Smuglewiczowie, Józef Sierakowski i inni. Refleksje po lekturze katalogu rysunków szkoły polskiej (autorzy na literę S) w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w opracowaniu Małgorzaty Biłozór-Salwy

Zbigniew Michalczyk

zbigniew.michalczyk@onet.pl
Warszawa, Instytut Sztuki PAN (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4820-4745



Andrews, Keith. “Scottish artists in the Roman circle of Winckelmann and Fuseli.” W Sind Briten hier? Relations between British and continental art, 1680–1880, 83–95. München: Zentralinstitut für Kunstgeschichte, 1981.
  Google Scholar

Baliszewski, Mikołaj. “Polski artysta w 'tempio del vero gusto.' Uwagi do rzymskiej biografii Franciszka Smuglewicza.” Biuletyn Historii Sztuki 79, nr 4 (2017): 705–775.
  Google Scholar

Die Kunst der Gemäldekopie. Beiträge der Tagung an der Hochschule für Bildende Künste Dresden “Kunsttechnologie – Gemäldekopie – Reproduktion” vom 29.11. bis 01.12.2001 zu Ehren von Friedrich Decker, aus Anlass seines achtzigsten Geburtstages, redakcja Ivo Mohrmann. Stuttgart: Theiss, 2006.
  Google Scholar

Dobrowolski, Witold. “Smuglewiczowskie portrety rodziny Byresa.” W Arx felicitatis. Księga ku czci Profesora Andrzeja Rottermunda w sześćdziesiątą rocznicę urodzin od przyjaciół, kolegów i współpracowników, redakacja Juliusz A. Chrościcki et.al., 403–409. Warszawa: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, 2001.
  Google Scholar

Doleżyńska-Sewerniak, Ewa, i Anna Klisińska-Kopacz. “Nieinwazyjne badania szkiców Szymona Czechowicza (1689–1775) ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego.” Opuscula Musealia 25 (2018): 177–188.
DOI: https://doi.org/10.4467/20843852.OM.17.015.9612   Google Scholar

Drėma, Vladas. Pranciškus Smuglevičius. Vilnius: Vaga, 1973.
  Google Scholar

Drėma, Vladas. Vincentas Smakauskas. Vilnius: Lietuvos Dailės Akademijos Leidykla, 2001.
  Google Scholar

Fischer, Marcel. Das Römische Skizzenbuch von Johann Heinrich Füssli 1741–1825. Zürich: Zürcher Kunstgesellschaft, 1942.
  Google Scholar

Geniusz baroku. Szymon Czechowicz (1689–1775) / Genius of the Baroque. Szymon Czechowicz (1689–1775), kat. wyst., Muzeum Narodowe w Krakowie, redakcja Andrzej Betlej, Tomasz Zaucha, eseje Zbigniew Michalczyk, Francesco Petrucci. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2020.
  Google Scholar

I Bibiena, una famiglia europea, redakcja Deanna Lenzi, Jadranka Bentini, Silvia Battistini, Alessandra Cantelli. Bologna: Marsilio, 2000.
  Google Scholar

Ignaczak, Paweł. “Tadeusz Kościuszko rysownik / Tadeusz Kościuszko as an artist.” W Tadeusz Kościuszko artysta. W dwusetną rocznicę śmierci bohatera / Tadeusz Kościuszko artist. In the two-hundreth anniversary of hero’s death, redakcja Adam T. Kukla, 11–41. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2017.
  Google Scholar

Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 1: Varsaviana. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, opracowanie Teresa Sulerzyska, Stanisława Sawicka, Jadwiga Trenklerówna. Warszawa: PWN, 1967.
  Google Scholar

Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 2: Miejscowości różne. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, opracowanie Teresa Sulerzyska. Warszawa: PWN, 1969.
  Google Scholar

Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 3: Varia. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne i varia z XVIII i XIX wieku. Miejscowości nieokreślone, uzupełnienia do części 1–2, opracowanie Teresa Sulerzyska. Warszawa: PWN, 1972.
  Google Scholar

Kemp, Wolfgang. “...einen wahrhaft bildenden Zeichenunterricht überall einzuführen.” Zeichnen und Zeichenunterricht der Laien 1500–1870. Ein Handbuch. Frankfurt am Main: Syndikat, 1979.
  Google Scholar

Kozakiewicz, Stefan. Warszawskie Wystawy Sztuk Pięknych w latach 1819–1845. Wrocław: Ossolineum, 1952.
  Google Scholar

Łazicka, Małgorzata. Grafika dawna. Wiek XV do lat 20. XIX wieku. Szkoła niemiecka: Barthel Beham i Sebald Beham. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 2019.
  Google Scholar

Łazicka, Małgorzata. Old master prints. From the 15th century to the 1820s. German school. Tłumaczenie Anna Szoc. Warsaw: University of Warsaw Library, 2019.
  Google Scholar

Mencfel, Michał. “Artysta-amator albo krótka historia pewnej przyjemności.” W Twórczość artystyczna ziemian. Malarstwo. Grafika, redakcja Stanisław Borowiak, Michał Mencfel, 5–16. Dobrzyca: Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy, 2018.
  Google Scholar

Michalczyk, Zbigniew. “Warszawski malarz Łukasz Smuglewicz. Nowe ustalenia i hipotezy.” W Kultura artystyczna warszawy XVII–XXI wieku, redakcja Zbigniew Michalczyk, Andrzej Pieńkos, Michał Wardzyński, 177–191. Warszawa: Neriton, 2010.
  Google Scholar

Michalczyk, Zbigniew. “Najpopularniejsze widoki kopalni w Wieliczce. Z badań nad kulturą wizualną XIX w.” Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 60, nr 4 (2012): 563–586.
  Google Scholar

Michalczyk, Zbigniew. “Uwagi na temat pierwowzorów dzieł Szymona Czechowicza i malarzy jego kręgu.” Biuletyn Historii Sztuki 75, nr 4 (2013): 697–773.
  Google Scholar

Michalczyk, Zbigniew. W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Michalczyk, Zbigniew. Zapomniane konteksty. Augsburg jako ośrodek rytownictwa wobec Rzeczypospolitej w XVII–XVIII wieku. Warszawa: Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą Polonika, 2020.
  Google Scholar

Mossakowski, Stanisław. [recenzja] “Przemysław Wątroba, Rysunki architektoniczne i dekoracyjne. Tylman van Gameren, t. 1–2, Warszawa 2019 (Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Katalog zbiorów).” Biuletyn Historii Sztuki 83, nr 2 (2021): 427–430.
DOI: https://doi.org/10.36744/bhs.1001   Google Scholar

Okoń, Waldemar. “Artysta-Kościuszko.” W Życie artysty. Problemy biografiki artystycznej. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Nieborów, 27–29 października 1994, redakcja Maria Poprzęcka, 123–139. Warszawa: Arx Regia, 1995.
  Google Scholar

Roettgen, Steffi. Anton Raphael Mengs. 1728–1779, t. 1–2. München: Hirmer Verlag, 1999–2001.
  Google Scholar

Rosenblum, Robert. “Gavin Hamilton's 'Brutus' and Its Aftermath.” The Burlington Magazine 103, nr 694 (1961): 8–16.
  Google Scholar

Savoy, Bénédicte. “Tempel des Ernstes und des 'fake.' Der Raffael-Saal in der Orangerie zu Potsdam, ein Kopienmuseum im Zeitalter der technischen Reproduzierbarkeit.” W Raffael als Paradigma. Rezeption, Imagination und Kult im 19. Jahrhundert, redakcja Gilbert Heß, Elena Agazzi, Elisabeth Decultot, 201–236. Berlin: de Gruyter, 2012.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110255638.201   Google Scholar

Skovgaard, Bente. N.A. Abildgaard. Tegninger. With an Introduction in English. København: Statens Museum for Kunst, 1978.
  Google Scholar

Sokołowska, Alina, i Antonina Zalewska. Warszawa w rysunkach Aleksandra Majerskiego. Warszawa: Arkady, 1958.
  Google Scholar

Stanisław August. Ostatni król polski, polityk, mecenas, reformator 1764–1795. Wystawa 26 listopada 2011 – 19 lutego 2012, redakcja Angela Sołtys. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 2011.
  Google Scholar

Talbierska, Jolanta. Old master drawings. From 15th century to the 1820s. Netherlandish, Flemish and Dutch Schools. Tłumaczenie Michał Szczurowski. Warsaw: University of Warsaw Library, 2019.
  Google Scholar

Talbierska, Jolanta. Rysunki dawnych mistrzów. Wiek XV do lat 20. XIX wieku. Szkoła niderlandzka, flamandzka i holenderska. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 2019.
  Google Scholar

Voermann, Ilka. Die Kopie als Element fürstlicher Gemäldesammlungen des 19. Jahrhunderts. Berlin: Lukas Verlag, 2012.
  Google Scholar

W kręgu wileńskiego klasycyzmu. Muzeum Narodowe w Warszawie, kat. wyst., redakcja Elżbieta Charazińska, Ryszard Bobrow. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2000.
  Google Scholar

von Waldkirch, Bernhard. “Fuseli’s Early Drawings: Transformations in Expression.” W Fuseli. The Wild Swiss, redakcja Franziska Lentzsch, 33–83. Zürich: Scheidegger & Spiess, 2005.
  Google Scholar

Wątroba, Przemysław. Architectural and decorative drawings. Tilman van Gameren, vol 1–2. Tłumaczenie Michał Szczurowski. Warsaw: University of Warsaw Library, 2019.
  Google Scholar

Wątroba, Przemysław. Rysunki architektoniczne i dekoracyjne. Tylman van Gameren, vol 1–2. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, 2019.
  Google Scholar

Wystawa rysunków Szymona Czechowicza, Franciszka Smuglewicza i Dominika Estreichera. Ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, opracowanie Irena Gradzińska. Rzeszów: Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 1972.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-09-30

Cited By / Share

Michalczyk, Z. (2022). Smuglewiczowie, Józef Sierakowski i inni. Refleksje po lekturze katalogu rysunków szkoły polskiej (autorzy na literę S) w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w opracowaniu Małgorzaty Biłozór-Salwy: . Biuletyn Historii Sztuki, 84(3), 629–659. https://doi.org/10.36744/bhs.1239

Autorzy

Zbigniew Michalczyk 
zbigniew.michalczyk@onet.pl
Warszawa, Instytut Sztuki PAN Polska
https://orcid.org/0000-0002-4820-4745

Statystyki

Abstract views: 188
PDF downloads: 146


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.