If on an Italian Night a Traveller

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

konteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Abstract

The small-scale Qfwfq. Opowieści artystów w ruchu (Qfwfq. Storie di artisti in movimento / Stories of Artists in Motion) exhibition held at the Italian Culture Institute, organised to mark the hundredth anniversary of the birth of Italo Calvino, reminds that old images of Italy assume new meanings and certain figures of thinking about Italy succumb to erosion and crumble while others have to be deciphered anew. The author examines several select motifs cocreating the substance of the exhibition, which redefine the Italian landscape in its “exuberant”, “cosmicomics” editions inscribed into the imaginarium of loftiness: images of mountains, volcanoes, and seas. The latter disclose the contemporary experience of travelling, and we encounter in them a particular motion – a journey of the senses, examined by the author while delving into reflections borrowed from books by Italo Calvino.


Keywords:

travel, Italo Calvino, landscape, volcanism, sea, mountains, migration

Ashfield, Andrew oraz Peter de Bolla (red.). The Sublime: A Reader in British Eighteenth-Century Aesthetic Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620409   Google Scholar

Calvino, Italo, Niewidzialne miasta, przeł. A. Kreisberg. Kraków: Collegium Columbinum, 2005.
  Google Scholar

Calvino, Italo. Wszystkie opowieści kosmikomiczne, przeł. B. Sieroszewska. Warszawa: Amber, 2005.
  Google Scholar

Czaja, Dariusz. Mare nostrum, mare monstrum [w:] tegoż. Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Pasaże, 2018.
  Google Scholar

Goethe, Johann Wolfgang. Podróż włoska, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa: PIW, 1980.
  Google Scholar

Gould, Stephen Jay. Father Athanasius on the Isthmus of a Middle State. Understanding Kircher’s Paleontology [w:] Findlen, Paula (red.). Athanasius Kircher: The Last Man Who Knew Everything. Nowy Jork, Londyn: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Guenin, Hélène. Volcans, l’acme du sublime terrible [w:] Sublime. Les tremblement du monde [kat. wystawy], Centre Pompidou Metz, 11 II – 5 IX 2016.
  Google Scholar

Miler, Aneta. „W każdym miejscu muszę coś stworzyć, aby móc nazwać je swoim” – wywiad z Michałem Smandkiem, http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2012/12/07/%E2%80%9Ew-kazdym-miejscu-musze-cos-stworzyc-aby-moc-nazwac-je-swoim-wywiad-z-michalem-smandkiem/, dostęp: 12 XI 2023.
  Google Scholar

Nicolson, Marjorie Hope. Mountain Gloom and Mountain Glory: The Development of the Aesthetics of the Infinite, Waszyngton: University of Washington Press, 1997.
  Google Scholar

Panofsky, Erwin, Ideowe poprzedniki chłodnicy Rolls-Royce’a [w:] tegoż. Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971.
  Google Scholar

Pieńkos, Andrzej. Kultura spektaklu. Malarstwo katastrof wulkanicznych w oświeceniu [w:] tegoż. Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.
  Google Scholar

Widacka, Hanna, Stanisław Kostka Potocki zwiedza Wezuwiusz, https://www.wilanow-palac.pl/stanislaw_kostka_potocki_zwiedza_wezuwiusz.html, dostęp: 12 XI 2023.
  Google Scholar


Published
2024-02-13

Cited by

Drabarczyk vel Grabarczyk, P. (2024) “ If on an Italian Night a Traveller”, Konteksty, 342(3), pp. 167–174. doi: 10.36744/k.2280.

Authors

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 
konteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – dr, historyk sztuki, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się funkcjonowaniem w sztuce kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Doktorat obroniony w IS PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej.



Statistics

Abstract views: 110
PDF downloads: 60