oraz Jakub Woynarowski. Katalog wypadków, czyli stosowane sztuki gonzo, http://parergonn.blogspot.com/2012/08/aneta-rostkowska-jakub-woynarowski.html
Google Scholar
Salwa, Mateusz. „Krajobraz jako przedmiot refleksji filozoficznej”. Kulturowe Studia Krajobrazowe nr 5 (2017). http://studiakrajobrazowe.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/Krajobraz-jako-przedmiot-refleksji.pdf
Google Scholar
Sebald, W.G.. Pierścienie Saturna. Angielska pielgrzymka. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: W.A.B., 2009.
Google Scholar
Simmel, Georg. Most i drzwi. Wybór esejów. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2006.
Google Scholar
Smyrski, Łukasz. Między władzą spojrzenia a praktyką. Antropologia krajobrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2018.
Google Scholar
Schwarz, Astrid. From Homo faber to Homo hortensis, W: Gardens and Human Agency in the Anthropocene, red. Maria Paula Diogo, Ana Simões, Ana Duarte Rodrigues, Davide Scarso, s. 112–123, London/New York: Routledge, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351170246-7
Google Scholar
Woynarowski, Jakub. „Genesis”. Autoportret 74, nr 4 (2021), s. 64–71.
Google Scholar
Woynarowski, Jakub. „Ład i urozmaicenie”. Autoportret 55, nr 4 (2016), s. 86–89, https://www.autoportret.pl/artykuly/lad-i-urozmaicenie/
Google Scholar
Woynarowski, Jakub. „Łąki się śmieją”. Autoportret 49, nr 2 (2015), s. 70–71, https://www.autoportret.pl/artykuly/laki-sie-smieja/
Google Scholar
Woynarowski, Jakub. Novus Ordo Seclorum. Nowy porządek wieków. Stalowa Wola: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2018.
Google Scholar
Woynarowski, Jakub. „Templum. Ezoteryka białego sześcianu”. Elementy 2 (2022), nr 2, s. 128–151.
DOI: https://doi.org/10.52652/e.2.22.8
Google Scholar
Authors
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykpaweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikował m.in. w „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie” i „Frazie”.
Statistics
Abstract views: 50PDF downloads: 25
License
Copyright (c) 2025 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Shining. Looking at Our Reflections in "Kryjówki. Architektura przetrwania" by Natalia Romik , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, If on an Italian Night a Traveller , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Termitologies , Konteksty: Vol. 346 No. 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne