Gesamtkunstwerk Augenblick

Peer-reviewed article, Submitted 22.04.2025, Accepted 1.09.2025

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Abstract

In 2014 Gerhard Richter produced paintings-enlarged versions of four photographs taken in Auschwitz-Birkenau in August 1944 and regarded as the sole preserved photographs documenting mass-scale slaughter in Nazi death factories. In a successive stage he painted over the four frames by means of abstract forms. On 9 February 2024 an edition of those paintings was shown in Oświęcim in a specially designed pavilion described as a total work of art composed of reproductions of four photographs “torn out of Hell”, an edition of four Richter canvases, a 8-meter large mirror, and an architectural setting. All incline towards reflection whether the Oświęcim project remains consistent with comments expressed by Georges Didi-Huberman, and to what degree does it betray the message of Images in Spite of All and Bark. Can the question posed by Didi-Huberman – asking whether it is necessary to embellish in order to teach – be applied in the case of a minimalistic pavilion granted rather church-chapel and, at the same time, somewhat “loft” aesthetics? Was Didi-Huberman, while adding the four photographs to his “Gesamtkunstwerk” – in the manner of builders of old erecting churches on sites intended for storing relics or for the sake of honouring them – able not to conceal those “tatters” of fundamental significance?



Keywords:

Richter, image, abstraction, Birkenau, iconoclasm

Belting, Hans. Obraz i jego media. Próba antropologiczna, przeł. Mariusz Bryl. „Artium Quaestiones” XI, 2000: 295–322.
  Google Scholar

Belting, Hans. Image, Medium, Body: A New Approach to Iconology, „Critical Inquiry” 2005, nr 2, vol. 31: 302-319.
DOI: https://doi.org/10.1086/430962   Google Scholar

Burke, Edmund. Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. Piotr Graff. Warszawa: PWN, 1968.
  Google Scholar

Danto, Arthur. Robert Zakanitch’s Big Bungalow Suite. W: tegoż, The Madonna of the Future: Essays in a Pluralistic Art World. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 2001.
  Google Scholar

Didi-Huberman, Georges. Kora, przeł. Tomasz Swoboda. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku, 2013.
  Google Scholar

Didi-Huberman, Georges. Obrazy mimo wszystko, przeł. Mai Kubiak Ho-Chi. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2008.
  Google Scholar

Drabarczyk vel Grabarczyk, Paweł. Wzniosłość plus size. W: Większy niż szafa [katalog wystawy]. Warszawa: Galeria Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2019.
  Google Scholar

Gerhard Richter Birkenau [broszura]. Strona internetowa Bundestagu. https://www.bundestag.de/resource/blob/679226/e88fe85ccecef2a2261cc1cf1561ae5a/flyer_richter.pdf.
  Google Scholar

Kandyński, Wasyl. O duchowości w sztuce, przeł. Stanisław Fijałkowski. Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996.
  Google Scholar

Marin, Louis. Przedstawienie i pozór. „Sztuka i Filozofia” 2005, nr 26: 7–17.
  Google Scholar

Naldi, Johann. Arts incohérents – Discoveries and new perspectives. Paris: Lienart éditions, 2022.
  Google Scholar

Otwarcie pawilonu wystawienniczego Gerhard Richter BIRKENAU. Strona internetowa Auschwitz-Birkenau, 9 lutego 2024.
  Google Scholar

https://www.auschwitz.info/pl/aktualnosci/komunikaty/artikel/lesen/otwarcie-pawilonu-wystawienniczego-gerhard-richter-birkenau-3015.html
  Google Scholar

Poprzęcka, Maria. Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2008.
  Google Scholar

Sienkiewicz, Karol. Czy artysta, szczególnie niemiecki, może stworzyć obraz nazistowskich zbrodni?. Serwis informacyjny Wyborcza.pl, 13 lutego 2024. https://wyborcza.pl/7,112588,30689098,czy-artysta-szczegolnie-niemiecki-moze-stworzyc-wiarygodny.html
  Google Scholar

Sienkiewicz, Karol. Na granicy wyobrażonego. „Gazeta Wyborcza”, 13 lutego 2024. https://www.pressreader.com/poland/gazeta-wyborcza-0557/20240213/281681144790294?srsltid=AfmBOoochfwxJoBd7of2oE1lYEy2b6DLkswz8mq9FbsF1xq5D2AFwjVl
  Google Scholar

Wittgenstein, Ludwig. Uwagi o barwach, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia, 2014.
  Google Scholar


Published
2025-12-17

Cited by

Drabarczyk vel Grabarczyk, P. (2025) “Gesamtkunstwerk Augenblick”, Konteksty, 350(3), pp. 204–210. doi: 10.36744/k.4420.

Authors

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 
paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada alternatywne historie sztuki, widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów, a także funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak „wzniosłość”, „niewyobrażalne”, numinosum, sacrum czy „niesamowite”.



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2025 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons Uznanie autorstwa