Ha-Ha. An Annex to the “Draughtsman’s Contract”

Recenzowany

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Abstract

In the art of French and English garden landscaping a ha-ha – a moat, a ditch, a fault line – is a boundary intended to be invisible from the estate and, at the same time, to protect against intruders: animal and human. In a manner invisible to regular visitors, albeit visible to the unauthorised, the ha-ha separates the “aristocratic” from the “plebeian”, but also the “cultured” from the “natural” and the “artistic” from the “non-artistic”. Jakub Woynarowski – a visual artist – perceives the ha-ha as a figure for reflections about the world of art, which beneath the pretence of inclusiveness cherishes, in a subtly oppressive manner, its exclusiveness. The author of the article follows ha-ha figures in projects by Jakub Woynarowski while pondering on the boundary between artistic and extra-artistic reality as well as procedures aiming at this boundary’s relativization.


Keywords:

gardens, gonzo curating, landscape theory

van Boxsel, Matthijs. Encyklopedia głupoty. Przeł. A. Dehue-Oczko. Warszawa: W.A.B., 2004.
  Google Scholar

Cosgrove, Denis E.. Social Formation and Symbolic Landscape. Madison: University of Wisconsin Press, 1998.
  Google Scholar

Danto, Arthur C.. Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. Przeł., oprac., wstęp L. Sosnowski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
  Google Scholar

Didi-Huberman, Georges. Strategie obrazów. Oko historii 1. Przeł. J. Margański. Warszawa-Kraków: Nowy Teatr / Korporacja Ha!Art, 2011.
  Google Scholar

Frydryczak, Beata. „Krajobraz. Próba ujęcia w perspektywie interdyscyplinarnej”. Studia Europaea Gnesnensia 4 (2011), s. 207–224.
  Google Scholar

Genette, Gérard. „Przestrzeń i język”. Przeł. A.W. Labuda. Pamiętnik Literacki 67 (1976), z. 1, s. 227–232.
  Google Scholar

Grzeliński, Adam. Angielski spór o istotę piękna. Zestawienie koncepcji Shaftesbury’ego i Burke’a. Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2001.
  Google Scholar

O’Doherty, Brian. Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii. Przeł. A. Szyłak. Gdańsk: Fundacja Alternativa, 2015.
  Google Scholar

Roger, Alain. Court traité du paysage. Paris: Gallimard, 1997.
  Google Scholar

Rostkowska, Aneta oraz Jakub Woynarowski. Katalog wypadków, czyli stosowane sztuki gonzo, http://parergonn.blogspot.com/2012/08/aneta-rostkowska-jakub-woynarowski.html
  Google Scholar

Salwa, Mateusz. „Krajobraz jako przedmiot refleksji filozoficznej”. Kulturowe Studia Krajobrazowe nr 5 (2017). http://studiakrajobrazowe.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/Krajobraz-jako-przedmiot-refleksji.pdf
  Google Scholar

Sebald, W.G.. Pierścienie Saturna. Angielska pielgrzymka. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: W.A.B., 2009.
  Google Scholar

Simmel, Georg. Most i drzwi. Wybór esejów. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2006.
  Google Scholar

Smyrski, Łukasz. Między władzą spojrzenia a praktyką. Antropologia krajobrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2018.
  Google Scholar

Schwarz, Astrid. From Homo faber to Homo hortensis, W: Gardens and Human Agency in the Anthropocene, red. Maria Paula Diogo, Ana Simões, Ana Duarte Rodrigues, Davide Scarso, s. 112–123, London/New York: Routledge, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351170246-7   Google Scholar

Woynarowski, Jakub. „Genesis”. Autoportret 74, nr 4 (2021), s. 64–71.
  Google Scholar

Woynarowski, Jakub. „Ład i urozmaicenie”. Autoportret 55, nr 4 (2016), s. 86–89, https://www.autoportret.pl/artykuly/lad-i-urozmaicenie/
  Google Scholar

Woynarowski, Jakub. „Łąki się śmieją”. Autoportret 49, nr 2 (2015), s. 70–71, https://www.autoportret.pl/artykuly/laki-sie-smieja/
  Google Scholar

Woynarowski, Jakub. Novus Ordo Seclorum. Nowy porządek wieków. Stalowa Wola: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2018.
  Google Scholar

Woynarowski, Jakub. „Templum. Ezoteryka białego sześcianu”. Elementy 2 (2022), nr 2, s. 128–151.
DOI: https://doi.org/10.52652/e.2.22.8   Google Scholar


Published
2025-02-05

Cited by

Drabarczyk vel Grabarczyk, P. (2025) “Ha-Ha. An Annex to the ‘Draughtsman’s Contract’”, Konteksty, 347(4), pp. 115–123. doi: 10.36744/k.3575.

Authors

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 
paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikował m.in. w „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie” i „Frazie”.



Statistics

Abstract views: 50
PDF downloads: 25