Jeśli italską nocą podróżny

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

konteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Abstrakt

Kameralna wystawa Qfwfq. Opowieści artystów w ruchu we Włoskim Instytucie Kultury, zorganizowana na stulecie urodzin Itala Calvina, przypomina, że dawne obrazy Włoch nabierają nowych znaczeń, pewne figury myślenia o Italii ulegają erozji, kruszą się i osypują, inne trzeba odczytać na nowo. Autor artykułu przygląda kilku wybranym, współtworzącym materię wystawy wątkom, w których redefinicji podlega italski pejzaż – w jego „żywiołowych”, „kosmikomicznych” odsłonach, wpisujących się w imaginarium wzniosłości: obrazach gór, wulkanów i mórz. Ujawnia się w nich bowiem współczesne doświadczenie podróży, napotykamy w nich przy tym szczególny ruch – wędrówkę sensów. Na wędrówkę tę autor patrzy, wczytując się w myśli zaczerpnięte z książek Itala Calvina.


Słowa kluczowe:

podróż, Italo Calvino, pejzaż, wulkanizm, morze, góry, migracja

Ashfield, Andrew oraz Peter de Bolla (red.). The Sublime: A Reader in British Eighteenth-Century Aesthetic Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620409   Google Scholar

Calvino, Italo, Niewidzialne miasta, przeł. A. Kreisberg. Kraków: Collegium Columbinum, 2005.
  Google Scholar

Calvino, Italo. Wszystkie opowieści kosmikomiczne, przeł. B. Sieroszewska. Warszawa: Amber, 2005.
  Google Scholar

Czaja, Dariusz. Mare nostrum, mare monstrum [w:] tegoż. Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Pasaże, 2018.
  Google Scholar

Goethe, Johann Wolfgang. Podróż włoska, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa: PIW, 1980.
  Google Scholar

Gould, Stephen Jay. Father Athanasius on the Isthmus of a Middle State. Understanding Kircher’s Paleontology [w:] Findlen, Paula (red.). Athanasius Kircher: The Last Man Who Knew Everything. Nowy Jork, Londyn: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Guenin, Hélène. Volcans, l’acme du sublime terrible [w:] Sublime. Les tremblement du monde [kat. wystawy], Centre Pompidou Metz, 11 II – 5 IX 2016.
  Google Scholar

Miler, Aneta. „W każdym miejscu muszę coś stworzyć, aby móc nazwać je swoim” – wywiad z Michałem Smandkiem, http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2012/12/07/%E2%80%9Ew-kazdym-miejscu-musze-cos-stworzyc-aby-moc-nazwac-je-swoim-wywiad-z-michalem-smandkiem/, dostęp: 12 XI 2023.
  Google Scholar

Nicolson, Marjorie Hope. Mountain Gloom and Mountain Glory: The Development of the Aesthetics of the Infinite, Waszyngton: University of Washington Press, 1997.
  Google Scholar

Panofsky, Erwin, Ideowe poprzedniki chłodnicy Rolls-Royce’a [w:] tegoż. Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971.
  Google Scholar

Pieńkos, Andrzej. Kultura spektaklu. Malarstwo katastrof wulkanicznych w oświeceniu [w:] tegoż. Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.
  Google Scholar

Widacka, Hanna, Stanisław Kostka Potocki zwiedza Wezuwiusz, https://www.wilanow-palac.pl/stanislaw_kostka_potocki_zwiedza_wezuwiusz.html, dostęp: 12 XI 2023.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-02-13

Cited By / Share

Drabarczyk vel Grabarczyk, P. (2024) „Jeśli italską nocą podróżny”, Konteksty, 342(3), s. 167–174. doi: 10.36744/k.2280.

Autorzy

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 
konteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – dr, historyk sztuki, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się funkcjonowaniem w sztuce kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Doktorat obroniony w IS PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej.



Statystyki

Abstract views: 44
PDF downloads: 49