If on an Italian Night a Traveller
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
konteksty@ispan.plInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstract
The small-scale Qfwfq. Opowieści artystów w ruchu (Qfwfq. Storie di artisti in movimento / Stories of Artists in Motion) exhibition held at the Italian Culture Institute, organised to mark the hundredth anniversary of the birth of Italo Calvino, reminds that old images of Italy assume new meanings and certain figures of thinking about Italy succumb to erosion and crumble while others have to be deciphered anew. The author examines several select motifs cocreating the substance of the exhibition, which redefine the Italian landscape in its “exuberant”, “cosmicomics” editions inscribed into the imaginarium of loftiness: images of mountains, volcanoes, and seas. The latter disclose the contemporary experience of travelling, and we encounter in them a particular motion – a journey of the senses, examined by the author while delving into reflections borrowed from books by Italo Calvino.
Keywords:
travel, Italo Calvino, landscape, volcanism, sea, mountains, migrationReferences
Ashfield, Andrew oraz Peter de Bolla (red.). The Sublime: A Reader in British Eighteenth-Century Aesthetic Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620409
Google Scholar
Calvino, Italo, Niewidzialne miasta, przeł. A. Kreisberg. Kraków: Collegium Columbinum, 2005.
Google Scholar
Calvino, Italo. Wszystkie opowieści kosmikomiczne, przeł. B. Sieroszewska. Warszawa: Amber, 2005.
Google Scholar
Czaja, Dariusz. Mare nostrum, mare monstrum [w:] tegoż. Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Pasaże, 2018.
Google Scholar
Goethe, Johann Wolfgang. Podróż włoska, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa: PIW, 1980.
Google Scholar
Gould, Stephen Jay. Father Athanasius on the Isthmus of a Middle State. Understanding Kircher’s Paleontology [w:] Findlen, Paula (red.). Athanasius Kircher: The Last Man Who Knew Everything. Nowy Jork, Londyn: Routledge, 2004.
Google Scholar
Guenin, Hélène. Volcans, l’acme du sublime terrible [w:] Sublime. Les tremblement du monde [kat. wystawy], Centre Pompidou Metz, 11 II – 5 IX 2016.
Google Scholar
Miler, Aneta. „W każdym miejscu muszę coś stworzyć, aby móc nazwać je swoim” – wywiad z Michałem Smandkiem, http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2012/12/07/%E2%80%9Ew-kazdym-miejscu-musze-cos-stworzyc-aby-moc-nazwac-je-swoim-wywiad-z-michalem-smandkiem/, dostęp: 12 XI 2023.
Google Scholar
Nicolson, Marjorie Hope. Mountain Gloom and Mountain Glory: The Development of the Aesthetics of the Infinite, Waszyngton: University of Washington Press, 1997.
Google Scholar
Panofsky, Erwin, Ideowe poprzedniki chłodnicy Rolls-Royce’a [w:] tegoż. Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971.
Google Scholar
Pieńkos, Andrzej. Kultura spektaklu. Malarstwo katastrof wulkanicznych w oświeceniu [w:] tegoż. Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.
Google Scholar
Widacka, Hanna, Stanisław Kostka Potocki zwiedza Wezuwiusz, https://www.wilanow-palac.pl/stanislaw_kostka_potocki_zwiedza_wezuwiusz.html, dostęp: 12 XI 2023.
Google Scholar
Authors
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykkonteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – dr, historyk sztuki, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się funkcjonowaniem w sztuce kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Doktorat obroniony w IS PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej.
Statistics
Abstract views: 110PDF downloads: 60
License
Copyright (c) 2024 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Shining. Looking at Our Reflections in "Kryjówki. Architektura przetrwania" by Natalia Romik , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry