The First Medals of the Royal University of Warsaw (1818–1819). Designs, Meanings, Contexts

peer-reviewed article

Zbigniew Michalczyk

z.michalczyk@uw.edu.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4820-4745

Abstract

The first medals of the University of Warsaw, designed in the year 1818 – the medal commemorating its inauguration and the award medals bestowed during art exhibitions held there – must be considered important signs of identity and prestige of the University in the period of the Kingdom of Poland. An analysis of the sources and a presentation of hitherto unpublished designs for these numismatic pieces (most probably drawn by Zygmunt Vogel) located in the manuscript collection at the Wróblewski Library of the Lithuanian Academy of Sciences in Vilnius enable us to better understand the meanings of these medals and their contexts. Motifs derived from ancient literature (Horace) and art (the Belvedere Torso) were applied in their design; the inauguration medal probably conveyed current political contents, constructing the image of Tsar Alexander I as a patron of sciences, possibly with an allusion to his role as the “reviver” of Poland. The form of the award medals must be analysed in the context of the medals issued in the 17th and 18th century by art academies in Paris, Antwerp and London.



Keywords:

University of Warsaw, Kingdom of Poland 1815–1831, medals, art academies, Horace, Alexander I Romanov, Stanisław Kostka Potocki, Zygmunt Vogel, Sebastiano Ciampi

Bałdowski, Włodzimierz, i Anna Kwiatkowska. „Zagadnienia medalierstwa w działalności muzealnej Stanisława Kostki Potockiego”. Studia Wilanowskie 8 (1982): 85–111.
  Google Scholar

Barańska, Anna. Między Warszawą, Petersburgiem i Rzymem. Kościół a państwo w dobie Królestwa Polskiego (1815–1830). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2008.
  Google Scholar

Bartoszyński, Kazimierz, i Stefan Kieniewicz. „Skarbek Fryderyk Florian”. W: Polski słownik biograficzny, t. 38, redakcja Henryk Markiewicz, 8–13. Warszawa–Kraków: Instytut Historii PAN, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, 1997–1998.
  Google Scholar

Barycz, Henryk. „Ciampi Sebastian”. W: Polski słownik biograficzny, t. 4, redakcja Władysław Konopczyński, 15–17. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1938.
  Google Scholar

Barycz, Henryk. „Sebastian Ciampi i jego działalność literacka w Polsce”. Przegląd Współczesny 49, nr 146 (1934): 467–479.
  Google Scholar

de Beer, Joseph. „Les médailles de l’Académie des Beaux-Arts à Anvers”. Revue Belge de numismatique et de sigilographie 84 (1932): 78–112.
  Google Scholar

Bernheimer, Francisca. Georg Wilhelm Vestner und Andreas Vestner. Zwei Nürnberger Medailleure. München: UNI-Druck, 1982.
  Google Scholar

Bieliński, Józef. Królewski Uniwersytet Warszawski (1816–1831), t. 1. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1907.
  Google Scholar

Brown, Laurence. A Catalogue of British Historical Medals 1760–1960, t. 1: The Accession of George III to the Death of William IV. London: Seaby Publications, 1980.
  Google Scholar

Butterwick, Richard. Stanisław August a kultura angielska. Tłumaczenie Marek Ugniewski. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 2000.
  Google Scholar

Caccamo, Domenico. „Ciampi Sebastiano”. W: Dizionario biografico degli Italiani, t. 25, redakcja Alberto Maria Ghisalberti, 131–134. Roma: Istituto della Enciclopedia italiana, 1960.
  Google Scholar

Colman, Pierre. „Gérard-Léonard Hérard (1636–1675), médailleur et sculpteur au service de Louis XIV”. W: Florissant. Bijdragen tot de kunstgeschiedenis der Nederlanden (15de–17de eeuw). Liber amicorum Carl Van de Velde, redakcja Arnout Balis, Jeanine Lambrecht, Paul Huvenne, Christine Van Mulders, 282–293. Brussel: VUB Press, 2005.
  Google Scholar

Eimer, Christopher. The Pingo Family & Medal Making in 18th-Century Britain. London: British Art Medal Trust, 1997.
  Google Scholar

Fischer, Dieter, i Hermann Maué. Medaillen und Schaumünzen auf Ereignisse in der Reichsstadt Nürnberg. 1521–1806. Nürnberg: Verlag des Germanischen Nationalmuseums, 2014.
  Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. Pomniki publiczne i dyskurs zasługi w dobie „wskrzeszonej” Polski lat 1807–1830. Kraków: Universitas, 2017.
  Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. „Przedmioty budownictwa na warszawskich wystawach sztuk pięknych z lat 1819– 1828 a problem modernizacji kultury architektonicznej w konstytucyjnym Królestwie Polskim”. Quart 14, nr 3 (2019): 22–41.
DOI: https://doi.org/10.19195/quart.2019.3.68840   Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. „Rządowe przedsięwzięcia pomnikowe ku czci Aleksandra I a ideologia «wskrzeszenia» Polski w latach 1815–1830”. Kwartalnik Historyczny 123, nr 4 (2016): 695–732.
DOI: https://doi.org/10.12775/KH.2016.123.4.02   Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. Stanisław Kostka Potocki. Studium magnackiej kariery w dobie upadku i „wskrzeszenia” Polski. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.
  Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. „Wystawy sztuk pięknych w Warszawie jako narzędzie polityki artystycznej władz Królestwa Polskiego w latach 1815–1830”. Folia Historiae Artium 16 (2018): 63–78.
DOI: https://doi.org/10.25167/osap.1209   Google Scholar

Górska, Magdalena. „Symbolika panowania Stanisława Augusta – herb Ciołek, insygnia, dewizy”. W: Stanisław August i jego Rzeczpospolita. Dramat państwa, odrodzenie narodu, redakcja Angela Sołtys, Zofia Zielińska, 33–50. Warszawa: Arx Regia, 2013.
  Google Scholar

The Illustrated Bartsch, t. 46: Italian Masters of the Seventeenth Century. Redakcja Paolo Bellini. New York: Abaris Books, 1985.
  Google Scholar

Kozakiewicz, Stefan. Warszawskie wystawy sztuk pięknych w latach 1819–1845. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1952.
  Google Scholar

Letkiewicz, Ewa. „Dialektyka historii i pamięci. Wokół postaci i pamiątek związanych z carem-królem Aleksandrem I (1777–1825)”. Res Historica 55 (2023): 351–379.
DOI: https://doi.org/10.17951/rh.2023.55.351-379   Google Scholar

Lörnitzo, Anna. „Prämie und Prestige. Preismedaillen für Kunstakademien im 18. Jahrhundert”. W: Idole und Rivalen. Künstlerischer Wettstreit in Antike und Früher Neuzeit. Kunsthistorisches Museum Wien, 20. September 2022 bis 8. Jänner 2023, redakcja Gudrun Swoboda, 243–247. Wien: Kunsthistorisches Museum, 2022.
  Google Scholar

Mańkowski, Tadeusz. Mecenat artystyczny Stanisława Augusta. Opracowanie Zuzanna Prószyńska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976.
  Google Scholar

Miziołek, Jerzy. „«Ercole a riposo» della collezione Lanckoroński. Appunti sulle ricostruzioni del Torso del Belvedere nell’arte del Settecento”. Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike 13 (2011): 141–165.
  Google Scholar

Miziołek, Jerzy. Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski. Warszawa: Neriton, 2004.
  Google Scholar

Miziołek, Jerzy. „Lech Kalinowski’s Classical Tradition in the History of Polish Art: Notes of the Shaping of the National Antiquity Tradition”. W: Magistro et amico in memoriam. Księga pamiątkowa ku czci Profesora Lecha Kalinowskiego, redakcja Rafał Kalinowski et al., 69–92. Kraków: Societas Vistulana, 2023.
  Google Scholar

Miziołek, Jerzy. „Piękno antycznego i renesansowego wzoru. Odlewy gipsowe dzieł rzeźbiarskich i ich rola w kulturze artystycznej”. W: Fidiasz, Michał Anioł i inni. Królewska i uniwersytecka kolekcja odlewów gipsowych w Warszawie, redakcja Hubert Kowalski, Jerzy Miziołek, 13–75. Warszawa: Muzeum Łazienki Królewskie, 2012.
  Google Scholar

Miziołek, Jerzy. Uniwersytet Warszawski. Dzieje i tradycja. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005.
  Google Scholar

Miziołek, Jerzy. „Zarys dziejów Uniwersytetu Warszawskiego”. W: Ars et educatio. Kultura artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego, redakcja Jerzy Miziołek, 15–80. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2003.
  Google Scholar

Mordyński, Krzysztof. Godło Uniwersytetu Warszawskiego. Dzieje symbolu na pieczęciach uczelni ze zbiorów Muzeum UW. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2023.
  Google Scholar

Podniesińska, Katarzyna. „Trzy komplety «Rycin medali polskich» odbitych z blach Królewskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Warszawie przechowywane w zbiorach graficznych Muzeum Narodowego w Krakowie”. Wiadomości Numizmatyczne 60, z. 1–2 (2016): 63–88.
  Google Scholar

Salwa, Piotr, i Wojciech Tygielski. „Sebastiano Ciampi. 1769–1847”. W: Portrety uczonych. Profesorowie Uniwersytetu Warszawskiego 1816–1915. Monumenta Universitatis Varsoviensis 1816–2016, redakcja Marek Wąsowicz, Andrzej Kajetan Wróblewski, 151–157. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323522010.pp.150-157   Google Scholar

Tyszkiewicz, Adam. „Rola Stanisława Kostki Potockiego w kształtowaniu dziedzictwa materialnego i prestiżu Uniwersytetu Warszawskiego”. Studia Wilanowskie 24 (2017): 55–73.
  Google Scholar

Tyszkiewicz, Adam. Uroczystości, stroje i insygnia w ceremoniale Uniwersytetu Warszawskiego 1816–1939. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2024.
  Google Scholar

Więcek, Adam. Dzieje sztuki medalierskiej w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1989.
  Google Scholar

Więcek, Adam. Jan Filip Holzhaeusser (1741–1792). Nadworny medalier króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Warszawa: Polskie Towarzystwo Numizmatyczne, 1993.
  Google Scholar


Published
2025-10-23

Cited by

Michalczyk, Z. (2025). The First Medals of the Royal University of Warsaw (1818–1819). Designs, Meanings, Contexts. Biuletyn Historii Sztuki, 87(3), 171–190. https://doi.org/10.36744/bhs.4470

Authors

Zbigniew Michalczyk 
z.michalczyk@uw.edu.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-4820-4745

Zbigniew Michalczyk is a graduate of the Institute of Art History, University of Warsaw, since 2007 employed at the Institute of Arts, Polish Academy of Sciences, from the very beginning at the Catalogue of Art Monuments in Poland Unit; since 2018 a professor of the Institute of Arts, Polish Academy of Sciences, since 2024 a full professor. His research interests focus mainly on issues in painting and graphic arts of the 17th to 19th centuries, the functioning of artists in the societies of Central Europe, and the beginnings of those artists’ academic educations. He is also involved in the cataloguing of historical monuments on the former eastern borderlands of the Commonwealth of Poland and Lithuania.



Statistics

Abstract views: 26
PDF downloads: 12


License

Copyright (c) 2025 Zbigniew Michalczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.