Gesamtkunstwerk Augenblick
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
paweldvg@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstrakt
W 2014 roku Gerhard Richter namalował obrazy, będące malarskimi, powiększonymi wersjami czterech zdjęć wykonanych w Auschwitz-Birkenau w sierpniu 1944 roku, uchodzących za jedyne zachowane fotografie dokumentujące proces masowego zabijania w nazistowskich fabrykach śmierci. W kolejnym etapie zamalował cztery kadry abstrakcyjnymi formami. 9 lutego 2024 roku edycja tych obrazów wystawiona została w Oświęcimiu, w specjalnie zaprojektowanym pawilonie, określanym mianem totalnego dzieła sztuki. Składają się nań reprodukcje czterech zdjęć „wyrwanych piekłu”, edycja czterech obrazów Richtera, ośmiometrowe lustro oraz oprawa architektoniczna. Wszystko to skłania do zastanowienia, czy oświęcimska realizacja pozostaje zgodna z uwagami Georges’a Didi-Hubermana, a na ile sprzeniewierza się przesłaniu Obrazów mimo wszystko i Kory. Czy wobec minimalistycznego pawilonu o nieco kościelno-kaplicznej, a zarazem do pewnego stopnia „loftowej” estetyce znajduje zastosowanie pytanie Didi-Hubermana „Czy aby nauczyć, trzeba upiększyć?”. Czy nadbudowując swoje „Gesamtkunstwerk” na czterech fotografiach – niczym dawni budowniczowie świątyń wznoszący w miejscach przechowywania relikwii lub dla ich uczczenia – zdołał nie przesłonić owych „strzępków” o fundamentalnym znaczeniu?
Słowa kluczowe:
Richter, obraz, abstrakcja, Birkenau, ikonoklazmBibliografia
Belting, Hans. Obraz i jego media. Próba antropologiczna, przeł. Mariusz Bryl. „Artium Quaestiones” XI, 2000: 295–322.
Google Scholar
Belting, Hans. Image, Medium, Body: A New Approach to Iconology, „Critical Inquiry” 2005, nr 2, vol. 31: 302-319.
DOI: https://doi.org/10.1086/430962
Google Scholar
Burke, Edmund. Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. Piotr Graff. Warszawa: PWN, 1968.
Google Scholar
Danto, Arthur. Robert Zakanitch’s Big Bungalow Suite. W: tegoż, The Madonna of the Future: Essays in a Pluralistic Art World. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 2001.
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges. Kora, przeł. Tomasz Swoboda. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku, 2013.
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges. Obrazy mimo wszystko, przeł. Mai Kubiak Ho-Chi. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2008.
Google Scholar
Drabarczyk vel Grabarczyk, Paweł. Wzniosłość plus size. W: Większy niż szafa [katalog wystawy]. Warszawa: Galeria Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2019.
Google Scholar
Gerhard Richter Birkenau [broszura]. Strona internetowa Bundestagu. https://www.bundestag.de/resource/blob/679226/e88fe85ccecef2a2261cc1cf1561ae5a/flyer_richter.pdf.
Google Scholar
Kandyński, Wasyl. O duchowości w sztuce, przeł. Stanisław Fijałkowski. Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996.
Google Scholar
Marin, Louis. Przedstawienie i pozór. „Sztuka i Filozofia” 2005, nr 26: 7–17.
Google Scholar
Naldi, Johann. Arts incohérents – Discoveries and new perspectives. Paris: Lienart éditions, 2022.
Google Scholar
Otwarcie pawilonu wystawienniczego Gerhard Richter BIRKENAU. Strona internetowa Auschwitz-Birkenau, 9 lutego 2024.
Google Scholar
https://www.auschwitz.info/pl/aktualnosci/komunikaty/artikel/lesen/otwarcie-pawilonu-wystawienniczego-gerhard-richter-birkenau-3015.html
Google Scholar
Poprzęcka, Maria. Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2008.
Google Scholar
Sienkiewicz, Karol. Czy artysta, szczególnie niemiecki, może stworzyć obraz nazistowskich zbrodni?. Serwis informacyjny Wyborcza.pl, 13 lutego 2024. https://wyborcza.pl/7,112588,30689098,czy-artysta-szczegolnie-niemiecki-moze-stworzyc-wiarygodny.html
Google Scholar
Sienkiewicz, Karol. Na granicy wyobrażonego. „Gazeta Wyborcza”, 13 lutego 2024. https://www.pressreader.com/poland/gazeta-wyborcza-0557/20240213/281681144790294?srsltid=AfmBOoochfwxJoBd7of2oE1lYEy2b6DLkswz8mq9FbsF1xq5D2AFwjVl
Google Scholar
Wittgenstein, Ludwig. Uwagi o barwach, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia, 2014.
Google Scholar
Autorzy
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykpaweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada alternatywne historie sztuki, widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów, a także funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak „wzniosłość”, „niewyobrażalne”, numinosum, sacrum czy „niesamowite”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Lśnienie. Przeglądając się w "Kryjówkach. Architekturze przetrwania" Natalii Romik , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Ha-ha. Aneks do „Kontraktu rysownika” , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 347 Nr 4 (2024): „Po tej i po tamtej stronie” – paradoksy komunikacji
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Jeśli italską nocą podróżny , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Termitologie , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Miejsce czaszki , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 348 Nr 1 (2025): O cierpieniu / Opowiedzieć: świadectwa, metafory, destrukty / Archipelagi Giżyckiego

