Jeśli italską nocą podróżny
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
konteksty@ispan.plInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstrakt
Kameralna wystawa Qfwfq. Opowieści artystów w ruchu we Włoskim Instytucie Kultury, zorganizowana na stulecie urodzin Itala Calvina, przypomina, że dawne obrazy Włoch nabierają nowych znaczeń, pewne figury myślenia o Italii ulegają erozji, kruszą się i osypują, inne trzeba odczytać na nowo. Autor artykułu przygląda kilku wybranym, współtworzącym materię wystawy wątkom, w których redefinicji podlega italski pejzaż – w jego „żywiołowych”, „kosmikomicznych” odsłonach, wpisujących się w imaginarium wzniosłości: obrazach gór, wulkanów i mórz. Ujawnia się w nich bowiem współczesne doświadczenie podróży, napotykamy w nich przy tym szczególny ruch – wędrówkę sensów. Na wędrówkę tę autor patrzy, wczytując się w myśli zaczerpnięte z książek Itala Calvina.
Słowa kluczowe:
podróż, Italo Calvino, pejzaż, wulkanizm, morze, góry, migracjaBibliografia
Ashfield, Andrew oraz Peter de Bolla (red.). The Sublime: A Reader in British Eighteenth-Century Aesthetic Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620409
Google Scholar
Calvino, Italo, Niewidzialne miasta, przeł. A. Kreisberg. Kraków: Collegium Columbinum, 2005.
Google Scholar
Calvino, Italo. Wszystkie opowieści kosmikomiczne, przeł. B. Sieroszewska. Warszawa: Amber, 2005.
Google Scholar
Czaja, Dariusz. Mare nostrum, mare monstrum [w:] tegoż. Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Pasaże, 2018.
Google Scholar
Goethe, Johann Wolfgang. Podróż włoska, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa: PIW, 1980.
Google Scholar
Gould, Stephen Jay. Father Athanasius on the Isthmus of a Middle State. Understanding Kircher’s Paleontology [w:] Findlen, Paula (red.). Athanasius Kircher: The Last Man Who Knew Everything. Nowy Jork, Londyn: Routledge, 2004.
Google Scholar
Guenin, Hélène. Volcans, l’acme du sublime terrible [w:] Sublime. Les tremblement du monde [kat. wystawy], Centre Pompidou Metz, 11 II – 5 IX 2016.
Google Scholar
Miler, Aneta. „W każdym miejscu muszę coś stworzyć, aby móc nazwać je swoim” – wywiad z Michałem Smandkiem, http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2012/12/07/%E2%80%9Ew-kazdym-miejscu-musze-cos-stworzyc-aby-moc-nazwac-je-swoim-wywiad-z-michalem-smandkiem/, dostęp: 12 XI 2023.
Google Scholar
Nicolson, Marjorie Hope. Mountain Gloom and Mountain Glory: The Development of the Aesthetics of the Infinite, Waszyngton: University of Washington Press, 1997.
Google Scholar
Panofsky, Erwin, Ideowe poprzedniki chłodnicy Rolls-Royce’a [w:] tegoż. Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971.
Google Scholar
Pieńkos, Andrzej. Kultura spektaklu. Malarstwo katastrof wulkanicznych w oświeceniu [w:] tegoż. Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.
Google Scholar
Widacka, Hanna, Stanisław Kostka Potocki zwiedza Wezuwiusz, https://www.wilanow-palac.pl/stanislaw_kostka_potocki_zwiedza_wezuwiusz.html, dostęp: 12 XI 2023.
Google Scholar
Autorzy
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykkonteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – dr, historyk sztuki, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się funkcjonowaniem w sztuce kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Doktorat obroniony w IS PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej.
Statystyki
Abstract views: 110PDF downloads: 60
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Lśnienie. Przeglądając się w "Kryjówkach. Architekturze przetrwania" Natalii Romik , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry