Smuglewiczowie, Józef Sierakowski i inni. Refleksje po lekturze katalogu rysunków szkoły polskiej (autorzy na literę S) w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w opracowaniu Małgorzaty Biłozór-Salwy
Zbigniew Michalczyk
zbigniew.michalczyk@onet.plWarszawa, Instytut Sztuki PAN (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4820-4745
Bibliografia
Andrews, Keith. “Scottish artists in the Roman circle of Winckelmann and Fuseli.” W Sind Briten hier? Relations between British and continental art, 1680–1880, 83–95. München: Zentralinstitut für Kunstgeschichte, 1981.
Google Scholar
Baliszewski, Mikołaj. “Polski artysta w 'tempio del vero gusto.' Uwagi do rzymskiej biografii Franciszka Smuglewicza.” Biuletyn Historii Sztuki 79, nr 4 (2017): 705–775.
Google Scholar
Die Kunst der Gemäldekopie. Beiträge der Tagung an der Hochschule für Bildende Künste Dresden “Kunsttechnologie – Gemäldekopie – Reproduktion” vom 29.11. bis 01.12.2001 zu Ehren von Friedrich Decker, aus Anlass seines achtzigsten Geburtstages, redakcja Ivo Mohrmann. Stuttgart: Theiss, 2006.
Google Scholar
Dobrowolski, Witold. “Smuglewiczowskie portrety rodziny Byresa.” W Arx felicitatis. Księga ku czci Profesora Andrzeja Rottermunda w sześćdziesiątą rocznicę urodzin od przyjaciół, kolegów i współpracowników, redakacja Juliusz A. Chrościcki et.al., 403–409. Warszawa: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, 2001.
Google Scholar
Doleżyńska-Sewerniak, Ewa, i Anna Klisińska-Kopacz. “Nieinwazyjne badania szkiców Szymona Czechowicza (1689–1775) ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego.” Opuscula Musealia 25 (2018): 177–188.
DOI: https://doi.org/10.4467/20843852.OM.17.015.9612
Google Scholar
Drėma, Vladas. Pranciškus Smuglevičius. Vilnius: Vaga, 1973.
Google Scholar
Drėma, Vladas. Vincentas Smakauskas. Vilnius: Lietuvos Dailės Akademijos Leidykla, 2001.
Google Scholar
Fischer, Marcel. Das Römische Skizzenbuch von Johann Heinrich Füssli 1741–1825. Zürich: Zürcher Kunstgesellschaft, 1942.
Google Scholar
Geniusz baroku. Szymon Czechowicz (1689–1775) / Genius of the Baroque. Szymon Czechowicz (1689–1775), kat. wyst., Muzeum Narodowe w Krakowie, redakcja Andrzej Betlej, Tomasz Zaucha, eseje Zbigniew Michalczyk, Francesco Petrucci. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2020.
Google Scholar
I Bibiena, una famiglia europea, redakcja Deanna Lenzi, Jadranka Bentini, Silvia Battistini, Alessandra Cantelli. Bologna: Marsilio, 2000.
Google Scholar
Ignaczak, Paweł. “Tadeusz Kościuszko rysownik / Tadeusz Kościuszko as an artist.” W Tadeusz Kościuszko artysta. W dwusetną rocznicę śmierci bohatera / Tadeusz Kościuszko artist. In the two-hundreth anniversary of hero’s death, redakcja Adam T. Kukla, 11–41. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2017.
Google Scholar
Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 1: Varsaviana. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, opracowanie Teresa Sulerzyska, Stanisława Sawicka, Jadwiga Trenklerówna. Warszawa: PWN, 1967.
Google Scholar
Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 2: Miejscowości różne. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, opracowanie Teresa Sulerzyska. Warszawa: PWN, 1969.
Google Scholar
Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 3: Varia. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne i varia z XVIII i XIX wieku. Miejscowości nieokreślone, uzupełnienia do części 1–2, opracowanie Teresa Sulerzyska. Warszawa: PWN, 1972.
Google Scholar
Kemp, Wolfgang. “...einen wahrhaft bildenden Zeichenunterricht überall einzuführen.” Zeichnen und Zeichenunterricht der Laien 1500–1870. Ein Handbuch. Frankfurt am Main: Syndikat, 1979.
Google Scholar
Kozakiewicz, Stefan. Warszawskie Wystawy Sztuk Pięknych w latach 1819–1845. Wrocław: Ossolineum, 1952.
Google Scholar
Łazicka, Małgorzata. Grafika dawna. Wiek XV do lat 20. XIX wieku. Szkoła niemiecka: Barthel Beham i Sebald Beham. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 2019.
Google Scholar
Łazicka, Małgorzata. Old master prints. From the 15th century to the 1820s. German school. Tłumaczenie Anna Szoc. Warsaw: University of Warsaw Library, 2019.
Google Scholar
Mencfel, Michał. “Artysta-amator albo krótka historia pewnej przyjemności.” W Twórczość artystyczna ziemian. Malarstwo. Grafika, redakcja Stanisław Borowiak, Michał Mencfel, 5–16. Dobrzyca: Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy, 2018.
Google Scholar
Michalczyk, Zbigniew. “Warszawski malarz Łukasz Smuglewicz. Nowe ustalenia i hipotezy.” W Kultura artystyczna warszawy XVII–XXI wieku, redakcja Zbigniew Michalczyk, Andrzej Pieńkos, Michał Wardzyński, 177–191. Warszawa: Neriton, 2010.
Google Scholar
Michalczyk, Zbigniew. “Najpopularniejsze widoki kopalni w Wieliczce. Z badań nad kulturą wizualną XIX w.” Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 60, nr 4 (2012): 563–586.
Google Scholar
Michalczyk, Zbigniew. “Uwagi na temat pierwowzorów dzieł Szymona Czechowicza i malarzy jego kręgu.” Biuletyn Historii Sztuki 75, nr 4 (2013): 697–773.
Google Scholar
Michalczyk, Zbigniew. W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
Google Scholar
Michalczyk, Zbigniew. Zapomniane konteksty. Augsburg jako ośrodek rytownictwa wobec Rzeczypospolitej w XVII–XVIII wieku. Warszawa: Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą Polonika, 2020.
Google Scholar
Mossakowski, Stanisław. [recenzja] “Przemysław Wątroba, Rysunki architektoniczne i dekoracyjne. Tylman van Gameren, t. 1–2, Warszawa 2019 (Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Katalog zbiorów).” Biuletyn Historii Sztuki 83, nr 2 (2021): 427–430.
DOI: https://doi.org/10.36744/bhs.1001
Google Scholar
Okoń, Waldemar. “Artysta-Kościuszko.” W Życie artysty. Problemy biografiki artystycznej. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Nieborów, 27–29 października 1994, redakcja Maria Poprzęcka, 123–139. Warszawa: Arx Regia, 1995.
Google Scholar
Roettgen, Steffi. Anton Raphael Mengs. 1728–1779, t. 1–2. München: Hirmer Verlag, 1999–2001.
Google Scholar
Rosenblum, Robert. “Gavin Hamilton's 'Brutus' and Its Aftermath.” The Burlington Magazine 103, nr 694 (1961): 8–16.
Google Scholar
Savoy, Bénédicte. “Tempel des Ernstes und des 'fake.' Der Raffael-Saal in der Orangerie zu Potsdam, ein Kopienmuseum im Zeitalter der technischen Reproduzierbarkeit.” W Raffael als Paradigma. Rezeption, Imagination und Kult im 19. Jahrhundert, redakcja Gilbert Heß, Elena Agazzi, Elisabeth Decultot, 201–236. Berlin: de Gruyter, 2012.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110255638.201
Google Scholar
Skovgaard, Bente. N.A. Abildgaard. Tegninger. With an Introduction in English. København: Statens Museum for Kunst, 1978.
Google Scholar
Sokołowska, Alina, i Antonina Zalewska. Warszawa w rysunkach Aleksandra Majerskiego. Warszawa: Arkady, 1958.
Google Scholar
Stanisław August. Ostatni król polski, polityk, mecenas, reformator 1764–1795. Wystawa 26 listopada 2011 – 19 lutego 2012, redakcja Angela Sołtys. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 2011.
Google Scholar
Talbierska, Jolanta. Old master drawings. From 15th century to the 1820s. Netherlandish, Flemish and Dutch Schools. Tłumaczenie Michał Szczurowski. Warsaw: University of Warsaw Library, 2019.
Google Scholar
Talbierska, Jolanta. Rysunki dawnych mistrzów. Wiek XV do lat 20. XIX wieku. Szkoła niderlandzka, flamandzka i holenderska. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 2019.
Google Scholar
Voermann, Ilka. Die Kopie als Element fürstlicher Gemäldesammlungen des 19. Jahrhunderts. Berlin: Lukas Verlag, 2012.
Google Scholar
W kręgu wileńskiego klasycyzmu. Muzeum Narodowe w Warszawie, kat. wyst., redakcja Elżbieta Charazińska, Ryszard Bobrow. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2000.
Google Scholar
von Waldkirch, Bernhard. “Fuseli’s Early Drawings: Transformations in Expression.” W Fuseli. The Wild Swiss, redakcja Franziska Lentzsch, 33–83. Zürich: Scheidegger & Spiess, 2005.
Google Scholar
Wątroba, Przemysław. Architectural and decorative drawings. Tilman van Gameren, vol 1–2. Tłumaczenie Michał Szczurowski. Warsaw: University of Warsaw Library, 2019.
Google Scholar
Wątroba, Przemysław. Rysunki architektoniczne i dekoracyjne. Tylman van Gameren, vol 1–2. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 2019.
Google Scholar
Wystawa rysunków Szymona Czechowicza, Franciszka Smuglewicza i Dominika Estreichera. Ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, opracowanie Irena Gradzińska. Rzeszów: Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 1972.
Google Scholar
Autorzy
Zbigniew Michalczykzbigniew.michalczyk@onet.pl
Warszawa, Instytut Sztuki PAN Polska
https://orcid.org/0000-0002-4820-4745
Statystyki
Abstract views: 188PDF downloads: 146
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Jamski, Zbigniew Michalczyk, Jan Nowicki, Ikonostas z XVII wieku w cerkwi św. Jana Teologa w Nowoberezowie – odkrycie zespołu Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 85 Nr 3 (2023)
- Katarzyna Kolendo-Korczak, Zbigniew Michalczyk, Marcin Zgliński, Odpowiedź na uwagi pani dr Krystyny Staweckiej , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 81 Nr 2 (2019)
- Ewa Zalewska, Zbigniew Michalczyk , Odnalezione przez ekipę KZSP ikony z supraskiego ikonostasu cerkwi pw. Zwiastowania NMP zakupione przez Muzeum Ikon w Supraślu. Otwarcie nowej ekspozycji , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 81 Nr 2 (2019)